خبرهای داغ:
تغییر شیوه مدیریت آب درمان بحران کم آبی است و مدیریت منابع آبی ما نیاز به به تحول و بازنگری اساسی دارد و هنوز دیر نشده است که با اقدامات جهانی و استفاده از تجارب کشور های منطقه به آسیب شناسی مشکلات کشاورزی و آب بپردازیم و باید رفتار های گذشته را تغیر دهیم و اصلاح کنیم.
کد خبر: ۹۰۳۷۷۸۹
|
۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
 
 تغییر شیوه مدیریت آب، درمان است / پروژه گاپ، پروژه مهم اسرائیل در حوزه آبخیزداری منطقه

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان آذربایجان شرقی، محمد سلطانپور، کارشناس مسائل آب و  آبخیزداری و کارشناس مسئول اداره کل منابع طبیعی استان در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری در ارتباط با بحران آب در ایران و کشور های همسایه اظهار داشت: کشورمان دچار بحران آب است، و دلیل این خشکسالی و قهر طبیعت نیست، بلکه ناکارآمدی مدیریت منابع آبی کشورمان است.

وی ادامه داد: کشورمان با از بین بردن شیوه های سنتی، شیوه مناسبی را جایگزین نکرده است و با تقویت و توسعه روش های سازه ای و سد سازی، هم حق طبیعت را از آب های جاری از بین برده است و هم مردم را نسبت به حفظ این منبع حیاتی بی تفاوت نموده است.

 

سلطانپور خاطر نشان کرد: درک واقعی از تاثیر حفاظت از منابع طبیعی در حیات بشری از سوی مردم و مسئولان، یگانه راه  جبران خسارات اساسی است که با جهالت و زیاده طبلی بر طبیعت و خود و نسل های آتی بشر وارد ساخته ایم.

140 برابر استاندارد اتحادیه اروپا، نشست زمین داشته ایم

وی با انتقاد و ابراز تاسف از استخراج بیش از حد و غیر قانونی آب های زیر زمینی ابراز داشت: سال ها پیش با حفاری به عمق 50 متر می توانستیم به سفره های آب زیرزمینی دسترسی پیدا کنیم که در حال حاضر در حفاری به عمق 250 متر می توانیم به آب برسیم که 58 میلیارد متر مکعب بیشتر از توان سفره های آب زیر زمینی استخراج کرده ایم و 140 برابر استاندارد اتحادیه اروپا نشست زمین داشته ایم.

 

این کارشناس آب و  آبخیزداری در پاسخ به این سوال خبرنگار که وضعیت کشور های همسایه در این خصوص چگونه است عنوان کرد: کشور های عراق، ترکمنستان، ازبکستان، و آسیای میانه درگیر خشکسالی هستند و خشکسالی موضوعی نیست که فقط کشور ما با آن مواجه باشد و این یک روند جهانی است.

وی با بیان این که ایران با 12 کشور آب های مشترک دارد که باید با آن ها وارد تعامل شود گفت: 10 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از ایران خارج می شود که بیش از 7 میلیارد آن وارد کشور عراق می شود.

کارشناس مسئول اداره کل منابع طبیعی استان ادامه داد: 7 رودخانه ورودی و 41 رودخانه خروجی از ایران داریم که  باید به این قسمت نیز توجه شود.

پروژه گاپ، پروژه مهم اسرائیل در حوزه آبخیزداری

وی با هشدار در رابطه با اجرایی شدن پروژه گاپ اظهار دشات: پروژه گاپ، یکی از پروژه های مهم آب منطقه ای است که صهیونیست ها سرمایه گذاری قابل توجهی در آن داشته اند و تاثیر حضور بیگانگان در کشور های همسایه مانند سوریه و ترکیه در موضوع آب های مشترک قابل توجه می باشد و نباید نادیده گرفته شود.

 

بزرگترین منبع آب شرب دنیا در امارات ساخته می شود

سلطانپور در پاسخ به این سوال خبرنگار که چرا در کشور های همسایه ایران مانند امارات و عربستان که جغرافیایی خشک تر از ایران دارند، بحران آّب چشمگیر نیست، خاطر نشان کرد: امارات با تخصیص 163 میلیارد دلار، سرمایه گذاری عظیمی در بخش منابع تجدید پذیر خود انجام داده است که از اثرات هولناک تغییرات اقلیمی کاهش دهد.

وی با اشاره به این که  بزرگترین منبع آب شرب دنیا در امارات ساخته می شود ابراز داشت: کشور امارات در صحرای لیوا یک منبع ذخیره آب شرب زیرزمینی می سازد که به عنوان بزرگترین منبع ذخیره آب شیرین جهان، می تواند 10 هزار استخر آب را پر کند.

این کارشناس آب و  آبخیزداری افزود: همچنین امارات قصد دارد برای تغییر آب و هوای خشک و بیابانی خود و افزایش بارندگی در این کشور خود یک کوه یخی بزرگ ایجاد کند، در حالی که ما در حل مسئله ای ماننند ریز گرد ها وامانده ایم.

امارات، یک کوه عظیم یخ را از قطب جنوب به سواحل دبی کشانده است

وی در ادامه گفت: دولت امارات با صرف یک میلیون دلار هزینه، یک کوه عظیم یخ را از قطب جنوب به سواحل دبی کشانده است و از این کار جهت خنک کردن هوای منطقه و تامین آب آشامیدنی مردم امارات استفاده می کند.

 

کارشناس مسئول اداره کل منابع طبیعی استان در پاسخ به این سوال خبرنگار که از جمله سو مدیریت هایی که در رابطه با آب اتفاق می افتد چه مواردی هستند اظهار داشت: سالانه بیش از 250 میلیارد آب معادل 250 میلیون متر مکعب، برای صادرات 500 هزار تن هندوانه صادر می کنیم  که به معنایی اندازه حجم مخزن آب سد کرج هندوانه صادر می کنیم.

وی افزود: از این میزان 321 هزار تن، یعنی 70 درصد هندوانه، را عراق، 99 هزار تن را امارات و 36 هزار تن آن را ترکیه میخرد در حالی که این کشور ها خود نیز با بحران کم آبی و خشکسالی مواجه هستند و خود به کاشت هندوانه اقدام نمی کنند.

تغییر شیوه مدیریت آب درمان است

سلطانپور در پاسخ به این سوال خبرنگار که درمان برای کم آبی چیست، مطرح کرد: تغییر شیوه مدیریت آب درمان است و مدیریت منابع آبی ما نیاز به به تحول و بازنگری اساسی دارد و هنوز دیر نشده است.که با  اقدامات جهانی و استفاده از تجارب کشور های منطقه به آسیب شناسی  مشکلات کشاورزی و آب بپردازیم و باید رفتار های گذشته را تغیر دهیم و اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: عادت غلط سد سازی، کشاورزی غرق آبی، جارو کردن با آب و... باید حذف کنیم و باید فرهنگ مصرف آب را در بین مردم اصلاح کنیم و آب باید در صنایع کشور اصلاح و بازچرخانی شود و استفاده مجدد از آب را در کشاورزی نیز رواج دهیم.

این کارشناس آب و  آبخیزداری خاطر نشان کرد: تغییر اقلیم خشکسالی، سد سازی، کشاورزی و... همه در بحث مدیریت آب تاثیر گذار است، اما مدیریت منابع آب دارای سیستم پیچیده است و تحلیل آن بسیار سخت است.

وی در پایان نقش مردم و رسانه ها را در عبور از بحران آب، اساسی خواند و عنوان کرد: رسانه ها به عنوان رکن چهارم مردم سالاری بایدبا داشتن دغدغه آب، برای تغییر فرهنگ، نگرش و آداب و رسوم مردم از مصرف بی رویه آب به رعایت آن نقش اساسی ایفا کنند.

 

ارسال نظرات