معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اینک آب و اشتغال دو چالش جدی کشور هستند و اگر تمرکز بر همین دو موضوع باشد این چالش‌ها قابل حل است.
کد خبر: ۹۰۴۱۰۶۵
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
به گزارش  خبرگزاری بسیج به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، عباس کشاورز در 'همایش چالش‌های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت' در مشهد افزود: بهره وری آب کشاورزی در ایران ظرف چهار سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته و اگر این مهم استمرار یابد و سالی شش درصد در بهره وری داشته باشیم چالش آب از نظر تقاضا، نیاز و مدیریت بسیار فروکش خواهد کرد.

وی ادامه داد: تحقق این امر مشروط بر آن است که آب صرفه جویی شده حاصل از بهره وری صرف توسعه نشود و به تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی بازگردد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: چالش‌های آب به سه دسته بهره وری آب کشاورزی، فقدان تعادل در آب‌های زیرزمینی و چالش آب‌های مرزی تقسیم می‌شود؛ اما می‌توان از این مشکلات با تمرکز و مدیریت صحیح عبور کرد.

کشاورز، بر اهمیت بهره وری در آب کشاورزی تاکید و بیان کرد: بهره وری خط قرمز توسعه و تصمیم گیری است و با این خط قرمز باید مدبرانه و محکم برخورد شود. بطور مثال همه کسانی که گندم کشت می‌کنند باید به ازای هر مترمکعب یک کیلوگرم گندم تولید کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بحث کشاورزی باید نظم جدید ایجاد، نسخه‌های جدیدی اعمال و تحویل حجمی آب به کشاورزان دنبال شود.

وی همچنین اظهار داشت: امروز کشاورزی در اقتصاد تجارت دنیا جایی ندارد، به این معنا که اکنون کشاورزی در دنیا تجاری نیست، زیرا کالا‌های کشاورزی عمدتا کالای قیمت پایین هستند و صرفه اقتصادی ندارند.

وی افزود: تجارت کشاورزی در کشور‌هایی که زمین ندارند و آب دارند مانند ژاپن و کره، کشور‌هایی که زمین دارند، اما آب ندارند مانند کشور‌های خلیج فارس و کشور‌هایی که از فناوری پایین مانند آفریقا برخوردارند، قابل دفاع است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به وضعیت بحرانی آب اشاره و بیان کرد: در شرایط کنونی تعادل آب‌های زیرزمینی خارج از کنترل به هم خورده و در حوزه آب‌های مرزی نیز دچار شکنندگی شده ایم.

وی ادامه داد: در دهه ۱۳۷۰ تعادل اکولوژییک آب در کشور به هم خورد که آثار آن مشهود و مبین است. هم اینک تمام حوزه‌های آبی کشور دچار بحران هستند بطوری که ۱۳ رودخانه دائمی دیگر وجود خارجی ندارند.

کشاورز همچنین مشکل بزرگ آب را 'حکمرانی' توصیف و بیان کرد: نیاز به یک نظام تدبیر داریم و امروز آب عامل اقتصادی به تنهایی نیست و از ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی قابل بررسی است. بهره وری، تعادل بخشی و دیپلماسی فعال، منطقی و مبتنی بر تعامل و پرهیز از خشونت از راهکار‌های رفع چالش‌های حوزه آب در کشور است.


ارسال نظرات
پر بیننده ها