هشت هزار نوع گیاه در دنیا وجود دارد که 2 هزار و 300 گونه آن دارویی است و از این تعداد گیاهان دارویی ، حدود 800 نوع در مازندران رشد می کند که بیش از 450 نوع آن در منطقه کجور وجود دارد.
کد خبر: ۹۰۴۰۴۳۶
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، نخستین جشنواره گیاهان دارویی با هدف شناخت مردم براي كاشت و تكثير گياهان دارويی برای توسعه پايدار بخش كجور برگزار شد.

جشنواره گیاهان دارویی و صنایع وابسته به مدت دو روز در مجتمع آموزشی حضرت زینب (ع) شهر کجور از توابع نوشهر برگزار شد.

فرماندار نوشهر گفت: برگزاري جشنواره نشانگر ظرفيت خوب و فرصت مناسب براي شناسايي كجور در همه ابعاد است.

صفرنژاد افزود: بخش كجور با ٢١ هزار نفر جمعيت ٦٤ روستا و ٢ شهر ؛ منطقه بكر با قابليت كشاورزي ، دامداري،  پرورش زنبور عسل، پرورش ماهي و گل وگياهان دارويي است.

دبير اجرايي جشنواره هم گفت:  ٣٠عرفه از توليد كنندگان بخش كجور در نخستين جشنواره گياهان دارويي شركت كردند.

 محمد علي گلستاني افزود: در اين جشنواره توليدات خانگي مرتبط با گياهان دارويي منطقه ، شربت و اسانس  گياهي و  پخت غذاي  سنتي ارائه شد. 

وی هدف از برگزاري جشنواره را شناخت  مردم براي كاشت  وتكثير گياهان دارويي ، نه جمع اوري ان از طبيعت  و توسعه پايدار بخش كجور در حوزه مرتبط به ويژه اقتصاد و درامد پايدار بیان کرد.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان نوشهر هم از تغيير الگوی كشت و توليد گياهان دارويي در ٦ روستای بخش كجور خبر داد و افزود: 450 گونه گياه دارويي ازميان بند تا ارتفاعات كجور بصورت خودرو رویش می کند.

حسن پور مقدم افزود:گام هاي اوليه با بوميان منطقه و محققان جهاد كشاورزي، كميته راهبردي با پژوهش لاشك اغاز شد و سطح ٣هزار هكتار ره اورد پروژه جهت مطالعات جامع طرح اجتماعي اقتصادي صادرات واردات صنايع تبديلي گياهان دارويي با اعتبار ٢٠٠ميليون تومان بهمراه داشت .

به گفته وی گام بعدي برگزاري جشنواره گياهان دارويي علاوه بر اينكه جشنواره اجرا شد زير ساخت هاي جشنواره فراهم شد كه آببندان كجور با يكصد و٦٠ هزارمتر مكعب با ظرفيت ٥٤ هزار متر مربع فضابا لايه ژان وار اماده شد كه باعث ميشود گياهان دارويي در سطح بيش از ٢٥٠ هكتار كشت شود.

یک استاد طب اسلامی هم گفت: بخش کجور قابلیت کشت برخی از گیاهان دارویی با ارزش مدیترانه ای را دارد.

حوریا دادشیان افزود : پس از بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان این رشته در یک سال گذشته و کاشت برخی از گیاهان دارویی در این منطقه و رشد آنها مشخص شده که این گیاهان از نظر کیفیت با توجه داشتن آب و هوایی مدیترانه در سطح بالایی قرار دارند.

این استاد طب اسلامی تصریح کرد: کشت این گیاهان دارویی در منطقه علاوه بر خاصیت قابل توجه دارویی از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند به نحوی که برخی از آنها کیلویی 12 میلیون ریال خریداری می شود .

هشت هزار نوع گیاه در دنیا وجود دارد که 2 هزار و 300 گونه آن دارویی است و از این تعداد گیاهان دارویی ، حدود 800 نوع در مازندران رشد می کند که بیش از 450 نوع آن در منطقه کجور وجود دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها