از دوران استقرار نخستین دین الهی در حیات بشری و شکل گیری نخستین حکومت های اجتماعی، نقش عدالت و برابری در تمامی ادیان، مذاهب و ارکان حکومت ها، نقش حساس، تاثیرگذار و غیر قابل انکار بوده و هست.
کد خبر: ۹۰۳۷۰۲۲
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

بسم الله الرحمن الرحیم                                                             

از دوران استقرار نخستین دین الهی در حیات بشری و شکل گیری نخستین حکومت های اجتماعی، نقش عدالت و برابری در تمامی ادیان، مذاهب و ارکان حکومت ها، نقش حساس، تاثیرگذار و غیر قابل انکار بوده و هست.

دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین از جانب پروردگار، همواره عدالت و مساوات را رکن اساسی حکومت هابرشمرده و به طور جد بر آن همواره تآکید کرده است.

بی شک نقش و جایگاه فضیلت های اخلاقی در حوزه های اجتماعی، جایگاه بسیار اساسی و جزء اصول جدایی ناپذیر است که دراین مهم، حجاب و عفاف، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

مقام معظم رهبری( مد ظله العالی) در فرمایشات ابتدای سال جاری، تآکید موکد داشتند که در زمینه ی عدالت، هنوز با آن آرمانی که واقعی و مورد قبول همگان باشد، فاصله داریم. هر چند کارهای زیادی انجام شده و شعار واقعی عدالت در همه ی حوزه ها باید در کشور ماندگار و موثر شود.

جایگاه حجاب در حاکمیت دینی به چه معناست؟

برای تعیین این نقش و جایگاه ابتدا باید تعریف درستی از واژه حجاب، داشته باشیم. بدین صورت که حجاب ناظر به نوعی پوشش شرعی در مقابل نامحرم به ویژه برای زنان است. دین و آیین مقدس اسلام، از دوران حیات و رهبری رسول الله(ص) بر جامعه تا به امروز همواره جایگاه پوشش و حجاب را بر همگان واجب دینی برشمرده و نقش های اجتماعی گوناگون را مستلزم عفت عمومی می داند.

ارتباط حجاب و عدالت اجتماعی

دین ما حضور موثر زنان را در عرصه ی گوناگون اجتماعی، حضوری لازم قلمداد می کند. نشاط اجتماعی، روابط پایدار خانوادگی، تربیت موفق فرزندان و مسئولیت پذیری، نیازمند چارچوبی محکم و قدرتمند است. حجاب و عفت در محیط خانواده، آرامش روانی در اجتماع را به دنبال خواهد داشت و نقش والدین به عنوان طلایه داران این مهم، جامعه و فرزندان ما را از هر انحرافی مبری می دارد.

 

نقش پایگاه های مذهبی در خصوص ارتباط حجاب، حاکمیت و عدالت چیست؟

همانطور که عرض شد رکن اساسی عفت و اخلاق اسلامی، محیط خانواده است لیکن نقش تآثیرگذار پایگاه های مذهبی و فرهنگی و ایجاد نشاط اجتماعی عاری از هر گونه دهن کجی به باورهای دینی و اعتقادی، فراهم آوردن امکانات و قابلیت های لازم برای تسهیل در امور تربیتی و اقدامات فرهنگی - ارزشی از سوی متولیان امر در محیط هایی نظیر مدارس و دانشگاهها، هم باورهای دینی جوانان ما را تقویت می کند و هم به طور مسلم نقش بسیار تآثیرگذاری در تقویت عفت، حجاب و فضیلت ای اخلاقی جوانان عزیز دارد.

 

موسوی نسب، مدیر مدرسه ی علمیه الزهرا(س) گناوه

ارسال نظرات