مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در سال گذشته 13 واحد مرغداری در سطح استان مرکزی و مناطق روستایی درگیر آنفلونزای فوق حاد پرندگان شد و 240هزار قطعه طیور معدوم سازی انجام شد که برآورد حجم خسارت بیش از یکصد و بیست میلیارد ریال بود.
کد خبر: ۹۰۴۱۷۵۰
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از خمین؛ محسن شانقی مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی در جلسه مشترک ستاد پیشگیری از آنفلونزای فوق حاد پرندگان شهرستان خمین و گلپایگان که در محل سالن اجتماعات فرمانداری خمین برگزارشد با اشاره به اهمیت صنعت طیور گفت: صنعت طیور به عنوان یک سرمایه بسیار مهم در حوزه اقتصاد است و به وجود آمدن بحران، این سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: شیوع بیماری و بحران، علاوه بر تاثیر در حوزه اشتغال و اقتصاد، در حوزه اجتماعی و تغییر جمعیت انسانی نیز در مناطق درگیر می تواند تاثیر منفی داشته باشد و در این راستا، کنترل و پیشگیری امر مهمی است.

شانقی اظهارکرد: سال گذشته، 13 واحد مرغداری در سطح استان مرکزی و مناطق روستایی درگیر آنفلونزای فوق حاد پرندگان شد و 240هزار قطعه طیور معدوم سازی انجام شد که برآورد حجم خسارت بیش از یکصد و بیست میلیارد ریال بود.

وی با اشاره به عوامل شیوع و انتقال بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان بیان کرد: بر اساس آسیب شناسی انجام شده در سال گذشته، تردد زیاد و جابه جایی طیور از مهمترین عامل شیوع این بیماری است و کنترل تردد محورهای مواصلاتی اصلی شهرستان های همجوار مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: هر چند کنترل تردد محورهای مواصلاتی و قرنطینه اهمیت دارد اما به دلیل وجود راههای فرعی و کوره، نمی توان به خوبی تردد ها را کنترل کرد و فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش پشگیرانه در این امر مهم است و آموزش جامعه هدف، به ویژه مرغداران، کارگران مرغداری و... در دستور کار است و کنترل آنفلونزا عزم ملی و جهادی نیاز دارد و این مسئله فرامنطقه ای و استانی است و در این راستا برگزاری جلسه با استان ها و شهرستان های مجاور، بهره مند شدن از ظرفیت ها و پتانسیل های هر منطقه به منظور مقابله با این بیماری را فراهم می کند.

وی گفت: شیوع آنفلونزا در واحدهای طیور تخمگذار به دلیل تردد زیاد و حمل کود و جابه جایی، شیوع آنفلونزا بیشتر است و در واحدهای گوشتی به دلیل پرورش دادن طیور که دوره 2 ماهه زمان بر است، اقدامات پیشگیرانه اتنقال و انتشار انجام می شود.

شانقی در ادامه اضافه کرد: به منظور پیشگیری از شیوع آنفلونزای طیور، واکسیناسیون طیور در دستور کار است و 9 استان به عنوان استان های با ریسک بالا و پر خطر در اولویت واکسیناسیون طیور قرار دارد که استان مرکزی نیز جزء این استان ها است و این امر از راهکارهای کنترل بیماری است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات