خبرهای داغ:
استاندار آذربایجان شرقی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان، اولویت دادن به مطالبات مردم و پیش‌بینی‌مسائل فرهنگی و اجتماعی را از جمله ضرورت‌های مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: بی‌توجهی به این موضوع در گذشته موجب تحمیل هزینه‌های هنگفت برای سامان‌دهی حاشیه شهرها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی در شرایط فعلی شده است.
کد خبر: ۹۰۳۹۵۸۸
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی استانداری، مجید خدابخش با اشاره به نقش تسهیل‌گران اجتماعی در تحقق اهداف برنامه ملی بازآفرینی شهری، اظهار داشت: اگر نتوانیم پایه‌های فرهنگی و اجتماعی این برنامه را به درستی ایجاد کنیم با ذهن صرفاً مهندسی نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

وی افزود: اگر تصمیم‌گیران ما در دهه‌های گذشته روند مهاجرت به شهرهای بزرگ را پیش‌بینی می‌کردند و با مقاومت در برابر آن باعث ایجاد سکونت‌گاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها نمی‌شدند امروز مجبور نبودیم برای سامان‌دهی این مناطق هزینه‌های هنگفتی را متحمل شویم.

خدابخش ادامه داد: اگر اصل مهاجرت پذیرفته و کاربری‌های عمومی متناسب با آن پیش‌بینی می‌شد، امروز شاهد مشکلات متعدد در حاشیه شهرها نبودیم و این نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های فرهنگی و اجتماعی و اولویت دادن به مطالبات مردم به اندازه اقدامات معماری و شهرسازی اهمیت دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با اعلام حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، ابزار کرد: در کنار بحث‌های فنی، اقدامات مدیریتی و تشویق مردم به جایگزین کردن واحدهای فرسوده با واحدهای جدید نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به پیمانکاران و مجریان پروژه‌های ساختمانی توصیه کرد که طرح‌های خود را با برنامه ملی بازآفرینی شهری تطبیق دهند و از هزینه و انرژی که صرف پروژه‌های خود می‌کنند در جهت تحقق اهداف این برنامه بهره ببرند.

خدابخش همچنین معاونت عمرانی استانداری را به پیگیری مصوبات دولت در خصوص برنامه ملی بازآفرینی شهری موظف و تأکید کرد که اجرای این مصوبه به‌عنوان داشبورد مدیریتی به طور مرتب باید رصد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران هم در این جلسه هدف از اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری را ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و زیست‌پذیری محلات هدف عنوان کرد و گفت: این برنامه با تجربه برنامه‌های مشابه در سه دهه گذشته و با تغییر الگوها و راهکارهای اجرایی تهیه شده است.

هوشنگ عشایری با بیان اینکه برنامه‌های گذشته اغلب پروژه‌محور بود و به همین دلیل مردم از آن رضایت نداشتند، افزود: برنامه ملی بازآفرینی شهری با توجه به این موضوع با سه شاخص محله‌محوری، مشارکت اجتماعی و اقدام مشترک تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: استانداران به عنوان رئیس ستاد استانی بازآفرینی شهری، تصمیم‌گیر نهایی در خصوص طرح‌های بازآفرینی هستند و نیازی به ارسال این طرح‌ها به ستاد مرکزی نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ارتقای آگاهی عمومی و جلب مشارکت اجتماعی در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری، اظهار داشت: رسانه‌های محلی و صداوسیما در تبیین موضوع و ایجاد جنبش مطالبه‌گری در بین مردم محلات هدف این برنامه نقش مهمی برعهده دارند.

عشایری همچنین دولت، شهرداری‌ها، مردم، تسهیل‌گران و توسعه‌گران را ارکان اصلی این برنامه برشمرد و گفت: وظیفه دولت و شهرداری‌ها در این خصوص، توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی و فضاهای عمومی شهری بر مبنای خواست مردم و نیاز محلات است.

وی افزود: تسهیل‌گران آشنا به مسائل اجتماعی و بدنه شهری نیز خواسته مردم را به دولت و شهرداری‌ها متصل کرده و توسعه‌گران نیز بخش فیزیکی این برنامه را عملیاتی می‌کنند.

عشایری با بیان اینکه البته برای جذب توسعه‌گران برای اجرای طرح‌های مسکن باید جاذبه ایجاد کنیم، گفت: ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و تخفیف در عوارض ساختمانی و هزینه انشعابات از جمله مشوق‌هایی است که در آئین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به قانون سامان‌دهی عرضه و تقاضای مسکن، گفت: طبق این قانون همه دستگاه‌های دولتی موظف هستند تمام اراضی خود را در اختیار برنامه ملی بازآفرینی شهری قرار دهند و رئیس جمهور نیز بر اجرای این مصوبه تأکید کرده است.

وی همچنین از اختصاص 1500 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد خدمات روبنایی و اختصاص قیر رایگان برای بهسازی معابر در محلات هدف برنامه ملی بازآفرینی شهری خبر داد و از دستگاه‌های مسئول خواست از این منابع به عنوان ابزارهای اجرایی این برنامه استفاده کنند.

ارسال نظرات