خطیب جمعه کرمان:

چرا کسی پاسخگوی وضعیت اقتصادی امروز نیست

خطیب جمعه کرمان با بیان اینکه یکی از مطالبات امروز مردم پاسخگو نبودن مسئولان در مورد وضعیت اقتصادی امروز جامعه است گفت: نبود نظارت مهمترین پشتوانه متخلفان است.
کد خبر: ۹۰۴۲۴۲۳
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان؛حجت‌الاسلام علی توکلی ظهر امروز در آئین نماز جمعه شهر کرمان که در مصلی بزرگ امام علی (ع) برگزار شد با دعوت نمازگزاران به تقوی الهی اظهارداشت: یکی از واجبات خطیب جمعه دعوت مردم به تقوی الهی است و تقوی ریشه همه خوبی‌ها و بی‌تقوایی ریشه و کلید همه بی‌تقوایی‌هاست.

وی با اشاره به اینکه تقوی باید در گفتار و کردار ما جنبه عملی پیدا کند و فقط در حرف نباشد گفت: گناه برکت و آبرو را از زندگی انسان می‌برد و در مقابل کسی که تقوی دارد آثار آن در زندگی او آشکار می‌شود.

خطیب جمعه کرمان با بیان اینکه اگر تقوی باشد مشکلات و بن‌بست نداریم و بسیاری از مشکلات امروز جامعه ریشه در ضعف تقوی دارد افزود: آدم باتقوی در حوزه خانواده و اجتماع و… دچار مشکل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ریشه موفق نبودن قوای سه گانه کشور، آموزش عالی، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی و همه آسیب‌های اجتماعی و حتی ریشه کم‌شدن روابط اجتماعی که باعث نشاط می‌شوند و کمتر شدن احترام بزرگتر‌ها در جامعه در استفاده نکردن قرآن به صورت عملی است گفت: قرآن راه را نشان می‌دهد و اگر باور کنیم قیامت و حساب و کتابی وجود دارد بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

توکلی به تصادفات بسیاری که هرساله اتفاق می‌افتد و سال به سال بیشتر می‌شود اشاره کرد و افزود: بی تقوایی باعث رعایت نکردن مقررات رانندگی می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از طلاق‌های عاطفی ریشه در مهارنکردن تنش‌های خانوادگی بین مرد و زن است بیان کرد: تلاش کنیم تا در زندگی سیره عملی امام راحل (ره) را که همواره دنبال تقوی بود و در راهش بن‌بستی ایجاد نشد را دنبال کنیم.

خطیب جمعه کرمان با اشاره به اینکه متاسفانه امروز در فضای مجازی راجع به افراد شایعاتی را پخش می‌کنیم که نمونه بارز بی‌تقوایی است افزود: حضرت علی (ع) می‌فرمایند از زمین خوردن دیگران خوشحال نشوید چرا که آینده را نمی‌دانیم و ممکن است ماهم به همان خطا بلغزیم و زمین بخوریم.

وی با بیان اینکه وضعیت نابسامان اقتصادی را این روز‌ها شاهد هستیم گفت: بی‌ثباتی قیمت‌ها و احتکار کالا‌ها و… که در این ایام همه افراد جامعه را دچار مشکل کرده است ناشی از گم کردن سه حلقه است که حلقه اول نبود مطالبه‌گری در جامعه است.

توکلی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند مردم باید روحیه مطالبه‌گری داشته باشند افزود: یکی از مطالبات امروز مردم این است که چرا کسی پاسخگوی وضعیت اقتصادی امروز مردم نیست و چرا از تولید داخل حمایت نمی‌کنیم و به فروشگاه‌های مجوز می‌دهیم تا پوشاک کشور همسایه را بفروش برسانند.

وی با بیان اینکه اگر مدیری ضعیف عمل می‌کند باید آن را برکنار کنیم و نگذاریم که اعتماد عمومی از بین برود و مدیران باید احساس کنند که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنند گفت: حلقه دوم گمشده فقدان نظارت بر مسئولان است و باید حراست‌ها، حفاظت‌ها و بازرسی‌ها در ادارات قوی برخورد کنند که کسی فکر خلاف نکند و متخلفین پشتوانه قوی دارند که خلاف می‌کنند و نبود نظارت پشتوانه آنهاست.

خطیب جمعه کرمان به شرکت‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت کرده‌اند برای واردات کالا‌های ضروری مردم، اما مشخص نیست این ارز کجا رفته اشاره کرد و گفت: انتظار اشتباهی است که قوه قضاییه از همان اول وارد شود این قوه بعد از رسیدن پرونده وارد عمل می‌شود در حالی‌که باید ادارات افشاگری کنند که این کار را انجام ندادند تا خود قوه قضاییه دست به افشاگری زد.

وی با بیان اینکه ۶ هزار خودرو وارد کشور کردن سنگ پا نیست که در قایق گذاشته و به این کشور بیاورند، این مسئله نتیجه نبود نظارت است افزود: حلقه سوم گمشده بحث شفافیت است که معمولا فساد‌ها معلول عدم شفافیت و افشاگری هستند. وقتی شفافیت باشد مردم اطمینان می‌کنند و عدم همکاری مردم به واسطه نبود شفافیت و نظارت است.
ارسال نظرات