رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت در ایجاد مناطق آزاد تجاری نمی‌تواند جداگانه تصمیم بگیرد و مناطق گردشگری و تجاری به راه بیندازد.
کد خبر: ۹۰۴۲۸۸۰
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوبا خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بحث مناطق آزاد و به عبارتی ایجاد و توسعه آنها یکی از موضوعات مهم اقتصاد کشورمان بوده است.

وی افزود: پس از دوران دفاع مقدس موضوع مناطق آزاد به عنوان یکی از موضوعات مصوب مجلس و قانون در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: همه کارشناسان به این امر اعتقاد دارند که عملکرد مناطق آزاد با آنچه که در قانون قید شده متفاوت است و بخش زیادی از اهدافی که در راستای ایجاد اشتغال، توسعه، افزایش سهم صادرات کشور، افزایش و سهم آنها در تولید ناخالص ملی و به عبارتی ایجاد فرصت‌هایی برای  توسعه اقتصادی کشور بوده است که به آن نائل نشده و به آن دست پیدا نکرده‌اند و این مسئله در حال حاضر به عنوان اشکالات مناطق آزاد در طول‌ سال‌های اخیر بوده و است و البته از منطقه‌ای به منطقه دیگر شدت و ضعف دارد و در جاهایی این موضوع شدت بیشتر دارد و در جاهایی کمتر است.

پورابراهیمی همچنین یادآور شد: بنابر این اینکه مناطق آزاد ما موضوع رسیدن به شاخص‌هایشان را به عنوان یکی از موضوعات مهم به آن نائل آمدند یا خیر می‌توانیم طی یک ارزیابی بگوییم وضعیت کنونی مناطق آزاد ما فاصله زیادی با اهداف طرح شده در قانون دارند و برخی از آنها متأسفانه بعضاً خلاف منافع ملی هم حرکت‌هایی داشته‌اند مانند بحث افزایش میزان واردات ، ایجاد شرکت‌های سوری، بحث قاچاق کالا، عدم صادرات و عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی موضوعاتی است که مغایر با قانون بوده است  و مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: بنابر این تحلیل ما این است که چنین مواردی وجود دارد اما آنچه که در لایحه دولت برای ایجاد مناطق جدید آمده است تلاش ما در کمیسیون اقتصادی این بود که مشکلات ناشی از ایجاد مناطق قبل را بتوانیم پوشش دهیم. ما که نگفتیم زیرساخت‌های مربوط به قانون قبلی که اکنون کار می‌شود را می‌توانیم اصلاح کنیم بلکه آن نیازمند اصلاح اصل قانون مناطق آزاد است.

پورابراهیمی عنوان کرد:‌در واقع نظر ما این است که قانون مناطق آزاد را باید کلاً اصلاح کنیم البته اینکه به مناطق آزادی که مجوز داده شده و 10 سال کار می‌کنند و بعد معافیت مالیاتی آن تا 20 سال مطرح است طبیعتاً‌ بر اساس قانون باید معافیت آن استمرار پیدا کند تمام صحبت ما ناظر بر این بود که 8 منطقه آزاد جدیدی که دولت معرفی کرده با ضوابط قبلی مجوز نخواهند کرد و ما محدودیت‌های ناشی از آنها را بر اساس تجربیات قبلی مبنای عمل خود قرار دهیم و این کاری بوده که کمیسیون اقتصادی در این دوره انجام داده است که هیچ وقت هم انجام داده نمی‌شده است.

وی ادامه داد:‌بنابر این هدف ما در این خصوص این بوده است که اشکالات تشکیل مناطق آزاد و الزامات آنها که در دولت قبل رعایت نمی‌شده را در دوره جدید پوشش دهیم. آیا اینکه اصل موضوع مناطق آزاد کار خوبی است یا خیر فکر می‌کنم.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی عنوان کرد: اگر کسی به این موضوع اشکالی وارد کند که اساساً‌ مناطق آزاد در کشورها خوب نیستند خلاف سیاست‌های رهبری عمل کرده است و دلیل آن است که در بند 11 سیاست‌های 24 ماده‌ای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی بر توسعه عمل مناطق آزاد با رویکرد جذب سرمایه‌گذاری و دانش فنی تأکید می‌کند همه این‌ها توصیه رهبری است ما چگونه می‌توانیم مخالفت کنیم چه کسی چنین حرفی زده که ما نمی‌توانیم مناطق آزاد را جذب کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون اقتصادی با مناطق آزاد موافقت کردیم که این ضرورت‌هایی که به عنوان مشکلات قبلی بوده را هم ببینیم لذا مناطق آزاد تجاری جدید که قبلاً 500 هزار هکتار بود اکنون به 2 تا 5 هزار هکتار رسانده‌ایم، یعنی کوچک‌‌ترین محدوده‌هایی که می‌توان در مناطق دید با اطلاعات نقشه‌ای که دولت داده است.

وی افزود: دولت تقاضای 50 هزار هکتار، 100 هزار هکتار و 150 هزار هکتار داده بود که ما این‌ها را به 15 هزار و 5 هزار هکتار تبدیل کردیم که این‌ها بتوانند مشکلات ناشی از وسعت که عملاً نظارت بر آنها را دچار مشکل کرده بود را پوشش دهد.

پورابراهیمی در خاتمه یادآور شد: شرط ایجاد مناطق آزاد را منوط به این کردیم که قانون جمهوری اسلامی ایران مستقر شود که قاچاق اتفاق نیفتد، شرط ما برای این موضوعات منوط به این است که حتماً‌ پس از اینکه 15 درصد از زمین‌ها واگذار شود دولت باید نقشه تفصیلی و جامع را به تصویب برساند و نمی‌تواندبیگدار به آب بزند و جداگانه تصمیم بگیرد و مناطق گردشگری و تجاری به راه بیندازد و حتماً باید به سمت تولید برود. تمام این محورها تک به تک در شرایط جدید دیده شده است.

ارسال نظرات