مرداد 97 در حالی به سرعت فرا می‌رسد که بر اساس نظر کارشناسان سازمان هواشناسی، آذربایجان غربی به نسبت سال‌های گذشته هوای گرمدتری را شاهد خواهد بود و این گرم‌تر شدن هوا سایه بی‌آبی و خاموشی را بر سر روستاهای آذربایجان غربی پررنگ‌تر می‌کند.
کد خبر: ۹۰۳۸۵۹۰
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰

 

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، در حالی آخرین روز تیرماهی خود را پشت سر می‌گذارد که به نسبت به روزهای گذشته شاهد کاهش دما بوده و این کاهش دما در پنج شهر جنوب استان نیز تجربه می‌شود.

 بر اساس اعلام اداره پیش‌بینی سازمان هواشناسی آذربایجان غربی امروز و فردا در شمال استان احتمال بارش پراکنده وجود دارد و کاهش دما تا اواسط هفته جاری نیز ادامه می‌یابد اما از چهارشنبه روند افزایشی دما و گرم‌تر شدن آذربایجان غربی آغاز می‌شود.

آمارها حاکی از آن هستند که از سال 89 بیشنه دمای ارومیه در مرداد ماه افزایش یافته و میانگین دما نیز از 22.8 درجه در مقیاس سلسیوس به 25.2 درجه در سال گذشته رسیده است.

قطعی برق به دلیل افزایش مصرف

بنابر اعلام شرکت توانیر در تابستان سال گذشته مصرف برق رقمی فراتر از ۵۵ هزار و ۴۴۳ مگاوات را تجربه نکرد اما با افزایش دمای هوا در سال 97، در هفته اول تیرماه مصرف برق در زمان اوج مصرف عدد ۵۶ هزار و ۵۳۲ مگاوات را ثبت کرد، همین امر سبب شد تا تابستان امسال شاهد قطعی برق در سطح شهرها و روستاهای آذربایجان غربی باشیم.

هرچند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی از واژه خاموشی استفاده نکرده و معتقد است "در تابستان خاموشی برنامه ریزی شده نداشتیم در مواقعی که میزان مصرف بیشتر از تولید برق باشد، ناگزیر از اعمال مدیریت اضطراری بار هستیم".

یک میلیون و 129 هزار نفر از جمعیت آذربایجان غربی در روستاها ساکن هستند که آب شرب حدود 75 درصد از این روستاها یا از طریق چشمه‌های طبیعی و یا از طریق چاه‌های عمیق تامین می‌شود‌ و همین اعمال مدیریت اضطراری بار گریبان چاه‌های تامین آب شرب روستاهای آذربایجان غربی را گرفته و با خاموشی برق روستانشینان آب شرب نیز قطع می‌شود.

دومینوی مشکلات روستانشینان زمانی ادامه‌دار می‌شود که بعد از خاموشی‌های طولانی مدت آب، آب وصل شده کیفیت خود را از دست داده و گاهی حتی گل‌آلود نیز می‌شود.

تنها 15 مجتمع تامین آب روستایی ژنراتور برق دارند

سید مهدی ساعتلو، رئیس اداره نگهداری شرکت آب و فاضلاب روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اعلام کرد: تنها مجتمع‌های تامین آب شرب روستایی در آذربایجان غربی مجهر به ژنراتور تامین برق در زمان خاموشی هستند که هر یک از این مجتمع‌ها وظیفه تامین آب شرب چندین روستا را بر عهده دارند.

وی اشاره کرد: تعداد این مجتمع‌های مجهر به ژنراتور بیش از 15 مورد نیستند و سایر چاه‌های آب فاقد سیستم تامین برق اضطراری هستند.

این کارشناس صنعت آب اضافه می‌کند: به دلیل گسترده بودن روستاهای آذربایجان غربی و محدودیت بودجه‌ای شرکت آب و فاضلاب روستائی امکان تهیه مولد انرژی برای تمام روستاها وجود ندارد و در صورت قطعی برق آب روستاها نیز به ناچار قطع خواهد شد.

شواهد موجود حاکی از آن است که شرکت آب و فاضلاب روستائی هیچ پیش‌بینی برای تامین برق چاه‌های تامین آب شرب روستائی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله مولدهای خورشیدی ندارد.

وحید مینائی مهر، مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب روستائی آذربایجان غربی معتقد است: در صورتیکه مشترکین خانگی و اداری  در مصرف برق صرفه‌جوئی کنند علاوه بر تامین برق پایدار سبب می‌شود آب شرب روستاها نیز به صورت پایدار تامین شود.

کاهش مصرف و تغییر ساعات کاری ادارات تدبیر شرکت برق

 به پیشنهاد شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق در شرایط کنونی با توجه به افزایش دما و مصرف برق، ساعت کار اداری ادارات، دستگاه‌های اجرایی دولتی، بانک‌ها و شهرداری‌ها در سطح تمام شهرستان‌ها از ۲۵ تیر از ساعت ۶ و 30 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه اعلام شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی نیز در این خصوص اعلام کرده است: تنها با صرفه جویی ۱۰ درصدی یک میلیون و 200 هزار مشترک برق آذربایجان غربی امکان تامین برق پایدار و مطمئن میسر خواهد بود.

اکبر حسن بکلو ادامه داد: ادارات دولتی نیز موظفند در ساعات اوج بار ترجیحا از ساعت ۱۲ تا ۱۶ حداقل ۱۰ درصد برق مصرفی خود را کاهش دهند.

 روستاها در سایه شهرها قرار نگیرند

روستانشینان آذربایجان غربی با وجود تلاش خستگی ناپذیر شبانه روزی و تولید مایحتاج شهرنشینان در سایه شهرها قرار گرفته‌اند و با افزایش مصرف برق خانوارهای شهری به ویژه برای تامین سرمایش خود روستائیان هم از نعمت برق محروم می‌شوند و هم از نعمت آب که این امر نیازمند توجه ویژه مسئولان هستند.

گزارش از محسن محمدی حسنلوئی

انتهای پیام

ارسال نظرات