خبرهای داغ:
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) همدان با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب در جامعه گفت: باید آموزش‌هایی در این راستا ارائه شود که بهترین روش در مرحله نهادینه‌سازی ایجاد باور نسبت به عفاف و حجاب در خانواده‌ها و آموزش آنها است.
کد خبر: ۹۰۳۷۱۶۶
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹

بهترین روش نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب ایجاد باور در خانواده‌ها و آموزش استحجت الاسلام ابراهیم گنجعلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با اشاره به فلسفه عفاف و حجاب از منظر قرآن، روایات و ادیان مختلف اظهار داشت: موضوع عفاف و حجاب در اسلام بسیار مورد تاکید است و در قرآن و روایات فراوان به این مساله پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه رعایت عفاف و حجاب از احکام ضرورى اسلام است، گفت: نص صریح قرآن بر این مهم گواهى مى‏دهد و خداوند متعال در ایات مختلف و از جمله در سوره احزاب و نور  بحث عفاف و حجاب را به طور گسترده مطرح کره است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع ) با بیان اینکه حجاب در اسلام از یک مسئله کلى و اساسى ریشه گرفته است، افزود: رفتارهای دینی انسان گاهی شخصی و درونی هستند و از این رو آثار منفی آن در جامعه نمایان نیست اما برخی از رفتارهای دینی همچون پوشش و حجاب جنبه بیرونی دارد که آثار ویرانگر آن در جامعه بسیار زیاد و چشمگیر است.

وی با تشریح برخی آیات قرآن با موضوع عفاف و حجاب با عنوان اینکه مساله حجاب ریشه در فطرت انسان دارد، بیان کرد: قرآن معتقد است که ذات و سرشت انسان، اقتضای پوشش و حیا را دارد و از زمان و مکانی یاد کرده که هبوط حضرت آدم و همسرش هوا در عالم خاکی و نتیجه فریب شیطان خوردن، فرو افتادن حجاب و آشکار شدن چیزهایی بود که آن را براساس ذات و سرشت انسانی خود، زشت می‌دانستند و چون زشتی را احساس کردند، با وجود اینکه غیر از آنها زن و شوهر دیگری در عالم وجود نداشت سراسیمه به دنبال پناهگاهی می‌روند تا خود را بپوشانند و نهایت با برگ‌های درختان خود را می‌پوشانند که این مورد فطری بودن پوشش را اثبات می‌کند.

گنجعلی با اشاره اینکه مساله حجاب در همه ادیان الهی جایگاه و اهمیت خاص دارد، اضافه کرد: در همه ادیان الهی  بر ضرورت و ارزش پوشش انسان تاکید شده و اسلام نیز در مقام تکمیل کننده ادیان آسمانی اهمیت خاصی برای این فلسفه مهم قائل شده به طوری که آن را ضامن سلامت جامعه و امنیت فرد معرفی کرده است.

وی تأکید کرد: فلسفه حجاب ارزش‌گذاری و ارزش نهادن به جایگاه انسانیت است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان تصریح کرد: مسئله حجاب و پوشش در راستای بالا بردن ارزش و احترام زن و جلوگیری از ابتذال او است به طوری که انسان وقتی گوهر و جنس با ارزشی داشته باشد آن را در معرض دید همگان قرار نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه پوشش نقش محسوس و مستقیم در تحکیم خانواده و سلامت اجتماع دارد، افزود: حضرت زهرا(س) در جایگاه الگوی کامل زن و زن مسلمان، حجاب را کلید حضور و ظهور اجتماعی زن در نظر گرفته و آن را بسیار مقدس می‌شمارد.

گنجعلی در تشریح دیگر اثرات حجاب و عفاف در کاهش آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: انسان‌ها در معرض خطرهای مختلف هستند که یکی از آنها این است که اگر عفاف و حجاب رعایت نشود انسان از جنبه فردی، خانوادگی و اجتماعی آسیب‌پذیر خواهد بود ضمن اینکه با رعایت آن ابتدا خود فرد و در مرحله بعدی خانواده و نهایتا جامعه حفظ می‌شود.

وی به ضرورت فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه پرداخت و یادآور شد: باید آموزش‌هایی در راستای فرهنگ‌سازی ارائه شود که بهترین روش در مرحله نهادینه‌سازی ایجاد باور نسبت به عفاف و حجاب در خانواده‌ها و آموزش آنها به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه پس از خانواده، مدرسه عهده‌دار نهادینه‌سازی باورهای دینی و فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است، گفت: در مرحله بعدی باید در سطح  جامعه به این مهم اهتمام داشت چراکه تبلیغ مؤثر باور و فرهنگ دینی در جامعه می‌تواند جایگاه مهمی داشته باشد.

وی با اشاره به اثرگذاری فرهنگسراها و نهادهای فرهنگی در شکل‌دهی ساختار شخصیتی و فکری جوانان، افزود: باید فرهنگسراها، نهادهای فرهنگی و سازمان‌های دانشگاهی در نهادینه‌سازی باورهای دینی جوانان نقش ایفا کنند.

گنجعلی ترویج را دومین مرحله از نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه معرفی و خاطرنشان کرد: در مرحله بعد از آموزش، باید ترویج صورت گیرد به این صورت که بهترین نوع پوشش، رفتار اجتماعی، تعیین حریم ارتباط با نامحرم ومعرفی الگوی جامع حجاب و عفاف باید در سطح گسترده ترویج شود.

وی حفظ و نگهداری را سومین مرحله از نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه  دانست و یادآور شد: حفظ و نگهداری در حوزه عفاف و حجاب، حفظ و پاسداشت باورهای دینی است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه در جامعه گاهاً با وجود آموزش و ترویج در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب پاسداشت و نظارت وجود ندارد، گفت: باید در این زمینه به صورت جدی وارد کار شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات