مدرس علوم اجتماعی و ارتباطات تاکید کرد: امروز جامعه شناسان مهمترین مقوله تعیین قدرت در جوامع را رسانه میدانند.
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ وحید یامینپور در برنامه گردهمایی فعالان فضای مجازی با اشاره به رسانههای مرتبط با تکنولوژی، اظهار کرد: چیزی که باعث توجه به رسانههای مرتبط با تکنولوژیهای نوین ارتباطی است مقوله قدرت است و بههمین دلیل اهمیت دارد؛ هرچیزی که با قدرت مرتبط باشد یک مقوله سیاسی محسوب میشود.
وی افزود: رسانهها باعث تولید اقتدار و حفظ قدرت هستند سالها توجهها به این سمت رفته که ممکن است حوزهای دارای نیروی انسانی و اقتصادی باشد، اما قدرت نداشته باشد، اما امروز جامعه شناسان مهمترین مقوله تعیین قدرت در جوامع را رسانه میدانند.
این مدرس علوم اجتماعی و ارتباطات با اشاره به اینکه قدرت برآمده از رسانه است؛ گفت: دوران رسانههای انحصاری و آثار سیلابی و قدرتمند را پشت سر گذاشتهایم و دیگر هیچ رسانهای مدعی تولید موجهای بزرگ نیست.
وی ادامه داد: تحولاتی که در رسانه رخ داده منجر به این شده است که رسانهای با قابلیت تولید موجهای عظیم از رده خارج شده و آنها تبدیل به دنبالهروی سایر رسانهها شدهاند.
یامین پور با اشاره به اینکه هرکاربر یک تولیدکننده پیام است و قدرت رسانهای آنها متفاوت است؛ عنوان کرد: در دنیای ما و رسانههای تعاملی و شبکههای اجتماعی موجسازی به پایان رسیده و کفه ترازو آرام آرام به سمت گروههای مرجع سنگین شده است.
وی با تاکید بر اینکه قدرت گروههای مرجع با قدرت تلویزیون هماورد شده؛ تصریح کرد: برخی از آنها نیز قدرتشان از تلویزیون بیشتر شده و مدتی است تلویزیون از آنها اعتبار میگیرد، سلبریتیها و گروههای مرجع نیازی به تلویزیون ندارند، چون خودشان دارای رسانههای پرمخاطب و رسمی و غیررسمی هستند.
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر رسانه از جنس قدرت است؛ متذکر شد: باید توجه کنیم قدرت سیاسی از جنس گفتمان است و از دل گفتمان بیرون میآید، بنابراین اگر رسانهها بخواهند مؤثر باشند باید فعالیتی از جنس فعالیتهای گفتمانی داشته باشند و تصور نکنند در هر محیطی میتوان هر نوع تأثیری داشت.
وی بیان کرد: نسبت به قابلیتهای رسانهها میتوان با دیده شک نگاه کرد و این موضوع اثبات شده است که هر رسانه قابلیت متفاوتی دارد، از رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی با اهداف تربیتی کاری بر نمی اید.
یامینپور با تاکید بر اینکه صرف حضور در شبکه اجتماعی استعداد انسان برای تربیت بنیههای اخلاقی و اعتقادی را تضعیف میکند؛ تشریح کرد: اثری که شبکههای اجتماعی بر دروی ذهن، تمرکز و اخلاق علمی انسان میگذارد به شدت مخرب، ضدتربیت و ضد تعمق است بنابراین درباره اینکه محیطهای علمی بچهها را بهسمت شبکههای اجتماعی سوق دهند باید مراقبت کرد.
وی هشدار داد: حضور در شبکههای اجتماعی هرچه کمتر و هر چه دیرتر باشد، بهتر است؛ هرچه سن حضور در این شبکهها پایینتر باشد، میزان تخریب بیشتر است.
وی افزود: رسانهها باعث تولید اقتدار و حفظ قدرت هستند سالها توجهها به این سمت رفته که ممکن است حوزهای دارای نیروی انسانی و اقتصادی باشد، اما قدرت نداشته باشد، اما امروز جامعه شناسان مهمترین مقوله تعیین قدرت در جوامع را رسانه میدانند.
این مدرس علوم اجتماعی و ارتباطات با اشاره به اینکه قدرت برآمده از رسانه است؛ گفت: دوران رسانههای انحصاری و آثار سیلابی و قدرتمند را پشت سر گذاشتهایم و دیگر هیچ رسانهای مدعی تولید موجهای بزرگ نیست.
وی ادامه داد: تحولاتی که در رسانه رخ داده منجر به این شده است که رسانهای با قابلیت تولید موجهای عظیم از رده خارج شده و آنها تبدیل به دنبالهروی سایر رسانهها شدهاند.
یامین پور با اشاره به اینکه هرکاربر یک تولیدکننده پیام است و قدرت رسانهای آنها متفاوت است؛ عنوان کرد: در دنیای ما و رسانههای تعاملی و شبکههای اجتماعی موجسازی به پایان رسیده و کفه ترازو آرام آرام به سمت گروههای مرجع سنگین شده است.
وی با تاکید بر اینکه قدرت گروههای مرجع با قدرت تلویزیون هماورد شده؛ تصریح کرد: برخی از آنها نیز قدرتشان از تلویزیون بیشتر شده و مدتی است تلویزیون از آنها اعتبار میگیرد، سلبریتیها و گروههای مرجع نیازی به تلویزیون ندارند، چون خودشان دارای رسانههای پرمخاطب و رسمی و غیررسمی هستند.
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر رسانه از جنس قدرت است؛ متذکر شد: باید توجه کنیم قدرت سیاسی از جنس گفتمان است و از دل گفتمان بیرون میآید، بنابراین اگر رسانهها بخواهند مؤثر باشند باید فعالیتی از جنس فعالیتهای گفتمانی داشته باشند و تصور نکنند در هر محیطی میتوان هر نوع تأثیری داشت.
وی بیان کرد: نسبت به قابلیتهای رسانهها میتوان با دیده شک نگاه کرد و این موضوع اثبات شده است که هر رسانه قابلیت متفاوتی دارد، از رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی با اهداف تربیتی کاری بر نمی اید.
یامینپور با تاکید بر اینکه صرف حضور در شبکه اجتماعی استعداد انسان برای تربیت بنیههای اخلاقی و اعتقادی را تضعیف میکند؛ تشریح کرد: اثری که شبکههای اجتماعی بر دروی ذهن، تمرکز و اخلاق علمی انسان میگذارد به شدت مخرب، ضدتربیت و ضد تعمق است بنابراین درباره اینکه محیطهای علمی بچهها را بهسمت شبکههای اجتماعی سوق دهند باید مراقبت کرد.
وی هشدار داد: حضور در شبکههای اجتماعی هرچه کمتر و هر چه دیرتر باشد، بهتر است؛ هرچه سن حضور در این شبکهها پایینتر باشد، میزان تخریب بیشتر است.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار