رویترز نوشت: درحالی که قرار بود صادرات نفت ایران با تحریم آمریکا به صفر برسد اما قرار است در بدترین سناریو به ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.
کد خبر: ۹۰۳۶۸۳۱
|
۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، صادرات نفت ایران تا پایان سال به علت تحریم‌های آمریکا احتمالا به میزان دو سوم کاهش خواهد یافت و درحالی‌که عرضه نفت سایر کشورها نیز با اختلال مواجه است، بازارهای نفتی با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد.

واشنگتن در ابتدا قصد داشت پس از خروج ترامپ از برجام، به طور کلی صادرات نفت ایران را متوقف کند و از تمام مشتریان ایران خواست تا خرید نفت از ایران را تا ماه نوامبر به صفر برسانند.

اما پس از آن، آمریکا موضع نرم‌تری به خود گرفت و اعلام کرد ممکن است به برخی از هم‌پیمانان که به صورت ویژه به نفت ایران متکی هستند، معافیت‌های تحریمی بدهد.

اما اکثر تحلیلگران هنوز فکر می‌کنند که این تحریم‌ها میزان صادرات نفت را کاهش خواهد داد و در بدترین سناریو آن را به روزانه 700 هزار بشکه خواهد رساند.

موسسه اف جی ایی معتقد است صادرات نفت ایران می تواند به علت تحریم ها تنها 700 هزار بشکه در روز کاهش یابد. بیشتر این رقم صادرات نفت به چین خواهد بود و بخش کوچک‌تری به هند، ترکیه و دیگر خریداران نفتی ایران که معافیت دولت آمریکا را دریافت کنند، ارسال خواهد شد.

این موسسه در ادامه افزود 100 هزار بشکه میعانات گازی نیز ممکن است به چین، خریداران دریافت کننده معافیت و احتمالا امارات و کره ارسال شود.

چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است و روزانه 650 هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد، ممکن است تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرد و به واردات از این کشور ادامه دهد.

هند که به طور متوسط 550 هزار بشکه نفت در روز از ایران در نیمه نخست امسال وارد کرده، هنوز اعلام نظر رسمی انجام نداده است. با این حال، به پالایشگاههای دولتی این کشور گفته شده درصورتی که واشنگتن معافیتی به این کشور ندهد، برای یافتن یک نفت جایگزین آماده شوند.

کره جنوبی و ژاپن که در مجموع حدود 370 هزار بشکه نفت در روز نفت از ایران در نیمه نخست 2018 وارد کرده‌اند، اعلام کردند اگر معافیت نگیرند، واردات خود را قطع می‌کنند.

اروپا در نیمه نخست امسال، بیشترین سهم از نفت صادراتی ایران را به خود اختصاص داد و ایتالیا و ترکیه، بزرگ‌ترین واردکنندگان اروپایی نفت ایران بوند.

پس از اینکه بانک سوئیسی بی سی پی اعلام کرد تامین مالی محموله‌های ایران را از 30 ژوئن متوقف خواهد کرد، چندین پالایشگاه هم‌اکنون خرید نفت از ایران را متوقف کردند.

پالایشگاه‌های یونانی و اسپانیایی کاهش واردات نفت از ایران را آغاز کرده‌اند. اما خریداران ترکیه‌ای اعلام کردند روابط تجاری با ایران را متوقف نخواهند کرد.

ارسال نظرات