داستان، حکایت شترمرغ است. نه شتر می‌توان نامیدش و نه مرغ بودنش را می‌توان مدعی شد. داستان محله ملک آباد واقع در همسایگی سه راه فردوسی نیز حکایتی مانند شتر مرغ دارد! محله‌ای با حدود ۷۰ خانوار و جمعیتی بیش از ۳۰۰ نفر که نه روستا بودنش معلوم است و نه منطقه‌ای از شهر مشهد بودنش.
کد خبر: ۹۰۳۸۰۲۲
|
۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ ساکنین محله ملک آباد توس که در مجاورت و همسایگی روستای شمس آباد قرار دارند و شاید کمتر از ۱۵ کیلومتر از قاسم آباد فاصله نداشته باشند، حتی از داشتن حداقل امکانات از جمله آب آشامیدنی، امکانات بهداشتی، گاز یا مواد سوختی دیگر و تا حدودی برق بی بهره اند! دلیل آن هم بر می‌گردد به همان جریان شترمرغ. اهالی محله مدعی‌اند از سال ۹۲ که ملک آباد به حوزه شهری شهر مشهد اضافه شد، هیچ خدماتی از طرف شهرداری به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

در این مدت هر بار که به شهرداری مراجعه کردند، پاسخ فقط این بوده که تا طرح تفضیلی برای اینجا مصوب نشود، امکان هیچ خدماتی برای مردم ساکن در محله ملک آباد وجود ندارد.

این در حالی است که در این مدت آن‌ها حتی نتواسنته‌اند از حداقل امکاناتی که به روستاییان نیز داده می‌شود، بهره‌ای ببرند! چراکه نام محله آن‌ها حتی در زمره روستا‌ها آورده نشده است!

*نه روستاییم نه شهر!

یوسف آقاپور یکی از اهالی محله ملک آباد در این خصوص می‌گوید: محلی که ما در آن زندگی می‌کنیم، قبل از اینکه در سال ۹۲ به حوزه شهری اضافه شود، قرار بود زیرمجموعه دهیاری کلاته برفی باشد که با این تغییر و تحولات در حال حاضر که حدود پنج سال از آن می‌گذرد، روستا که نشدیم هیچ، اصلاً در حوزه خدمات شهری هم قرار نگرفته‌ایم. در این مدت فقط آنچه که شنیدیم این بوده که تا طرح تفضیلی آماده نشود، هیچ کاری نمی‌شود برای این محله انجام داد.

وی در ادامه افزود: قرار بود چند وقت قبل از کلاته برفی به اینجا گازکشی شود تا مردم این محله مجبور نباشند هم مشکلات زمستان را به دوش بکشند و هم مشکل نبود حتی نفت را، گفتند از شهرداری نامه بیاورید تا مشکل گاز حل شود شهرداری هم تا الآن به ما نامه نداده است. تنها پاسخی که به ما در این مدت و برای اهمال‌کاری آقایان داده شد، این بوده که طرح تفصیلی ندارد و نمی‌شود کار صورت بگیرد.

آقاپور اظهار کرد: شهرداری همچنین به ما می‌گوید، چون تغییر کاربری دادید، بلا استثنا باید پول بدهید. ما هم اعلام می‌کنیم طبق قانون هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم، اما تا شهرداری کاری انجام ندهد، چطور انتظار دارد مردم پولی پرداخت نمایند!

۲ سطل زباله؛ همه امکانات موجود!

علی احمدی یکی دیگر از اهالی این منطقه نیز افزود: بزرگ‌ترین مشکل این است که اینجا شد منطقه شهری، چون خیلی از طرح‌هایی که به روستا‌ها داده می‌شود، با این اتفاق به این محله داده نشد. این درد بزرگی است که ما در روزگار فعلی از ابتدایی‌ترین امکانات خدماتی دولت که همان آب، برق و گاز است، بی بهره‌ایم. تنها لطفی که شهرداری به ما در این مدت کرده، این است که دو سطل زباله در ورودی ملک آباد قرار داده است در حالی که زباله‌های داخل محله به وفور وجود دارد و نخاله‌های ساختمانی زیادی هم در این محدوده تخلیه می‌شود که به لحاظ بهداشتی شرایط اسفناکی را به بار آورده است. وفور سگ‌های ولگرد هم که غم انگیزتر است. واقعاً نمی‌دانیم باید با اینهمه سگ‌های ولگرد چکار بکنیم.

وی با نگرانی از وضعیت نامناسب محل سکونت خود تصریح می‌کرد: به دلیل اینکه نیروی انتظامی هیچ وقت به ملک آباد مراجعه نمی‌کند و گشت زنی ندارد، امنیت بشدت پایین است به طوری شاید هرشب چندین فقره سرقت اتفاق می‌افتد و مشکلات زیاد دیگری که هست. سارقی هم اگر دستگیر می‌شود و تحویل نیروی انتظامی می‌شود، بعد می‌بینیم سارق زودتر از ما به محل برگشته است! با این شرایط و با این سختی‌هایی که هست، خیلی از ساکنین اینجا نتوانستند با مشکلات کنار بیایند و به شهر رفتند و اجاره نشین شدند.

*آب غیربهداشتی

زن میانسالی که به گفته خودش پسر ۱۸ ساله‌اش در اثر خوردن آب غیربهداشتی حوض انبار محل دچار بیماری شده و درگذشته است نیز گفت: ما در اینجا با توجه به مشکلات اقتصادی زیادی که داریم با مشکلات فراوان دیگری نیز رو به رو هستیم که حتی آب آشامیدنی سالم هم وجود ندارد که اگر بود، ما مجبور نبودیم از آب این حوض انبار که داخلش انواع و اقسام جانوران زندگی می‌کنند بخوریم و پسر جوانم بیمار شود و فوت کند! در همین منطقه چاه‌های آب حفر شده و آب آن را آب منطقه‌ای به روستا‌ها و شهر می‌برد، اما ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. این واقعاً ظلم در حق ما است.

وی همچنین اظهار کرد: بعد از غروب در اینجا به دلیل نبود امنیت و فراوانی سگ‌های ولگرد مرد‌ها حتی جرئت تردد ندارند چه برسد به ما زن ها. وضعیت در اینجا خیلی بدتر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. زمستان هم که نه نفتی وجود دارد که بتوانیم خانه را گرم. کنیم و نه از گاز بهره‌ای می‌بریم. مجبور هستیم با هیزم و به سبک ۲۰۰ سال قبل خانه را گرم کنیم! در حالی که ۱۵ کیلومتر هم فاصله ما تا خود مشهد نیست.

*رسمیت، مساوی با خدمات

احمد محبی، شهردار منطقه ۱۲ مشهد نیز گفت: در این محدوده تا طرح تفصیلی آماده نشود به هیچ وجه نمی‌شود کاری انجام داد.
وی بیان کرد: فعلاً طرحی که باید توسط راه و شهر سازی ارائه شود، آماده نیست و طرحی نداریم. به همین دلیل کسی پاسخگو نیست. هرچند که باتوجه به ویلا سازی‌های غیرمجازی که انجام شده است تخلف‌هایی صورت گرفته که باید بعد از آماده شدن طرح تفصیلی طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ در این خصوص عمل شود. در مجموع باید گفت: ابتدا باید این منطقه و محل به رسمیت شناخته شود تا بعد خدمات رسانی صورت بگیرد.

*قانونی برای انشعابات غیر مجاز

طاهر رستمی، بخشدار مرکزی شهرستان مشهد نیز در این باره گفت: آنچه که مسلم است باید طرح تفصیلی برای این محدود آماده شود تا شرایط و خدمات فراهم شود، اما تا قبل از آن طبق تبصره ۴ قانون استفاده کنندگان از انشعابات غیر مجاز که همین چند ماه گذشته مجاز شناخته شده است.

وی افزود: ساخت و ساز‌های غیر مجاز می‌توانند درخواست انشعابات موقت تا حدود سه سال نمایند که اگر در این مدت حکم قلع داده شد، بعداً جمع‌آوری می‌شود. مردم این محل هم می‌تواننند از این قانون استفاده کنند تا مشکلاتشان تا مشخص شدن شرایط برطرف شود.
 
گزارش از سید محمد امامپور
ارسال نظرات
پر بیننده ها