معاون مرکز ملی فضای مجازی کشور بیان داشت: ۴۷ درصد خدمات اصلی گوگل برای مردم کشور ما بسته شده است.
کد خبر: ۹۰۴۲۶۶۶
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ امیر خوراکیان، در گردهمایی سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: انجمن‌های اسلامی دانش آموزی محیطی برای فراگیری دانش، مهارت‌آموزی، کسب تجربه‌های اجتماعی، تربیت و شناخت و رشد استعداد‌ها و افزایش آگاهی و دانش است.

معاون مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان اینکه تصور جامعه عاری از تحولات غیرممکن است بیان کرد: اگر فعالیت انجمن‌های اسلامی دانش آموزی را از نظر موضوع و جهت گیری‌ها در تمام ابعاد بدون توجه به واقعیت‌های که این نسل با آن مواجه است و یا در آینده با آن مواجه خواهد بود را در نظر نگیریم این فعالیت‌ها نتیجه بخش نخواهد بود.

وی تأکید کرد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی باید رابطه فعالیت انجمن‌های اسلامی را با تمام ابعاد در بستر تحولات تاریخی مد نظر قرار دهد.

استعمار مدرن در فضای مجازی

خوراکیان با اشاره به اینکه انجمن اسلامی در مبارزه با استکبار و استعمار سابقه درخشانی دارد گفت: امروزه در فضای مجازی با مسئله استعمار مدرن مواجه هستیم، به عبارتی، دیگر تسخیر جوامع با حمله به جوامع گوناگون و تصرف اندیشه‌ها از طریق حضور فیزیکی دنبال نمی‌شود بلکه اکنون نرم‌افزار‌ها و سیستم عامل‌ها ابزار این اتفاق هستند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی کشور اظهار کرد: در سال ۲۰۰۹، ۷ تا ۸ سیستم عامل فعال و متعلق به کشور‌های مختلفی بود، اما در سال ۲۰۱۶، ۸۴.۸ درصد سیستم‌های عامل دنیا اندروید و ۱۴.۴ درصد آی او اس است و تمام فعالیت‌های مجازی کاربران با این دو سیستم عامل انجام می‌گیرد.

فضای مجازی نظام معرفتی را تغییر می‌دهد

وی متذکر شد: فضای مجازی تنها در سبک زندگی تغییر ایجاد نمی‌کند بلکه بدون آنکه متوجه شویم، بسیار نرم و آرام در نظام معرفتی ما نیز تأثیر می‌گذارد.

خوراکیان با بیان اینکه رابطه گسترده‌ای بین فضای مجازی و اقتصاد وجود دارد؛ تصریح کرد: در سال ۲۰۱۱، از ۵ شرکت برتر اقتصاد دنیا تنها یک شرکت در حوزه فضای مجازی فعال بود، اما در سال ۲۰۱۶ هر ۵ شرکت برتر اقتصاد دنیا شرکت‌های فعال در فضای مجازی بودند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه تحولات شکل گرفته در انقلاب صنعتی که با گسترش صنعت چاپ، حمل و نقل و رسانه همراه بود با تحولات امروزه در فضای مجازی قابل مقایسه نیست؛ خاطرنشان کرد: بیشتر بستر‌های ارتباطی در اختیار کشور‌های محدودی بوده که پیام‌رسان‌های ساخته شده توسط آن‌ها در کشور‌های دیگر نسبت به کشور این سازند‌ها اعضای بیشتری دارد.

۴۷ درصد خدمات اصلی گوگل خارج از دسترس کاربران ایرانی

وی با بیان این که ۷۸ درصد جست‌و‌جو‌های مردم دنیا در گوگل انجام می‌گیرد، اظهار کرد: بستری فراهم کرده‌اند تا تمام مردم دنیا را به سمتی بکشانند که خودشان مدیریت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ۴۷ درصد خدمات اصلی گوگل برای مردم کشور ما بسته شده است، در فعالیت‌های علمی، پژوهشی و زیرساختی و فناوری امکان استفاده نداریم و تنها مواردی که ما را مصرف کننده بار می‌آورد در دسترس است.

خوراکیان یادآور شد: همگرایی‌ها در فناوری و حوزه فضای مجازی شکل می‌گیرد که آینده را متحول کرده و فناوری کوانتوم و نانو شرایطی را به وجود می‌آورد که با فضای امروز بسیار متفاوت است.

تربیت باید منطبق با سیر تحولات باشد

معاون مرکز ملی فضای مجازی کشور تأکید کرد: اگر می‌خواهیم نسلی تربیت کنیم که در آینده جامعه نقش‌آفرینی دارد، باید این تربیت منطبق با سیر تحولات باشد و نیازمند آگاهی، دانش و اشراف کامل بر تحولات و همچنین نیازمند زمینه معرفتی و معنویت هستیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها