خبرهای داغ:
کد خبر: ۹۰۳۸۷۱۱
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، خراسان جنوبی استان کویری و محروم با مردمی نجیب و بی دفاع است که از روحیه مطالبه گری نیز محرومند.

در حالی رتبه آوری در اخذ مالیات برای مسئولین استان جای افتخار دارد که استان ما به لحاظ رتبه در صنعت، درآمد، اشتغال، سرمایه گذاری و گردشگری از میانگین کشور پایین تر است.

اخذ مالیات های سنگین و کمرشکن از صادرکنندگان ضربه مهلکی به اقتصاد استان وارد می کند و باید مسئولین به دنبال تدبیر باشند چون این امر عواقب جبران ناپذیری برای مردم دارد.

مجریان قانون در استان بایستی دنبال منافع مردم از رونق تولید و صادرات در استان باشند نه اینکه دنبال رتبه آوری در اخذ مالیات در سطح کشور باشند.

جمعی از بازرگانان به اصحاب رسانه مبنی بر اخذ مالیات از صادر کنندگان اطلاع دادند در حالیکه طبق قانون صادرات از مالیات معاف بوده است. 

یکی از غرفه داران مرز میل 78 در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی اظهارداشت: زمینه کار ما صادرات مصالح ساختمانی، سنگ، کاشی، کچ، سیمان، نمک صنعتی و خوراکی است.

وی عنوان کرد: ما طبق قانون و گفته های مسئولین از مالیات معاف بودیم و بر این اساس سالها با منافع خیلی کم در این شرایط سخت دما در مرز که امروز 45درجه بالای صفر است کار می کنیم.

این صادرکننده گفت: قانون ما را معاف از مالیات کرده و از طرفی قانونگذاران دنبال شرایطی هستند که به هر طریقی از این قانون علیه ما بهره برداری کنند.

وی با بیان اینکه، "اگر از ابتدا به ما می گفتند که هر ماشینی این مبلغ مالیات دارد به این شکل کار نمی کردیم" اظهارداشت: اگر در هر ماه 2میلیون کار کردیم پایان سال 60میلیون تومان مالیات وضع شده و کسانی که با سود کم کارکردند تا میزان 120میلیون تومان مالیات باید پرداخت کنند.

این غرفه دار در مرز با بیان اینکه طبق قانون با ارائه  اظهارنامه  معاف از مالیات هستیم و حالا از ما ارائه مدارک و اسناد می خواهند افزود: کارخانه ها به هیچ عنوان فاکتور به ما نمی دهند به این دلیل که کالای صادراتی از مالیات معاف است.

وی خاطرنشان کرد: طبق اسناد اداره دارایی و گمرک اگر یک میلیارد صادرات داریم ارزش واقعی کالا 500 میلیون تومان است چون آنها ارزش گمرکی کالا را 2برابر اعلام می کنند و اداره دارایی بر اساس این مبلغ برای ما مالیات می زند.

این صادرکننده اظهارداشت: مگر ما چقدر منافع داریم که اینقدر بخواهیم مالیات بدهیم؟

وی اضافه کرد: دیگر جرأت  خرید و فروش نداریم و مجبوریم واسطه گری انجام دهیم چون اصلاً مشخص نیست که چه خواهد شد!

این غرفه دار در مرز با بیان اینکه ما هر ساله اظهارنامه ارائه و کارت بازرگانی تمدید می کردیم و به ما نمی گفتند که شرایط کار این است گفت: ما در جریان نبودیم که باید اسناد و مدارک ارئه دهیم و حتماً باید این اسناد و مدارک را داشته باشیم تا اظهارنامه مورد قبول باشد.

وی تصریح کرد: در صورتیکه طبق قانون « ارائه اظهارنامه، دفتر و یا اسناد و مدارک  است» حالا به جای کلمه "یا" می گویند هر سه مورد باید مورد قبول باشد تا مشمول معافیت مالیات شوید.

این صادرکننده با بیان اینکه برای آنها صادرکننده و وارد کننده فرقی نمی کند تصریح کرد: تنها قاچاقچیان و اختلاس گران از این قانون مستثنی هستند.

وی ادامه داد: ای کاش مسئولین اداره مالیات فقط یک روز اینجا در مرز می نشستند و حقوق و حق مأموریت خود را نیز کامل می گرفتند.

وی با بیان اینکه این کار  نوعی عوام فریبی است تصریح کرد: با صراحت بگویند مالیات هر ماشین چقدر است تا برای ما مشخص شود نه اینکه حالا که صادرات انجام شده به سال 92 برگشتند و بررسی می کنند و طبق ماده 196 از ما  مشخصات فروشنده و خریدار می خواهند.

اگر با کمی انصاف به مسئله نگاه شود این صادرات باید سودش در جیب مردم استان برود. امتیاز استان هم جواری با افغانستان و بازار این کشور است که می تواند به اقتصاد و معیشت مردم کمک کند.

  استان ما باید جدا دیده شود چون محرومیت و شرایط سخت استان در قانون لحاظ نشده و مجریان قانون در استان سختگیرانه تر به دنبال اخذ مالیات هستند که جای تعجب و تأمل دارد.

 در برخی سنوات گذشته شاهد جوایز صادراتی بودیم و باید در این شرایط صادرکنندگان را امیدوارتر کنیم چون ارز وارد کشور می کنند.

یکی دیگر از صادرکنندگان موفق استان که سال هاست در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و کنسروها از کارخانجات استان به افغانستان فعالیت دارد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: در سال های قبل طبق قانون صادرات از مالیات معاف بوده است و تا سال 94 ما هیچ مالیاتی پرداخت نکردیم.

وی با بیان اینکه قانون معافیت صادرات از مالیات نه تنها در ایران بلکه در کل جهان  است گفت: چون این امر ارزش آفرینی، ارز آوری و رونق  تولید و اشتغال را به همراه دارد.

 در شرایط کنونی که اقتصاد ایران دچار بحران است،  به جای حمایت بیشتر از این قشر سنگ بر سر راهشان گذاشته می شود تا از ادامه فعالیت بازمانند.

این صادرکننده استان افزود: برای سال 95 محاسبات در اداره مالیات انجام شده و مبالغ 50میلیون به بالا به عنوان جریمه مالیاتی به صادر کنندگان وضع شده است.

وی ادامه داد: اگر بناست که اقتصاد استان پیشرفت کند باید از واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری مالیات اخذ شود و برای صادرکنندگان علاوه بر معافیت مالیاتی جوایز صادراتی نیز تعیین شود تا صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان بتوانند در کشورهای همسایه و هدف رقابت کنند.

برای گرفتن پاسخ به اداره مالیات شهرستانهای سربیشه و بیرجند تماس گرفتیم. در ادامه می خوانید ...

رحیمی رئیس اداره مالیات سربیشه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهارداشت: طبق قانون باید هر بازرگان از سال95 به بعد دفتر قانونی پلمپ شده، ارائه به موقع اظهارنامه و اسناد و مدارک داشته باشند.

وی عنوان کرد: تاکنون صادرکنندگان از مالیات معاف بودند اما در صورتی که مدارک لازم را نداشته باشند معافیت مالیاتی به آنها تعلق نمی گیرد و مشمول جریمه مالیاتی می شوند.

رئیس اداره مالیات سربیشه بیان داشت: بر اساس تبصره یک ماده 146 مکرر باید ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر، اسناد و مدارک که در موعد مقرر به تایید سازمان مالیاتی کشور برسد و اصلاحیه قانون در تاریخ 31/4/94 بازرگانان را موظف کرده که از ابتدای سال 95 این مدارک را داشته باشند که اگر نداشته باشند هیچ کدام از معافیت های مالیاتی شامل حال این صادرکنندگان نمی شود.

وی با بیان اینکه هر کدام از این مدارک را که ارائه ندهند مشمول مالیات می شوند گفت: ما که در سربیشه مرز مشترک با افغانستان داریم و حجم زیاد صادرات از این مرز اتفاق می افتد تاکنون هر بازرگانی که به ما مراجعه کرده مدارکش ناقص بوده و مشمول جریمه مالیاتی می شود.

رحیمی ادامه داد:  این مشکل همه بازرگانان و شرکت های مرزنشینان است که کار صادرات انجام می دهند.

وی متذکر شد: مشکل اینجاست که همه صادرکنندگان و شرکت های بازرگانی در مرکز و شهرستان به این مشکل رسیدند و از روی ناآگاهی آنها بوده است چون  تا به حال این ماده نبوده و روی اصل معافیت صادرات از مالیات کار می کردند.

رئیس اداره مالیات سربیشه با بیان اینکه معافیت مالیات از سال 95 به بعد به صادرکنندگان تعلق نمی گیرد گفت: محاسبه مالیات یک سال عقب تر هستیم و امسال محاسبات مالیاتی سال 96 را انجام می دهیم.

گفتنی است، این مقام مسئول در ضمن سخنانش گفت: من باید اجازه بگیرم که به شما پاسخ بدهم. از قول ما منتشر نکنید چون ما مأمور اجرای قانون هستیم.

با توجه به اینکه این مشکل همه صادرکنندگان استان است هنوز موفق به تهیه مصاحبه از مسئولین اداره مالیات بیرجند نشدیم.

 تفاوت کلمه "یا" و "با" را ملاحظه بفرمایید.

بریدن جریمه های سنگین مالیاتی برای صادرکنندگان/ وقتی فقط

 

برای مشاهده در سایز بزرگتر، روی تصویر زیر کلیک نمایید:

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها