مدیرکل پدافندغیر عامل استان کردستان، گفت: فضای امروز بازخوردی از معنای جدید جنگ است و جنگ به معنای قدیم خود که نشان از مسلسل و اسلحه و ... بوده نیست و، چون گزینه‌های نظامی هزینه زیادی دارد و بازتاب زیادی نیز دارد به همین دلیل کشور‌ها روی آورده اند به عرصه‌های جدید و معنای جنگ در امروزه به معنای ورود به عرصه‌های نظامی نیست.
کد خبر: ۹۰۳۷۷۵۹
|
۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، محمد رضایی مدیرکل پدافندغیر عامل استانداری کردستان در جلسه شورای اداری شهرستان مریوان، گفت: پدافند غیرعامل به عنوان واژه‌ای جدید در ادبیات دفاعی کشور مطرح است که این موضوع در باب کشورهائی است که در چرخه توسعه و بازتعریف مفاهیم دفاعی است که به حدود شصت سال پیش باز می‌ گردد.

مشاهده واکنش‌ها و انجام فعالیت‌های کشور‌های مختلفی همچون آمریکا، کانادا و دیگر کشور‌های جهان در بحث پدافند غیر عامل نشان دهنده میزان حساسیت آن‌ها نسبت به این امر است که آن‌ها زودتر از ما شروع کرده اند. با رهنمود‌های رهبرمعظم انقلاب در سال ۱۳۸۴ یک باب جدیدی در امر دفاع و صیانت از منابع کشور مطرح شد که این امر باعث شد تا یک ساختار و بازتاب اجتماعی و بازتاب دفاعی در نیرو‌های مسلح آغاز گردد و برای این مبحث یک فصل جدیدی شروع شد که به حمدالله امروزه پدافندغیر عامل در کشور به مانند درختی دارد شاخ و برگ‌های خود را مستحکم‌تر می‌کند.

فضای امروز بازخوردی از معنای جدید جنگ است و جنگ به معنای قدیم خود که نشان از مسلسل و اسلحه و ... بوده نیست و، چون گزینه‌های نظامی هزینه زیادی دارد و بازتاب زیادی نیز دارد به همین دلیل کشور‌ها روی آورده اند به عرصه‌های جدید و معنای جنگ در امروزه به معنای ورود به عرصه‌های نظامی نیست.

بازتعریفی از مفاهیم دفاعی و بازتعریفی از منابع را نیز داریم و منابع سرزمینی به عنوان منابع در رده‌های آخر، ولی منابع نرم افزاری در رتبه‌های بالاتری قرار دارند و دارای اهمیت بیشتر و با ارزشتر و در عین حال آسیب پذیرتر، اما در عین حال کم هزینه‌تر هستند.

رضایی در این جلسه اظهار داشت: بحث ساختار پدافند غیر عامل در کشور امروزه شکل گرفته و ما شاهد مستحکمتر شدن بحث دفاعی هستیم.
 
در بحث پدافندغیر عامل ما با سه تا کلید واژه روبرو هستیم که یک مثلث دفاعی در ادبیات دفاعی کشور است که این امر چهارچوب و شاه کلید دفاعی کشور را برای ما روشن می‌کنند و موجب می‌شوند که ما یک واژه مشترکی را با هم داشته باشیم و نگاه‌ها تنها به سمت و سوی مسلسل و جنگ با اسلحه نرود.
 
یکی از مهمترین بحث‌های موجود در پدافند غیر عامل میزان دارائی‌ها و منابع‌های موجود است که هر کشوری متناسب با شرایط اقلیمی و ژئوپلیتیک و استراتژیکی خودش منابع خاص خود را دارد.
 
منابع را می‌توان به قسمت‌های زیادی تقسیم کرد، اما باید این تقسیم بندی‌های موجود قابلیت به عملیاتی شدن باشد و در مجموعه مرز‌های داخلی و خارجی ما قادر به انجام شدن باشد تا دید ما نسبت به این امر قابل قبول باشد، اما می‌توان منابع را به عنوان منابع مادی و معنوی تقسیم کرد که منابع مادی می‌تواند شامل تمامی امکانات موجود همچون ساختمان ادارات و ... باشد.

وی با تشریح پدافند غیر عامل و اهمیت آن ادامه داد: منابع مالی را می‌توان شامل ساختمان هاست و این منابع کاربردی مجموعه ایست از ساختمان ها، دیوار‌ها و حصار‌ها و تمام تجهیزات موجود در این ساختمان‌ها که برایمان ارزشمند است و مانند نیروگاه‌های برق، نیروگاه‌های هسته‌ای و نیروگاه‌های دیگر موجود در کشور.
 
منابع زیستی از دیگر منابعی است که برایمان ارزشمند است و آن‌ها را می‌توان در شش حوزه آب، غذا، دارو، محیط زیست، منابع طبیعی و همچنین مجموعه‌ای از نباتات که جزو دارائی‌های ما محسوب می‌شود. از نظر محیط زیست استان کردستان در رتبه استان‌های برتر کشور است که این امر هنوز دارای اهمیتی ویزه ایست که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل پدافند غیر عامل افزود: منابع سایبری که امروزه به عنوان منابع ویژه‌ای قابل اهمیت هستند و شاید این منابع در ده سال گذشته وجود نداشته است و امروزه بیشتر بستر فعالیت‌های کاری و بستر فعالیت‌های ما در اینترنت اتفاق می‌افتد و وارد شدن یک ویروس می‌تواند معضل زیادی ایجاد کند.

وی با اشاره به ویروس چند سال پیش که وارد سیستم‌های کامپیوتری ادارات شد، اظهار کرد: مزایای وارد شدن حمله‌های سایبری این بود که ما به خود آمده و برای امنیت سایبری خود هوشیارتر از پیش باشیم.

وی ادامه داد: در طول سال گذشته حمله‌های سایبری به ادارت رخ داده است که بخش عمده آن‌ها شامل هکرهائی بوده است که کلاه سفید‌ها بوده است و نتوانسته اند ورود یابند. در این حمله‌ها به برخی ادارات و سازمان و ۶ مرکز علمی استان حمله سایبری اتفاق افتاده است.

محمد رضایی افزود: تهدیدات را اگر دسته بندی کنیم دو گونه است که یکسری طبیعی همانند سیل و زلزله و ...، اما یک سری تهدیداتی داریم که انسان ساخت هستند چرا که در ماهیت تهدیدات طبیعی نمی‌توان تغییری داد، اما تهدیدات انسان ساخت به همان اندازه که انسان‌ها رشد کرده و علم پیشرفت می‌کند به همان اندازه نیز تهدیدات متنوع شده و عمیق و کم هزینه و قابل دسترسی می‌شود. تهدیدات طبیعی در حوزه بحران قرار می‌گیرد، اما تهدیداتی که انسان ساخت بوده و برای ایجاد خسارت صورت گیرد مورد بررسی در مبحث پدافند غیرعامل قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دیگر پسورد‌ها نیز ایمن نیستند، افزود: پسورد امروزه نیز قابل اطمینان نیست چرا که دو سال پیش چین تمام اطلاعاتی که با اثرانگشت نیز پسو. رد شده بود از آمریکا هک کرده است. تهدیدات سایبری امروزه بسیار جدی است و ادارات باید از ساختمان و اتاق‌های خود که سرور‌های اداره در آن نگهداری می‌شود را به خوبی و در امن‌ترین شیوه ممکن نگهداری کنند.
 
 
ارسال نظرات