رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان گفت: 10 درصد از حجم بازار ترکمنستان در حوزه کالایی، تولیدات ایرانی است.
کد خبر: ۹۰۳۶۴۴۲
|
۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، رحمت اله خرمالی رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص واردات و صادرات بین کشورهای ایران و ترکمنستان اظهار کرد: کشور ترکمنستان با 120 کیلومتر مرز آبی و خاکی جزو شرکای راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

وی ادامه داد: ایران در سال گذشته حدود 420 میلیون دلار انواع کالا را به ترکمنستان صادر کرد. در بین کشور های مشترک پر منافع، ترکمنستان، ایران را شریک اول صادراتی می داند .سیب زمینی، ورق، پروفیل آهنی، اسکلت های فلزی، سیب درختی، خوراک آماده دام و طیور و کف پوش های نساجی ( فرش و موکت) از جمله کالاهای صادراتی ایران به ترکمنستان است.

رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور این کشور اشاره کرد و افزود: ایشان در این دیدار فرمودند: نه تنها ما با کشور ترکمنستان همسایه هستیم بلکه خویشاوندیم؛ این موضوع دورنما و افقی را ترسیم می کند که بتوانیم روابط همه جانبه ای را در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را با کشور دوست و برادر توسعه دهیم.

خرمالی با اشاره به حجم مبادلات یک میلیارد دلاری ترکمنستان با ایران ،تاکید کرد:طبق بررسی های انجام شده 10 درصد از حجم بازار ترکمنستان در حوزه کالایی ، تولیدات ایرانی است.ایران درسال گذشته در کنار شرکای دیگری مثل ترکیه، آلمان و چین جزو 5 شریک اصلی وارداتی بوده است .

رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان با بیان اینکه ساختار کشور ترکمنستان بر پایه نفت، گاز و توسعه نساجی است،  افزود: این کشور جزو 4 دارنده ذخایر گازی جهان است همچنین در حوزه کالاهای نفتی و محصولات نساجی فعالیت دارد.

خرمالی به سوآپ گازی ایران با ترکمنستان اشاره کرد و ادامه داد:برق ، مشتقات نفتی و گاز مایع شده  ترکمنستان به ایران صادر می شود اما آمار صادرات و واردات گازی در گمرک ثبت نمی شود. با توجه به آماری که گمرک ترکمنستان در سال 2017 اعلام کرده است میزان تجارت بین این دو کشور یک میلیارد دلار است و این امر بیشتر در حوزه کالایی است.

رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان به مشکلات ویزای تجاری اشاره کرد و گفت: برای صدور ویزا از هر دو طرف در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و  همچنین در اجلاس همکاری های مرزی، گمرکی و کنسولی تاکید شده است.

خرمالی به توافق انجام شده در اجلاس اخیر کمیسیون مشترک کنسولی اشاره کرد و اظهار کرد:  با معرفی نامه سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق های بازرگانی کشور با اتاق مشترک بازرگانی، سفارت قول مساعدت برای صدور ویزای تجاری داده است.

وی در خصوص کُند شدن روند صادرات خدمات فنی مهندسی پس از ماجرای تهاتر گازی تشریح کرد: پیرو سفر  روحانی در سال 93 به عشق آباد، توسعه همکاری ها و صادرات کالا و خدمات از محل تهاتر گاز اجرایی شد و ما در آن سال حدود یک میلیارد دلار صادرات کالا داشتیم .همچنین ایران در سال 94 حدود 720 میلیون دلار صادرات به ترکمنستان داشت.

رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان تاکید کرد: در سال 96 بالغ بر30 میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه خدمات در دریای خزر انجام شده است.

خرمالی به اختلافات بین دو شرکت ترکمن گاز و شرکت ملی گاز ایران اشاره کرد و افزود: در سفر رئیس جمهور در فروردین 97 ،مذاکرات و توافقاتی در خصوص حل و فصل 6 ماهه  این اختلافات گازی صورت گرفته است. با حل این مشکلات  شاهد بهبود صادرات کالایی و حوزه خدماتی خواهیم بود.

ارسال نظرات