امروز سوت رقابتهای لیگ برتر فوتبال باشگاههای کشور زده می شود ، ورزشگاه شهید وطنی نیز به لطف انتقال محل کار برخی از مدیران شهرستان ، سر زدن تعدادی از مدیران استانی و یاری مدیران ملی آماده برگزاری دیدارهای تیم نساجی است، بسیار خوشایند است مدیران استانی و ملی برای به صدا در آمدن سوت دوباره کارخانه نساجی نیز تلاش کنند .
کد خبر: ۹۰۳۹۷۱۷
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، فصل جدید رقابتهای لیگ برتر فوتبال باشگاههای کشور در حالی از امروز پنج شنبه چهارم مرداد آغاز می شود که نساجی در نخستین هفته این رقابتها ، میزبان ذوب آهن اصفهان است.

تیم نساجی که پس از سالها ، به سطح اول فوتبال کشور برگشت امیدوار است امسال ، نتایج قابل قبولی بگیرد.

باشگاه فوتبال نساجی مازندران در سال ۱۳۳۸ خورشیدی( 2 سال پس از راه اندازی کارخانه نساجی) تاسیس شد و قدیمی‌ترین باشگاه فوتبالی استان‌های شمالی و از قدیمی‌ترین و پر هوادارترین تیم‌های کشور است.

نساجی به عنوان یک باشگاه فوتبال در میان مردم ایران به خصوص شمال کشور شناخته ‌شده و متعلق به هواداران و سالهاست با آنها زنده است .

تیم فوتبال نساجی مازندران با حمایت کارخانه نساجی قائم‌ شهر تاسیس شد. بعدها یک تیم دیگر نیز
تشکیل شد ، سال ۱۳۶۳ کارخانه نساجی شماره ۳ نیز تصمیم به تیمداری می‌کند و برای اینکه مشکلی وجود نیاید تیم‌های نساجی با هم متحد می‌شوند و تیم واحد شکل می‌گیرد.

نساجی در لیگ‌های جام قدس ۱۳۶۸ و جام آزادگان در سال‌های ۱۳۷۰، ۱۳۷۱، ۱۳۷۲و ۱۳۷۳ با مربیگری "رحیم دست نشان" حضور داشت و همواره از تیم‌های مدعی این رقابت‌ها محسوب می‌شد به ‌طوری ‌که گرفتن امتیاز از بازی‌های خانگی نساجی مازندران برای حریفان نساجی حتی پرسپولیس و استقلال ؛ کاری سخت و ناشدنی بود.

تیم نساجی پس از بروز مشکلات کارخانه نساجی ، همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و حتی واگذاری آن به بخش خصوصی هم نتوانست از مشکلات کمرشکن آن بکاهد .

مشکلات این تیم ادامه داشت تا این که در سال ۱۳۸۷ با خلع ید قانونی مدیرعامل و مالک آن از سوی دولت و واگذاری آن به تربیت بدنی شهرستان قائمشهر با مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان و پذیرفتن تمام بدهی‌ها ، این تیم به "مهدی پرهام" مدیرعامل شرکت "پولادین سازه جهان" فروخته شد. پرهام نیز بعد از وعده های پیاپی مسوولان سیاسی و ورزشی استان مازندران و پس از هشت سال تیمداری در لیگ دسته اول در تعطیلات نیم فصل سال ۱۳۹۵ سهام باشگاه را به "فرهاد صنیعی فر" منتقل کرد. وی در سال ۱۳۹۷ برای داشتن حامی مالی مناسب درصدی از سهام باشگاه را به "رضا حدادیان" مدیرعامل شرکت هواپیمایی وارش منتقل کرد.

این تیم از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ در لیگ دسته یک فعالیت می‌کرد و همواره یکی از تیم‌های مدعی صعود بود ولی به دلیل مشکلات مالی همواره از صعود به لیگ برتر بازمی‌ماند.

در فصل ۹۶–۱۳۹۷ نساجی که با حمایت‌های فرهاد صنیعی فر برای صعود امیدوارتر بود ، ابتدا با "مهدی پاشازاده" برای هدایت تیم به توافق رسید که این همراهی تا نیم فصل ادامه داشت . پس از آن "داوود مهابادی" جایگزین او شد و هشت هفته ناامیدکننده سرمربی بود .

خواستن ، توانستن است

سپس "جواد نکونام" سرمربی شد و در ۹ بازی هدایت این تیم را برعهده داشت که حاصل آن هفت برد ، ۲ تساوی ، هفت "کلین شیت" ، ۲۱ گل زده و ۲ گل خورده بود که در نهایت روز نهم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ تیم نایب قهرمان لیگ آزادگان شد و توانست پس از ۲۴ سال به لیگ برتر صعود کند.

پس از صعود تیم نساجی به لیگ برتر ؛ شور و شعفی وصف ناپذیر شهر قائم شهر و استان مازندران را در بر گرفت و همه مردم عادی و ورزش دوست از این صعود خوشحال شدند و به شادی پرداختند اما در پس این شادیها ؛ حسرتی در مردم این شهر به ویژه افراد مسن تر به چشم می آید.

مردمی که حسرت می خورند ای کاش ، همزمان با سوت آغاز دیدار نساجی در لیگ برتر فوتبال ، سوت کارخانه نساجی هم به صدا در می آمد ؛ کارخانه ای که سالها مردم قائمشهر با سوتش بیدار می شدند ، اینک تعطیل شده است.

 

کارخانه نساجی مازندران در سال ۱۳۳۶ در زمینی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار در شرق قائمشهر ایجاد شد تا منسوجات پرده ای ، ملحفه ای ، پیراهنی ، فاستونی و دیگر محصولات را تولید کند. هزینه این واحد تولیدی بزرگ صنعتی از محل اعتبارات دولتی تامین می شد و شامل سه کارخانه بود.

در واحد شماره یک ، چیت ؛ شماره دو ، منسوجات پرده ای ، ملحفه ای ، پیراهنی و فاستونی و در کارخانه شماره سه که در سال ۱۳۵۶ از محل سرمایه شرکت و با مشارکت بانک صنعت و معدن به بهره برداری رسید نخ ، منسوجات نخی و مصنوعی تولید می شد.

نساجی مازندران روزگاری ، شمال کشور را به قطب نساجی کشور تبدیل کرده بود اما اکنون بخشی از آن به انبار شرکت سایپا تبدیل شده است.

نساجی مازندران ، قائمشهر را تبدیل به شهری بزرگ کرد تا به غیر از مازندرانی‌ها ، کارگرانی از سراسر کشور به این شهرستان بیایند تا به برکت وجود این کارخانه روزی خود و خانواده‌شان را تامین کنند.

روند حرکت در نساجی مازندران به گونه ای است که با فرسودگی ماشین آلات ؛ بخش‌های مختلف این سه کارخانه تعطیل شده اند و تا چند سال پیش نیز فقط گونی و کفن تولید می‌ کرد.

بانک صنعت و معدن در سال 1372 این کارخانه را بابت بدهی‌ به بانک ملی واگذار کرد که در واقع فروش یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی‌ وزارت صنایع بود. در این سال‌ها نیز فقط مدیر عوض می‌شد و تولید تا سال ۸۰ ادامه داشت و پس از آن ، کارخانه تعطیل شد.

امروز سوت رقابتهای لیگ برتر فوتبال باشگاههای کشور زده می شود ، ورزشگاه شهید وطنی نیز به لطف انتقال محل کار برخی از مدیران شهرستان ، سر زدن تعدادی از مدیران استانی و یاری مدیران ملی آماده برگزاری دیدارهای تیم نساجی است.

این موضوع بسیار خوشایند است اما مردم قائم شهر و استان مازندران انتظار دارند مدیران استانی و ملی برای به صدا در آمدن سوت دوباره کارخانه نساجی نیز تلاش کنند .

استاندار مازندران آذر ماه 96 در قائم شهر با اشاره به سابقه طولانی فعالیت کارخانه های نساجی و نقش آن در اقتصاد شهرستان و زندگی مردم ، به روز نشدن امکانات و تجهیزات متناسب با پیشرفت های فناوری و متناسب نبودن محصولات با ذائقه جامعه را از مشکلات این واحد صنعتی اعلام کرد .

"اسلامی" ، بازاریابی و بازگرداندن کارخانه ها به عنوان دارائی های کشور به مدار تولید را از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید برشمرد و تاکید کرد که این برنامه با اصلاح و ادامه پرداخت تسهیلات رونق تولید ادامه می یابد.

وی گفت : با ورود سرمایه گذاران واقعی ، ظرفیت های از دست رفته اقتصادی احیا می شود و کارخانه ها به مدار تولید باز خواهند گشت.

اکنون فرصت مناسبی است تا همه مسوولان و مدیران در کنار مردم با وحدت و همدلی مثال زدنی ایرانی به میدان بیایند و کارخانه نساجی مازندران را دوباره احیا کنند و با تولید پارچه و منسوجات داخلی ، به حمایت از آن بپردازند ؛ همان گونه که پس از 24 سال تیم نساجی به اوج فوتبال رسید کارخانه نساجی نیز می تواند به اوج برسد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها