با گذشت بیش از 4 روز از ادعای مقامات رژیم سعودی مبنی بر وقوع حمله موشکی به دو نفتکش این رژیم در تنگه باب‌المندب تاکنون هیچ مستندات یا ادله میدانی مبنی بر واقعیت داشتن این ادعا منتشر نشده است.
کد خبر: ۹۰۳۹۹۸۲
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید مرتضی موسوی ،کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در یادداشتی نوشت:

4 روز پیش رسانه‌های رژیم سعودی از هدف قرار گرفتن دو نفتکش این رژیم در حین عبور از تنگه باب المندب خبر دادند و مدعی شدند هر دو نفتکش که یکی از آنها "الدمام" نام دارد حامل دو میلیون بشکه و در مجموع 4 میلیون بشکه نفت بوده‌اند که در اثر حمله موشکی انصارالله یمن به شدت آسیب دیده اند و به بنادر مبدا در عربستان بازگشته‌اند.

 

رژیم سعودی در پی این ادعا دستور توقف کامل کلیه عملیات دریانوردی و انتقال نفت از تنگه باب المندب را صادر کرد.

همزمان، منابع دولتی و رسانه‌ای این رژیم با انتشار بیانیه‌ها و مصاحبه های پی در پی از "نا امن بودن تنگه باب المندب خبر داده و خواستار مداخله فوری و قاطع آمریکا و سایر کشورهای قدرتمند و ذینفع در باب‌المندب  شدند.

اما واقعیت مطلب چیست؟ ابتدا به بررسی اصل ادعای مقامات سعودی مبنی بر "حمله موشکی انصارالله یمن به دو کشتی نفتکش" می پردازیم.

1 - نکته قابل توجه در این موضوع این است که باوجود سپری شدن بیش از 4 روز از طرح  این ادعا حتی یک برگ مستندات شامل تصاویر دو کشتی هدف قرار گرفته شده از سوی مقامات سعودی منتشر نشده که این مسئله دقیقا بر خلاف رویه جاری تبلیغات رسانه‌ای سعودی‌ها است.

افکار عمومی به خوبی به یاد دارند که پس از حملات موشکی اخیر انصارالله یمن علیه پایگاه های نظامی ارتش سعودی در اطراف ریاض یا استان های جنوبی جیزان و نجران عربستان، به فاصله چند دقیقه صدها تصویر و ویدئو از لحظه شلیک تا رهگیری و انهدام آنها در آسمان این مناطق توسط سامانه‌های پدافند ضد موشکی پاتریوت منتشر شده و بلافاصله فرماندهان عالی نظامی و مسئولان سعودی اقدام به برگزاری نشست خبری با حضور رسانه‌های بین‌المللی کرده و انصارالله، جمهوری اسلامی ایران، حزب الله، سوریه و .... را متهم به دست داشتن در انتقال موشک و پهپاد به یمن کردند.

نشانه این اقدام مقامات سعودی‌ها انتقال بقایای موشک‌های مورد ادعای آنان به آمریکا و نمایش آن در مقر سازمان ملل و وزارت خارجه آمریکا بود. اما درباره ادعای هدف قرار گرفتن نفتکش های سعودی در باب‌المندب شاهد چنین اقدامی نبوده و نیستیم!

بنظر می‌رسد اگر مقامات سعودی کوچکترین مستندی در این باره در اختیار داشتند در مدت 4 روز گذشته مورد استفاده رسانه‌ای و تبلیغاتی برای موثق جلوه دادن ادعای خود درباره حمله موشکی یمن ارائه می کردند.


2 - اگر فرض را بر صحت ادعای مقامات سعودی مبنی بر حمله موشکی به دو نفتکش این رژیم در تنگه باب‌المندب بگذاریم، سؤالی که دوباره مطرح می‌شود این است که دو کشتی که مقامات سعودی ادعا کردند هرکدام در زمان اصابت موشک‌ها، حامل دو میلیون بشکه نفت بوده‌اند پس از مورد اصابت قرار گرفتن چگونه اقدام به ترک منطقه و بازگشت به بنادر سعودی کرده‌اند؟


3 - بر اساس کنوانسیون‌ها و قوانین حوزه دریانوردی بین‌المللی هر کشتی در صورت بروز مشکل فنی یا مورد اصابت قرار گرفتن موظف به اطلاع رسانی سریع مراتب به سازمانها و نهادهای بین‌المللی مشخص می‌باشد که چنین اقدامی از سوی مقامات رژیم سعودی در رابطه با کشتی های این رژیم نشده است.


4 - همگان می‌دانند که نفتکش‌ها و سایر شناورهای تجاری بیشترین آسیب پذیری را از نظر فیزیکی مقابل حملات موشکی یا انفجار مین دریایی  یا حتی تصادم با سایر شناورها داشته و در صورت کوچکترین برخورد، تصادم و انفجاری بخشی از محموله همراه آن به دریا منتقل می‌شود.

به طور مشخص مقامات سعودی باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا پس از اصابت دو موشک به نفتکش‌های این کشور در تنگه باب‌ المندب و با توجه به اینکه هر دو طبق ادعاها حامل 4 میلیون بشکه نفت بوده‌اند اما در محل حمله شاهد هیچ نشتی یا لکه نفتی در این تنگه یا حضور نهادها و شناورهای ویژه جمع اوری مواد نفتی آلاینده (حسب استاندارد های دریانوردی) نبوده ایم؟

همگان به یاد داریم پس از تصادف نفتکش ایرانی سانچی با شناور چینی بلافاصله هزاران تن محموله نفت و مشتقات آن به دریا ریخت و ضمن وقوع آتش سوزی شدید که تا ده روز نیز ادامه داشت، گاز سمی و مرگبار ناشی از سوختن برخی مشتقات نفتی موجب اخلال جدی در امدادرسانی به آن شده بود.

 


5 - با توجه به اینکه در 3 سال گذشته ائتلاف عربی - غربی - عبری به سرکردگی رژیم سعودی و مشارکت امارات، آمریکا، فرانسه، رژیم صهیونیستی، انگلیس و چند کشور دیگر ضمن محاصره کامل هوایی، دریایی، زمینی و .... ملت یمن به طور گسترده در سراسر آبهای سرزمینی این کشور حضور داشته و با استفاده از ماهواره‌ها  وپهپادها اقدام به رصد لحظه‌ای کلیه تحرکات و تحولات منطقه می‌کنند چگونه است که رژیم سعودی از انتشار مستندات درباره حملات موشکی به دو نفتکش (حسب ادعا) عاجز بوده است.


نتیجه گیری: بنظرم می‌رسد با توجه به سیر تحولات میدانی در جبهه های مختلف کشور یمن به‌ویژه عملیات سنگین و گسترده اخیر ارتش های مجهز چندین کشور عربی و پشتیبانی مستقیم غرب از آنها برای اشغال ساحل غربی و بندر الحدیده یمن که با شکست فاجعه بار و وقوع تلفات و خسارات سنگینی همراه بوده تشت رسوایی ناکامی مقامات سعودی پس از سه سال جنگ و کشتار و تجاوز از بام بر زمین افتاده و این کشور در جستجوی راهی برای خلاصی از بحران خودساخته در یمن است.

اشکال کار آنجاست که مقامات سعودی باوجود اشکار شدن کامل ناکامی‌ها و شکست ها در یمن به جای متوقف ساختن ماشین کشتار خود در یمن لجوجانه به دنبال وارد ساختن غرب و به طور مشخص آمریکا به بحران هستند. اقدامی که به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران نه تنها موجب حل بحران نشده است بلکه آمریکا را نیز در باتلاق یمن بیش از پیش فرو خواهد برد.

6 - باوجود تلاش‌های گسترده و رایزنی‌های وسیع پشت پرده مقام های سعودی برای نا امن نشان دادن تنگه باب المندب و مقصر جلوه دادن یمن، بررسی های به عمل آمده نشان می‌دهد حرکت شناورهای حامل نفت و سایر کالاها هم اکنون بدون کوچکترین وقفه یا مشکلی در جریان می باشد.

تصویر زیر تردد عادی شناورها در تنگه باب‌المندب را در جمعه پنجم مرداد سال 1397 شمسی برابر با 27 جولای 2018 نشان می‌دهد.

ارسال نظرات