مدیر طرح ‌های آزادراه‌های شمالغرب کشور در نشست فرماندار با مدیران کل آزادراه های شمالغرب و مسکن و شهرسازی آذربایجان شرقی در خصوص آزادراه مراغه- هشترود با اشاره به فعال بودن قطعات پنج گانه آزادراه مراغه- هشترود گفت: این طرح هم اکنون به طور متوسط 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کد خبر: ۹۰۳۷۴۵۹
|
۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اروجعلی علیزاده افزود: هم اکنون بیشترین میزان پیشرفت فیزیکی در قطعات 2 و 3 این طرح به ترتیب با 41 و 52 درصد بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای آغاز این طرح تاکنون با وجود پیشرفت های نسبی در عملیات اجرایی، یک هزار و 400 میلیارد ريال برای این منظور از سوی دولت هزینه شده است.

علیزاده اضافه کرد: از این مجمو, یک هزار و 250 میلیارد ريال در قالب کارکرد، صورت وضعیت هاو پیش پرداخت ها به پیمانکاران قطعات مختلف پرداخت و 150 میلیارد ريال نیز برای تملک اراضی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه تامین اعتبار لازم برای ادامه این طرح ملی نیاز است گفت: 950 میلیارد ريال نیز برای تملک اراضی محدوده این طرح نیاز است.

علیزاده اظهارداشت: براساس پیش بینی های انجام شده و در صورت تامین اعتبار، 35 کیلومتر از این آزادراه تا پایان امسال زیرسازی شده و آسفالت ریزی خواهد شد.

وی از توافقات انجام شده با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) برای سرمایه گذاری در این طرح خبرداد و اضافه کرد: بر این اساس، سهم سرمایه گذاری دولت 60 درصد، سهم بانک سپه 20 و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز 20 درصد خواهد بود.

مدیرکل مسکن و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت اجرای این طرح ملی گفت: با توجه به اجرای بیش از 400 کیلیومتر آزادراه و 2 هزار کیلومتر طرح حمل و نقل جاده ای و ریلی در این استان، زمینه مساعدی برای سرمایه گذاری حداقل سه هزار میلیارد تومانی برای این منظور در این استان وجود دارد.

سلطانی افزود: با بهره برداری از آزادراه مراغه- هشترود به عنوان یکی از آزادراه های در دست اجرای این استان، مسیر تردد 20 کیلوکتر کاهش یافته و روزانه بیش از سه میلیارد ريال در مصرف سوخت خودروهای عبوری در این مسیر صرفه جویی خواهد شد.

فرماندار مراغه نیز در این نشست با تاکید بر لزوم تسریع در روند اجرای این طرح گفت: با رایزنی های موثر مسئولان استانی و استاندار در روزهای آینده با بانک سپه به عنوان سرمایه گذار، بخشی از اعتبارات مورد نیاز این طرح تامین خواهد شد.

حمید شکری افزود: با تعامل و همکاری دستگاه های اجرایی و خدمات رسان، مشکلات شهرستانی و برخی موانع پیش روی تسریع در روند اجرایی این طرح بزرگ و حیاتی منطقه مرتفع خواهد شد.

آزاد راه مراغه - هشترود به طول 92 کیلومتر بوده که در این طرح 32 دهنه پل بزرگتر از هشت متر و 104 دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض 28.6 متر، سرعت رفت و آمد متوسط 120 متر در ساعت، اجرا می شود و هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.
عملیات این طرح شامل 14 میلیون و 600 هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، 6 میلیون و 700 هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، 750 متر مکعب زیرساخت و 750 هزار تن آسفالت ریزی است.
با اجرای آزاد راه مراغه - هشترود، طول این مسیر 9 کیلومتر کاهش می یابد و در طول بهره برداری 20 ساله این آزاد راه، حدود 123 میلیون لیتر بنزین و 294 میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت 50 دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.
محور فعلی مراغه – هشترود به طول 101 کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از 2 شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.

ارسال نظرات