ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی مدل ۱۲ گام با "محصول سالم از مزرعه تا سفره" در قالب شبکه محصول سالم، محصولات کشاورزی سالم را رتبه‌بندی می‌کند.
کد خبر: ۹۰۳۸۴۳۷
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور توانمندسازی، حمایت، ترویج و رتبه‌بندی محصولات سالم کشاورزی و بازسازی، بازیابی و فروش این محصولات در راستای ارتقاء سلامت و حفظ ایمنی غذا از سوی این ستاد، «شبکه محصول سالم» با عنوان «طرح شمس» را راه‌اندازی کرده است.

فضای سلامت کشور با کودها و سمهای شیمیایی پر شده است که حتی قبلا با یارانه به کشاورزان داده می‌شد؛ آنها نیز ناآگاهانه بالاتر از دوزی که باید مصرف شود، استفاده می‌کنند و در نتیجه محصولاتی به دست می‌آید که می‌تواند برای مردم خطرآفرین باشد و متأسفانه خودشان بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

مدل 12 گام با محصول سالم از مزرعه تا سفره در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی طراحی شده است؛ اگر این گامها و زنجیره‌ها به درستی در کنار هم قرار گیرند، محصول سالم گواهی شده به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

این رتبه‌بندی در محصولات براساس گواهینامه‌های موجود محصول سنجیده می‌شود؛ مانند نشان استاندارد، ISOها و... از آنجا که اکثر مصرف‌کننده‌های ایرانی این گواهینامه‌ها را نمی‌شناسند این گواهینامه‌ها باید به مردم آموزش داده شود.

این شبکه با 150 عضو راه‌اندازی شده است و 60 شرکت تولیدکننده کود معدنی، آلی و زیستی آماده عضویت در شبکه هستند همچنین بیش از 100 عضو در انجمن ارگانیک و سایر انجمنهای مرتبط نیز بالقوه این آمادگی را برای پیوستن دارند.

تأمین مالی این زنجیره به عنوان سرمایه در گردش مشکلی است که باید به آن پرداخت؛ شبکه محصول سالم حداقل به 20 پروژه مطالعاتی عملیاتی احتیاج دارد که این پروژه‌ها و مدلها در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در حال تهیه است.

در حال حاضر پنج پروژه انجام شده که مهمترین آن رهگیری محصول سالم از مزرعه تا سفره است.

در این طرح، تمامی اطلاعات یک محصول از طریق بارکدهای متداول بارگذاری شده و مردم می‌توانند بارکدهای محصول را در سایت  www.GST1.ir  چک کنند.

همچنین باشگاه عضویت هواداران محصول سالم به نام www.salemclub.ir طراحی شده است و سایت معرفی کالای سالم بنام www.salemkala.ir در آنجا محصولات گواهی شده را به همراه اطلاعاتشان قرار می‌دهد.

ارسال نظرات