حجت الاسلام و المسلمین عباس رضی گفت: حج مظهر وحدت و صحنه اتحاد عظیم امت اسلامی بر گرد محور توحید است که باید در آن مسائل جهان اسلام بررسی شود.
کد خبر: ۹۰۴۲۲۲۸
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵

به گزارش خبر گزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری؛ کارشناس مسائل دینی و مذهبی در جمع کارکنان پایور  و وظیفه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سامان در خصوص تشرف زائران به سرزمین وحی و اهمیت حج، ابتدا به مسئله آفرینش اشاره كرد و گفت: علت آفرینش انسان عبودیت است و پیامبران ابتدا به عبودیت رسیدند و سپس رسالت به آنها اهداء شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضی افزود: عبودیتی كه پیامبران منادی آن بودند، نیاز به خانه ای به نام توحید دارد. كعبه خانه توحید است، اولین نقطه زمین نیز كه در این عالم ماده آفریده شد، همین خانه كعبه است كه در روایات از آن به دحوالارض تعبیر شده است.

وی ادامه داد: حج مظهر همه دستورات مكتب اسلامی است؛ در فریضه حج انواع عبادت وجود دارد و می‌توان شمه‌ای از دستورات اسلام را در آن مشاهده كرد. در حج؛ برادری، عدالت و نظم خاصی وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رضی در ادامه گفت: محل تجلی ولایت خدا كعبه و حرم است، قلب ولی خدا مظهر همه اسماء الله است، باید در مكانی این ولایت تجلی پیدا كند و آن مسجدالحرام است و حقیقت كعبه و مكه امنیت بخشی است لذا نمی‌توان در حال احرام به پرنده یا حشره ای آسیب زد؛ اگر قاتلی در مسجدالحرام وارد شود، كسی حق ندارد به او آسیب بزند، باید او را به حال خود رها كرد تا از این مكان امن خود خارج شود و آنگاه عدالت درباره او اجرا شود.

وی با بیان اینكه یكی از نام های مكه و كعبه در قرآن وادی امن است، گفت: ولی خدا سفینة النجات است و بشر را از طوفان‌ها به مكان امن هدایت می‌كند و همان‌طور كه نسبت به معصومین(علیهم السلام) سفینة النجات تعبیر شده است، زمینی نیز باید وادی امن باشد؛ همان‌طور كه قلب ولی خدا نیز امن است و نمی لرزد، چون مملوء ازذكر خداست. هرجامعه ای كه توحیدی شد و به حرم امن خدا توجه داشت و رهبر آن ولی خدا بود، آن جامعه به امنیت می‌رسد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از مشخصه های جامعه توحیدی، دشمن شناسی است؛ از جمله اعمال مناسك حج این است كه به یك جای مشخص كه شیطان از آن گذر كرده است، 49 و یا 70 سنگ بیندازیم؛ در حج جهاد و دشمن شناسی وجود دارد و البته انداختن این سنگ‌ها نیز باید همراه با قصد قربت باشد.

ارسال نظرات