بختیار:

پتروشیمی ها محصولات خود را خارج از بازار بورس می فروشند/۵۰ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس، از التهابات بازار پتروشیمی انتقاد کرد.
کد خبر: ۹۰۴۱۱۴۳
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
 
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی بختیار در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ابلاغ دستوالعمل جدید وزیر صنعت برای تنظیم بازار پتروشیمی، گفت: عرضه کم محصولات پتروشیمی در بازار بورس و افزایش میزان تقاضا مشکلاتی در بازار به وجود آورده و صنایع پایین دستی پتروشیمی را با معضل مواجه کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شرکت های پلیمیری که قرارداد منعقد کرده اند توانایی تامین خوراک را در بازار نداشته اند، افزود: برخی از این شرکت های پلیمری با دو برابر قیمت واقعی تامین خوراک می کردند و افرادی از بورس این کالا را تامین کرده و سپس در بازار آن را در اختیار شرکت های پلیمری قرار می دادند.

محصولات باید در بورس عرضه شود

وی ادامه داد: علیرغم اینکه ارائه محصولات در بورس شفافیت ایجاد می کند و محصولات باید در بورس عرضه شود، اما کار باید به گونه ای انجام شود که صنایع پایین دستی همانند پلیمیری دچار مشکل نشوند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پلیمر گلپایگان به عنوان یکی از صنایع باکیفیت ایران در تامین خوراک خود دچار مشکل شده است، یادآور شد: سازوکاری که توسط وزارت صنعت اتخاذ شده مبنی بر اینکه میزان عرضه پتروشیمی در بازار بالاتر از تقاضا باشد یکی از راهکارها برای تعادل بخشی در بازار است، اما تمام راهکار نیست.

بیشتر پتروشیمی ها در هفته های اخیر محصولات خود را خارج از بازار بورس به فروش می رساندند

وی افزود: باید اقداماتی در زمینه قیمت محصولات پتروشیمی صورت گیرد و بازار بورس شرایطی را فراهم کند که محصولات با قیمت واقعی در بورس عرضه شود، نه اینکه افراد خاصی منتفع شوند و تولیدکنندگان در بخش های مختلف دچار خسران شوند، چراکه در حال حاضر شرایط به نحوی بوده که فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد شده است.

بختیار با بیان اینکه بیشتر پتروشیمی ها در هفته های اخیر محصولات خود را خارج از بازار بورس به فروش می رساندند، ادامه داد: بخشی از پتروشیمی ها محصولات خود را در بازار بورس عرضه می کردند و دو پتروشیمی نیز به صورت غیر بورسی و با نام شرکت های داخلی و خارجی کار می کردند.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید بر بازار محصولات نظارت کند

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید بر بازار محصولات نظارت کند، اظهار داشت: باید بر توسعه زنجیره پایین دستی پتروشیمی نظارت شود، چراکه بخش اعظم ارزش افزوده در صنایع پایین دستی پتروشیمی ایجاد می شود و سرمایه گذاران آماده سرمایه گذاری در این بخش هستند، اما به دلیل ضعف در ساختارها سرمایه گذار اطمینان کافی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت پتروشیمی ها حدود 50 میلیون تن است، افزود: این امکان وجود دارد که این ظرفیت به 70 میلیون تن برسد که لازمه آن اتخاذ سازوکارهای مناسب برای فروش محصول و از سوی دیگر ایجاد رقابت سالم  بین صنایع پتروشیمی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس به صورت کلان و کمیسیون صنایع و انرژی به صورت اخص بر بازار پتروشیمی ها نظارت می کنند، تصریح کرد: ایران در شرایط کنونی به دلیل داشتن گاز فراون می تواند یکی از قدرتمندترین پتروشیمی های دنیا باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار