در تمام این ۴۰ سال بعد از انقلاب آنها مانع اصلی تحول اقتصادی بوده‌اند و امروز هم این تیم بدترین نمونه‌های مدیریت را اجرایی می‌کند و نتیجه آن رانت‌ها، حقوق‌های نجومی مدیرانی که عملکرد نازل و پر از ضرری دارند.
کد خبر: ۹۰۳۸۴۴۳
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  اولین قسمت برنامه «بدون توقف» با اجرای محمدعلی شفیعی کارشناس ارشد مطالعات امریکا و با حضور شهریار زرشناس به عنوان کارشناس، شب گذشته از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت.

شهریار زرشناس در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» درباره علت بروز مشکلات اقتصادی و مدیریت حاکم بر حوزه‌های اصلی اقتصادی کشور گفت: اختلاس، مدیریت اشرافی بی اعتنا به مردم، حاکم بودن سیاست‌های ناعادلانه اقتصادی بخشی از واقعیت های جامعه امروز ماست اما نکته اینجاست که آیا این موارد به انقلاب و آرمان‌گرایی انقلابی برمی‌گردد؟ در حقیقت علت این مسائل دوری بخشی از مدیریت اجرایی و اقتصادی کشور از آرمان‌گرایی انقلابی و از حوزه‌های عدالت طلبانه است.

وی با در ارتباط با زیرساخت‌های اقتصاد ایران تصریح کرد: مشخصاً از سال 1304 شمسی که رضاشاه سلطنت را آغاز می‌کند و علی اکبر داور وزیر اقتصاد ایران می‌شود و زیرساخت‌های اقتصاد ایران شکل می‌گیرد. روندی که از سال 1304 آغاز می‌شود در سال 1341 در ماجرای انقلاب سفید به نقطه عطف خود می‌رسد و ساختار اقتصاد کشاورزی ما را کاملا متلاشی می‌کند و قدرت تولیدی و بنیه اقتصاد ما را کاملاً از بین می‌برد و ایران تبدیل به یک بازار مصرف بزرگ می‌شود و عدم توازن ساختاری دو بخش به شدت بالا می‌رود و کار به  سال 1357 و انقلاب اسلامی می‌کشد. اما حال سوال اینجاست که چرا انقلاب این ساختار اقتصادی را تغییر نداد؟

عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تأثیرات انقلاب اسلامی بر زیرساخت‌های اساسی کشور اظهار داشت: درست فردای پیروزی انقلاب، انقلاب اسلامی با میراث فرماسیون غرب زدگی شبه مدرن رو به رو بود که سه ساخت داشت. ساخت سیاسی که رژیم پهلوی بود، ساخت اقتصادی که اقتصاد شبه مدرن ایران بود و ساخت فرهنگی که فرهنگ منطبق با همان اقتصاد و سیاست بود. انقلاب اسلامی ساخت سیاسی را کاملاً درهم شکست و رژیم پهلوی فروپاشید. اما نکته اینجاست که انقلاب اسلامی با ساخت اقتصادی و فرهنگی چه کرد؟ ساخت اقتصادی و فرهنگی بر اثر انقلاب آسیب دید اما به لحاظ بنیادی و زیربنایی تغییری نکرد که دو دلیل اصلی برای این مسئله می‌توان تعریف کرد.

وی ادامه داد: یکی اینکه ما ساخت اقتصادی جایگزین را به عنوان طرح نظری تولید نکرده بودیم که اجرا کنیم و دوم که اصلی‌ترین نکته است اینکه یک حلقه روشنفکری فعال بروکرات در دورن حاکمیت از فردای انقلاب شکل گرفت که این حلقه به صورت مدافع دو ساخت اقتصادی و فرهنگی شروع به فعالیت کرد و حتی امروز هم این حلقه وجود دارد.

کارشناس سیاسی فرهنگی برنامه ضمن واکاوی طیف روشنفکران بعد از انقلاب بیان کرد: در واقع تمام این چهل سال نوعی مواجهه است بین جناحی که انقلابی و آرمانگراست و می‌خواهد به میراث انقلاب وفادار بماند و جناح مقابل. مانند طیفی که در اولیل انقلاب پشت سر بنی صدر ایستادند و آنها روشنفکرانی بودند که در قامت‌های تکنوکرات بروکرات در مواضع دولتی قرار داشتند و سه سال اول مانع هرنوع دگرگونی بنیادی می شدند و از سال 1360 به بعد این طیف نه در قالب حامیان بنی صدر بلکه در قالب طیفی از روشنفکران که تحت تاثیر نسخه‌های روشنفکری قرار دارند و مستقیماً در دولت مهندس موسوی قرار دارند.

وی در ادامه افزود: کسانی که بعدا عینا آنها را در دولت کارگزاران سازندگی هم می بینید در دولت موسوم به اصلاحات هم می بینید و در دولت بعدی هم خواهید دید. اگر می بینیم که ساخت اقتصاد و ساخت فرهنگی شبه مدرن ما تغییری نکرده است بخاطر این است که یک حلقه بروکرات مدافع این دو ساخت از زمانی که مهندس موسوی در راس کار بودند در درون قوه مجریه شکل گرفته است و حتی می توان اسامی آنها را عنوان کرد.

زرشناس با ریشه‌یابی موانع اصلی عدم تحول اقتصادی کشور تصریح کرد: حتی زمانی که قرار بود طرح‌های نظری برای دگرگونی اقتصاد شکل بگیرد این حلقه نیرومند مانع می‌شد و حتی سرکوب نظری می‌کرد. دقیقاً سرپل تمام ساخت اقتصادی و شرکت‌های اصلی ما تحت عنوان دولتی شدن در دست همین حلقه افتاد و بخش عمده‌ای از کارخانجات ما با مدیریت همین طیف اداره شد. و این مدیریت یک مدیریت ناتوان بود که اصلا نتوانست برنامه‌های اقتصادی را پیش ببرد و بعد از سال 1368 مستقیماً از نسخه‌های نئولیبرالی اقتصادی پیروی کردند. در تمام این 40 سال بعد از انقلاب آنها مانع اصلی تحول اقتصادی بوده‌اند و امروز هم این تیم بدترین نمونه‌های مدیریت را اجرایی می‌کند و نتیجه آن رانت‌ها، حقوق‌های نجومی مدیرانی که عملکرد نازل و پر از ضرری دارند.

گفتنی است، برنامه چالشی ترکیبی «بدون توقف» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا نجارزاده روزهای زوج ساعت 19:30 از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

ارسال نظرات