خبرهای داغ:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تأکید کرد

ضرورت استفاده از ظرفیت مردمی در برنامه‌های فرهنگ و هنر/ برای بیمه همه خبرنگاران در تلاش هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بر ضرورت استفاده از ظرفیت مردمی در برنامه‌های فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: اصل اجرای برنامه‌های فرهنگی باید در دست مردم باشد چراکه هرگاه فرهنگ عمومی شده شاهد رشد و پیشرفت بوده‌ایم
کد خبر: ۹۰۴۲۱۳۳
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹

ضرورت استفاده از ظرفیت مردمی در برنامه‌های فرهنگ و هنر/ برای بیمه همه خبرنگاران در تلاش هستیمبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علیرضا درویش نژاد عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جایگاه رسانه در پیشرفت و تعالی جامعه اظهار داشت: اگر جامعه‌ای مطبوعات نداشته باشد آن جامعه مرده است و ما در راستای پیشرفت جامعه به دنبال نشاط مطبوعاتی و رسانه‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه جایگاه رسانه و خبرنگار جایگاه عظیمی است، گفت: یکی از شاخص‌های اصلی خبرنگار در جامعه ایجاد پویایی، نشاط، اصلاح رفتارهای مدیران و ایجاد جریان سیار برای رسیدن به توسعه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه استان همدان در همه شاخص‌های مرتبط با فرهیختگی جایگاه دارد، افزود: همدان یک تاریخ با غنای بالای دارد و غنایش در این است که  در دل این استان شخصیت‌های فاخری در تمام حوزه‌ها به ظهور رسیده که تأثیرگذار هستند.

وی وجود مفاخر بسیار در استان همدان را نشانه غنای فرهنگی این استان دانست و عنوان کرد: همدان رشد خوبی در زیرساخت‌های  فرهنگی و هنری داشته به طوری که در این زمینه در کشور برتر است و وجود برند بین المللی به نام جشنواره کودک در حوزه هنر  جایگاهی است که نشان از توسعه دارد.

درویش‌نژاد با بیان اینکه تاریخ سرزمینی کشور از همدان شکل گرفته است، گفت: این تاریخ کهن و دیرینه که بنیاد شکل‌گیری سرزمین ایران است؛ یک امتیاز و شاخصه مهم و برجسته است که همدان را نسبت به دیگر استان‌های  کشور متمایز می‌کند.

وی به راهبرد و سیاست‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اشاره و تصریح کرد: ما در حوزه سیاستگذاری کلان برنامه‌های  وزارت فرهنگ و ارشاد اگر بتوانیم آن را به 100 درصد برسانیم به یک برنامه جامع رسیده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اضافه کرد: همدان در چارچوب برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد مستثنی نیست بلکه به دلیل تاریخ، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد توقعات از این استان بسیار است.

*لزوم ایجاد انسجام بین دستگاه‌های فرهنگی

وی در تشریح برنامه‌های خود در حوزه فرهنگ و هنر، بر ضرورت استفاده از ظرفیت مردمی در برنامه‌های فرهنگ و هنر اشاره و عنوان کرد: اصل اجرای برنامه‌های فرهنگی باید در دست مردم باشد چراکه هرگاه فرهنگ عمومی شده شاهد رشد و پیشرفت بوده‌ایم، ضمن اینکه یکی از اهدافی که ما در برنامه‌های کلان وزرات فرهنگ و ارشاد تعریف کرده و به دنبال آن هستیم استفاده از مشارکت و ظرفیت مردم است.

درویش‌نژاد با اشاره به اینکه حماسه عظمیی چون محرم و عاشورا  توسط مردم  گسترش می‌یابد، بر انجام فعالیت‌های فرهنگ و هنر توسط مردم تاکید و بیان  کرد:  توسعه و گسترش برنامه‌های محرم و عاشورا  به معنای مشارکت مردم در یک رویداد ملی است که  باید در حوزه فرهنگ و هنر این اتفاق رخ دهد و ظرفیت مردمی به کمک متولیان فرهنگ و هنر بیاید به طوری که تصدی‌گری دستگاه فرهنگی کاهش و با مشارکت مردم اجرا شود.

وی واگذاری برنامه‌ها به انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی را از دیگر برنامه‌های ارشاد عنوان کرد و افزود: استمرار مداوم و تعامل دوسویه روان و بدون چالش با جامعه مطبوعات از برنامه‌های کاری ارشاد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در همین خصوص اضافه کرد: ما مطبوعات را پاره تن ارشاد می‌دانیم و خانه مطبوعات باید پاتوق مطبوعات باشد که این حلقه وصل را بین فرهنگ و ارشاد و مطبوعات برقرار می‌کند تا  در حوزه اطلاع‌رسانی و نقد و نظر از ظرفیت مطبوعات و رسانه‌ها به صورت مستمر و مداوم استفاده شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دستگاه‌های متولی فرهنگ در کنار ارشاد دچار موازی‌کاری و پراکندگی  هستند بر ایجاد انسجام بین دستگاه‌های فرهنگی تاکید و عنوان کرد: دستگاه‌های متولی فرهنگ در کنار ارشاد بسیار است اما  گاهاً دچار موازی‌کاری و پراکندگی می‌شوند که نتیجه ندارد و بر این اساس باید این انسجام شکل گیرد.

درویش‌نژاد توجه به پژوهش در حوزه فرهنگ و هنر را یکی از برنامه‌های ارشاد دانست و بیان کرد: باید از ظرفیت‌های پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر در همه حوزه‌ها که مرتبط با وزرات فرهنگ و ارشاد است استفاده و پژوهش پایه‌ای برای برنامه‌ریزی و اجرای ارشاد ایجاد شود.

وی به برنامه‌های ارشاد در حوزه معیشت اصحاب رسانه اشاره و عنوان کرد: در این حوزه ما بسترسازی و حمایت می‌کنیم و در زمینه تأمین مسکن برای اهالی رسانه می‌توانیم با واگذاری زمین برای مسکن از آنها حمایت کنیم و همچنین در صورت وجود مشکلات  تسهیلاتی به آنها ارائه دهیم.

* ایجاد یک فرهنگسرای رسانه در همدان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه وجود دغدغه مسکن و محل کار برای خبرنگار را دردآور دانست و یادآور شد: برای استفاده از صندوق هنرمندان برای بیمه از هنرمندان و خبرنگاران حمایت می کنیم  ضمن اینکه  در حوزه اجرا این موضوع را به خانه مطبوعات به عنوان حلقه اتصال رسانه و ارشاد واگذار می‌کنیم.

وی از ایجاد یک فرهنگسرای رسانه در همدان که محلی برای تحریریه و دفتر رسانه‌ها باشد، خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از رسانه‌ها با مشکل مکان برای دفاتر خود مواجه هستند، که در این راستا فرهنگسرای رسانه احداث می‌شود تا به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گیرد تا بخشی از دغدغه خبرنگاران را حل کند و برای رسیدن به نتیجه با استانداری در ارتباط هستیم.

درویش‌نژاد در خصوص سینما و تجهیز سالن سینمایی با تاکید بر اینکه دولت نمی‌تواند در احداث سینما ورود مستقیم داشته باشد، گفت:  تاسیس سالن سینمایی باید توسط بخش خصوصی انجام شود اما در بخش نرم‌افزاری چنانچه سینمایی ساخته شده و مشکل تجهیزات فنی داشت ما آن را تجهیز می‌کنیم.

وی بر حمایت اداره ارشاد از هفته‌نامه‌ها با انتشار منظم در راستای توزیع عادلانه آگهی اشاره و عنوان کرد: ما به  دنبال این هستیم از هفته‌نامه‌هایی که به صورت منظم انتشار می‌یابند دفاع کنیم اما در جایی که به لحاظ قانونی از استانداردها خارج شده نمی‌توان کاری کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه اجرای کنسرت‌های موسیقی نقش بسزایی در بازدارندگی از ناهنجاری‌های اجتماعی و ایجاد نشاط اجتماعی دارد به اجرای پنج کنسرت موسیقی طی هفته‌های اخیر در همدان اشاره و عنوان کرد: طی هفته آینده نیز کنسرت گروه ماکان بند در همدان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری کنسرت‌های موسیقی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی اجرا می‌شود، گفت: اجرای کنسرت‌ها جنبه رسمی و قانونی دارد و در این خصوص تابع سیاست‌های وزراتخانه هستیم.

درویش‌نژاد با بیان اینکه در برگزاری کنسرت موسیقی اولویت ما برای صدور مجوز به برگزارکنندگان بومی است، اضافه کرد: با کسانی که در مورد کنسرت موسیقی مشکل و یا شبهه‌ای دارند مذاکره کرده و آنها را متقاعد می‌کنیم. 

* کمبود سالن‌های استاندارد موسیقی در همدان

وی با اشاره به اینکه در راستای شتاب گرفتن روند اعطای مجوز اجرای کنسرت موسیقی در همدان، اختیارات استانی به شهرستان‌ها تفویض شده است، افزود: در همدان شرکت‌های تخصصی اجرای کنسرت موسیقی وجود ندارد که باید در این خصوص شرکت‌هایی ثبت شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تاکید بر اینکه کنسرت موسیقی باید از سوی شرکت دارای مجوز کنسرت برگزار شود، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که با قرار گرفتن در شیب ملایم مشکل اجرای کنسرت که نیاز مردم است حل شود.

وی با اشاره به  کمبود سالن‌های استاندارد موسیقی در همدان تصریح کرد: سالن‌های اجرای کنسرت در همدان استاندارد لازم برای اجرای موسیقی را ندارند اما نمی‌توان کنسرت را تعطیل کرد و در این خصوص اقداماتی در راستای استانداردسازی انجام می‌دهیم.

درویش‌نژاد اضافه کرد: در سالن‌هایی که مشکل فنی دارند ما تأسیسات فنی پایه‌ای سالن‌ها را برطرف می‌کنیم تا در ادامه کنسرت‌ها در این سالن‌ها برگزار شود.

وی در خصوص اجرای تئاتر با بیان اینکه مشکلی برای اجرای نمایش و محدودیت فضا برای تمرین هنرمندان نداریم، یادآور شد: در زمینه اجرای تئاتر محدودیتی برای اجرا نداریم و هنرمندان با اخذ مجوز می‌توانند اجرا داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطر نشان کرد: ما به سمتی می‌رویم که نشاط اجتماعی را به جامعه تزریق کنیم و در این راستا در چارچوب قانون به همه سلایق پاسخ مثبت می‌دهیم.

وی در قسمت پایانی سخنان خود با بیان اینکه برای بیمه همه خبرنگاران در تلاش هستیم، یادآور شد: وزارت ارشاد حمایت خود را از همه نهادهای زیرمجموعه دارد هر چند رسیدگی به همه این صنوف فرهنگی کار سختی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات