مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: شهركرد به عنوان "شهر ملی نمد" ثبت شد.
کد خبر: ۹۰۴۱۸۰۵
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ بهمن عسگری سوادجانی با اعلام این خبر،  اظهار كرد: در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهركرد به عنوان "شهر ملی نمد" از سوی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور در ساختمان كوشك (دفتر غرب آسیا) بررسی و پس از تایید اعضاء ثبت شد.

وی افزود: نمد چهارمحال و بختیاری دارای نشان یونسكو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران است.

عسگری سوادجانی تصریح كرد: اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری به دانشگاه شهركرد پیشنهاد كرده تا نسبت به ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشكده هنر این دانشگاه اقدام كند.

وی بیان داشت: هم اینك 250 كارگاه كوچك و 15 كارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی مستقیم برای 500 نفر فعال است.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری اضافه كرد: سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در این استان تولید می شود كه قابلیت افزایش تا 50 تن را دارد.

وی عنوان داشت: از این میزان تولید سالانه 15 تن برابر 250 هزار دلار تولیدات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج كشور صادر می گردد.

عسگری سوادجانی تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری را به دو روش سنتی و نوین اعلام و خاطرنشان كرد:‌ امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و كاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمدی تولید و روانه بازار مصرف می شود.

وی ادامه داد: ‌بسیاری از تولید كنندگان نمد در چهارمحال و بختیاری دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و برخی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری بیان كرد:‌ تولید كنندگان محصولات نمدی استان رقابت مطلوب و سالمی در ارائه تولیدات خود دارند.

وی یادآور شد: با توجه به بررسی های علمی صورت گرفته محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای ویژگی های خاص برای كاربرد در حوزه پزشكی و صنعت خودرو است.

عسگری سوادجانی اظهار كرد:‌ هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و تولید پشم زیاد به عنوان ماده اولیه تولید این هنر دستی،  قدمت دیرینه و طولانی در چهارمحال و بختیاری دارد.

گفتنی است: در صورت توجه مسئولان مربوطه به ویژه شهرداران،‌ اعضای شوراهای اسلامی و فعالان مدیریت شهری می توان با نامگذاری میادین، خیابان ها، كوچه ها و طراحی،‌ ساخت و نصب المان های مرتبط با هنر دستی نمدمالی می توان زمینه ثبت شهركرد به عنوان "شهر جهانی نمد" را فراهم كرد.

ارسال نظرات