پنجمین نشست "بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس" برگزار شد

پنجمین نشست از سلسه نشست های بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صبح امروز، ۲۶تیرماه در محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۳۷۲۵۸
|
۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ پنجمین نشست از سلسه نشست های بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صبح امروز، ۲۶تیرماه در محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

 اکبر کاظم‌زاده،‌ مشاور مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دبیر علمی این نشست عنوان کرد: سند موزه در دست تبیین است. رسالت و ارزش‌های اسلامی تدوین شده است تا برنامه عملیاتی درباره آن انجام شود. باید تدارک نظری و اندیشه‌ای در این رابطه داشته باشیم. در برپایی همایش ملی بازنمایی انقلاب و دفاع مقدس، نشست‌هایی پیش‌بینی شده است که این جلسه، پنجمین دوره آن به شمار می‌آید.

وی افزود: مقرر شده است که ۵بخش دفاع مقدس،‌ انقلاب اسلامی،‌ تهران،‌ مقاومت و کودکان و زنان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس راه‌اندازی شود.

کاظم‌زاده در ادامه سخنانش افزود: بازشناسی و ظرفیت‌شناسی گفتمان انقلاب اسلامی،‌ آسیب‌شناسی، ‌بررسی چالش‌ها، انقلاب در نظر امام خمینی از نظریه تا عمل و ... از جمله موضوعاتی بوده‌اند که در نشست‌های پیشین مورد بررسی و توجه قرار گرفتند.ایشان همچنین ضمن اشاره به ارزشمند بودن نمادها در ادبیات توسعه، گفت: نمادها از شعائر الهی هستند. نمادپردازی توانایی ویژه انسان است. نمادها لایه‌ای از فرهنگ و تمدن به شمار می‌آیند. دفاع مقدس گنجی سرشار از سرمایه‌های نمادین،‌ معنوی و انسانی است که باید قدر دانسته شود.

حسین سرافراز،‌ کارشناس حوزه نمادشناسی در بخش دیگری از این نشست به تبیین سرمایه‌های نمادین دفاع مقدس پرداخت و گفت: در نشانه‌شناسی می‌توان گفت‌وگو میان نشانه‌شناسی و دفاع مقدس و از آن سو موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را برقرار کرد.وی همچنین گفت: در عصر ارتباطات،‌ به جای اینکه با افراد ارتباط داشته باشیم با نشانه‌های آنان ارتباط برقرار می‌کنیم. افراد همیشه در دسترس هستندو با آنها می‌توان همیشه در ارتباط بود چون موجود و همه جا هستند. این فضا نشانه‌های فراوانی دارد. آنچه باعث پویایی جامعه می‌شود،‌ میزان توانایی ما در شناخت و ساخت نشانه‌هاست.

سرافراز در ادامه سخنان خود، عنوان کرد: در دفاع مقدس سرمایه نمادین موجود،‌ سرمایه عاشورا، محرم و صفر است. امام با اشاره به محرم و صفر،‌ در اصل به سرمایه نمادین اشاره می‌کند. این دو ماه سرمایه نمادین ما هستند و مجموعه نشانه و نمادهایی دارند که فرکانس تکرار در تاریخ،‌ توسط نمادپردازان و ... که با نشانه‌ها زندگی کردند ایجاد می‌شود و همین موضوع سبب شده است که سرمایه‌ای به نام اسلام در این فضا شکل بگیرد که بخشی از این رسانه‌ها به شکل رخداد و واقعه کربلا شکل گرفته است.

وی ضمن مهیا بودن نشانه‌ها در موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، گفت: در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نشانه‌هایی وجود دارد. موزه در اصل فضایی است که اشیا در آن نگهداری می‌شوند و مکان و زمانی تعریف شده و فضای گفتمانی است. نشانه‌پرداز نشانه‌ها را بر اساس قواعد انتخاب و ترکیب می‌کند. در این میان گاه برخی نشانه‌ها دیده نمی‌شوند و باید متوجه بود که هر انتخابی معادل عدم انتخاب نشانه دیگر است. موزه مکانی روایت‌مند است و همواره داستانی برای گفتن دارد.موزه یک رسانه است و پیام تولید می‌کند. موزه در اصل یک گفتمان است. رزمنده در مقابله با نیروی بعثی در واقع درگیر یک گفتمان بوده است. گفتمان انقلاب و دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شکل گرفته است. در این مکان باید نشانه‌های صلح را دید و با روایت ضدجنگ روبرو شد.

این کارشناس حوزه نمادشناسی در بخش دیگری از سخنان خود،‌ تصریح کرد: جنگ و صلح بار معنایی دارد. در اینجا الگوی خود و دیگری را داریم. ما به واسطه مرزگذاری صاحب هویت می‌شویم. وقتی شی را به مقطعی تاریخی می‌سپریم و مثل شی تزیینی برخورد می‌کنیم،‌ به صورت موزه‌ای با آن برخورد کرده‌ایم. در اینجا یک «دیگر» را تعریف کرده‌ایم و اتفاقی روی داده است که این اتفاق می‌تواند در جبهه و جنگ باشد.

محمدباقر خرمشاد، رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست اظهار کرد: شاخص‌ها و سمبل‌هایی برای انقلاب و دفاع مقدس وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تظاهرات مردمی گسترده و انبوه میلیونی مکرر اشاره کرد.امام، قم، مساجد، مراسم چهلم،‌ روحانیون،‌ اسلام و تشیع،‌ تاسوعا و عاشورا،‌ همدلی،‌ ایثار،‌ شهادت،‌ ایدئولوژی اسلامی،‌ تشییع جنازه شهدا،‌ علم و کتل،‌ دانشگاه، استقلال جمهوری اسلامی ایران،‌ لاله، علامت پنج تن، مردم کفن‌پوش، فریاد الله اکبر،‌ عدالت،‌ علی،‌ حسین،‌ زینب،‌ مستکبران و مستضعفان،‌ کرخه، کارون،‌ سنگر، توپ،‌ خستگی‌ناپذیری و ... شاخص‌های اصلی بوده و این کلمات در قالب سمبل‌های مختص به دفاع مقدس هستند و برخی دیگر به انقلاب اختصاص دارند و برخی به صورت مشترک مطرح می‌شوند.

وی در ادامه سخنان خود، گفت: انقلاب مادر و منبع انرژی دفاع مقدس بوده است. دفاع مقدس از انقلاب اسلامی ارتزاق می‌کند. اسلام و تشیع منبع و مادر انقلاب و دفاع مقدس هستند. دفاع مقدس همچنین قوام‌بخش انقلاب شد. اگر دفاع مقدس روی نمی‌داد،‌ معلوم نبود که با وجود قدرت رقیب سوسیالیستی،‌ امام و یاران ایشان تا چه زمانی در ایران دوام بیاورند؛ زیرا بلافاصله جنگ‌های داخلی پیش آمد و آنچه در این میان به داد ما رسید،‌ دفاع مقدس بود.

ایشان ضمن اشاره به ارتباط دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، گفت. الگوی انقلاب در دفاع مقدس تدوین شد. دفاع مقدس ضامن صدور انقلاب اسلامی به دیگر کشورها نیز شد. امام می‌دانستند که استبداد و استعمار از مهمترین موانع توسعه هستند که فقط توسط مردم به بیرون از کشور رانده می‌شوند و مردم با تکلیف شرعی به میدان می‌آیند که در این راستا تلفیق دین و سیاست صورت گرفت

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار