سید ساجد یعقوبی
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اردبیل،
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اردبیل گفت: بسیج علمی تنها سازمانی است که از ایده مخترعان حمایت می‌کند و طرح‌های ارائه شده توسط متقاضیان در کارگروه‌های تخصصی با حضور داوران مجرب مورد بررسی قرار می گیرد.
کد خبر: ۹۰۳۶۹۳۱
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
بسیج علمی، پژوهشی تنها سازمانی است که از ایده مخترعان حمایت می‌کند
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، فاضل احدی در نشست با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، اظهار کرد: این سازمان در سال ۸۸ بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص جنبش نرم افزاری تشکیل شد و بسیج علمی فعالیت‌های پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج را علاوه بر اهداف خود انجام می‌دهد.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اردبیل با اشاره به حمایت از ایده تصریح کرد: بسیج علمی تنها سازمانی است که از ایده مخترعان حمایت می‌کند و طرح‌های ارائه شده توسط متقاضیان در کارگروه‌های تخصصی با حضور داوران مجرب مورد بررسی قرار گرفته و طرح‌های دارای ویژگی‌های فنی و علمی بعد از تایید داوران مورد حمایت‌های سازمان قرار می‌گیرند.

وی افزود: بعد از تبدیل ایده به محصول اولیه مخترعان می‌توانند در مرکز رشد مستقر شده و از امکانات این مرکز جهت ارتقای محصول بهره‌مند شوند تا در نهایت با محصولی مناسبتر به مراکز رشد و پارک علم و فناوری معرفی شوند و مراحل ایجاد شرکت دانش بنیان و تجاری سازی محصول انجام شود.

احدی گفت: خانه نخبگان یکی دیگر از بخش‌های مهم سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان است که متشکل از اساتید و جمعی از مسوولین می‌باشد که مشکلات مهم استانی بررسی و راهکار‌های علمی و عملی مناسب ارائه شده و در نهایت سند راهبردی جهت ارائه به مسوولین اجرایی بر مبنای نقاط swot تدوین می‌شود.

وی افزود: با توجه به پتانسیل‌های عظیم استان اردبیل در حوزه گیاهان دارویی مرکز هدایت و حمایت از گیاهان دارویی در راستای هم افزایی و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل راه اندازی شده است که کارشناسان جهاد کشاورزی و دیگر نهاد‌های مربوطه در حوزه گیاهان دارویی عضو این مرکز هستند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اردبیل اذعان داشت: همواره پتانسیل‌های استان اردبیل در دو بخش گردشگری و کشاورزی مطرح شده است، اما از بخش صنعت این دو حوزه غافل شده ایم که گردشگری و کشاورزی هر کدام یک صنعت هستند و می‌توانند پیشرفت استان را به دنبال داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: کارگروه مخترعان بسیج علمی برای اولین بار در کشور به صورت خودجوش تشکیل شده است و این مجموعه توانمندی‌های بالایی دارند به طوریکه دو دستگاه ماشین انتقال دهنده پنوماتیکی غلات و ماشین دروگر حبوبات از جمله دستاورد‌های مخترعان در حوزه کشاورزی هستند.
 
کشاورزی و بازار هر دو باید از حالت سنتی به صنعتی تبدیل شوند/ خروج از محدودیتهای فکری لازمه پیشرفت استان است

خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در نشست مشترک با مسئولین و مخترعان بسیج علمی ، اظهار کرد: حضور نخبگان و مخترعان در این نشست که با نشاط جوانی و امید به اینده حضور یافته اند نشان از ظرفیتهای بالای منابع انسانی در استان داردکه متاسفانه نهادهای اجرایی از وجود چنین قابلیتهایی در استان غافل بوده اند و غفلت از این داشته های ارزشمند منجر به ضرر دیدن کشاورزان و مانعی در مقابل پیشرفت استان است.

وی در رابطه با چالش های مهم کشاورزی تصریح کرد: بحران اب که سرتاسر کره زمین با ان مواجه است یکی از مشکلات اساسی استان می باشد و علاوه بر ان افزایش ec و ph خاک ، پایین رفتن ذخایر اب و فرسایش خاک از جمله چالش های مهم بخش کشاورزی هستند که باید اقدامات اساسی برای حل این مشکلات انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: هر مشکل مسائل دیگری را به دنبال می اورد به گونه ای که فرسایش خاک علاوه بر هدر رفت اب، در پشت سدها جمع می شود و مشکلات زیست محیطی فراوانی را هم به دنبال می اورد.

وی گفت: تغییرات اقلیمی تغییرات رفتار در افراد و همچنین کاهش عملکرد محصولات کشاورزی را به دنبال دارد و در حوزه اقتصاد هم تاثیرگذار است.

نیکشاد تاکید کرد: کشاورزی از حالت سنتی به صنعتی باید تبدیل شود و در کنار این پیشرفت باید در مدیریت بازار هم از روشهای بروز استفاده شود و جریان سازی و همگرایی بازار مورد توجه قرار گیرد.

نیکشاد با بیان اینکه کشاورزی مادر تمام علوم است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت کشاورزی ترویج فرهنگ ارزش گذاری به این حوزه ضروری است و ضعیف بودن هزینه های پایدار کشاورزی و عدم استفاده از تکنولوژی های بروز از جمله موانع پیشرفت کشاورزی است.

وی با بیان اینکه کشاورزی هوشمند در حال حاضر در جهان مطرح است، افزود: کشور ایران ظرفیت عظیمی در گونه های گیاهی دارد ولی کشورهای اروپایی با دارا بودن گونه های کم بیشترین بهره وری و استفاده را از پتانسیل های خود انجام می دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: لازم است این نشستها ادامه دار باشد و مسائل حوزه کشاورزی با دقت مورد بحث قرار گرفته و از ظرفیتهای نخبگان جهت حل مشکلات استفاده شود و با خودباوری و امید به اینده جایگاه کشور را ارتقا بخشیم.

 پروژه های کسر خدمت سربازی به دبیرخانه بسیج علمی ارائه شده است

علی نعمتی مقدم افزود: پروژه های کسر خدمت سربازی به دبیرخانه بسیج علمی ارائه شده است  و فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری در صورت ارائه پروژه های کاربردی  در راستای حل مشکلات اساسی جامعه می توانند از کسر خدمت 9 تا 12 ماه بهره مند شوند.

وی با تاکید بر ضرورت راه اندازی میز صنعت کشاورزی تصریح کرد: اداره استاندارد وارد دانشگاهها شده و میز استاندارد ایجاد شده است و میز صنعت کشاورزی هم می تواند راهی مفید برای حل مشکلات حوزه کشاورزی و پیشرفت استان باشد.

لازم به ذکر است که مخترعان حاضر در جلسه به بیان توضیحاتی در رابطه با اختراعات خود و کاربردهای مهم انها در کشاورزی پرداختند که مورد استقبال رئیس سازمان جهاد کشاورزی واقع شد و در راستای رفع موانع مخترعان قول های مساعدی دادند.

ارسال نظرات