رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: روی سرمایه گذاری در آموزش و پرورش در این سالها کوتاهی کرده ایم و به این نهاد به چشم نهاد مصرفی دیده ایم.
کد خبر: ۹۰۳۶۳۲۶
|
۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، مرادی مسئول سازمان بسیج فرهنگیان در اختتامیه چهاردهمین جشنواره علمی فرهنگی فرهنگیان بسیجی که صبح امروز در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی آموزش و پرورش برگزار شد اظهار داشت: قاعدتا در چنین جلسه ای یکی از سوال هایی که با آن رو به رو هستیم این است که این جشنواره چه نسبتی با نظام تعلیم و تربیت کشور دارد؟ برای پاسخ به این موضوع باید گفت با توجه به نظام و فرهنگ اسلامی ما حرکت به سمت معنویت و عدالت هدف ماست. این در آموزش و پرورش هم مصداق دارد.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان اظهار کرد: استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی محور حرکت های این سرزمین در یکصدسال اخیر است. تحقق این اهداف در سایه اقتدار رخ می دهد. امکان ندارد در کشوری آرمان هایش بدون قدرت تحقق پیدا کند و مهمترین ابزار قدرت در دنیا، قدرت علم است.

وی ادامه داد: اگر شما منابع قدرت را در کشورهای مختلف بررسی کنید به همین مطلب می رسید که با ابزار علم هر قدرتی توسعه می یابد. اگر قدرت علمی در هر زمینه ای دچار خدشه شود، آن بخش قدرتش رو به کاهش می رود و بستگی دارد این علم در جهت کدام بینش پیش برود ماهیتش تغییر می کند.
حوزه تعلیم و تربیت بنیادین ترین سطح تاثیرگذاری در جامعه است پس در هندسه پاسخگویی به مسائل کشور به این زیرین ترین لایه باید توجه ویژه شود.

مرادی بیان کرد: متاسفانه پس از انقلاب در دولت های گوناگون شاهد اشکالات بنیادین در اختصاص منابع به این حوزه بودیم و به عنوان بخش مصرف کننده دیده شده است. حوزه تعلیم و تربیت واجد دو عنصر اساسی علم و فرهنگ است و این دو عنصر اساسی ترین منابع قدرت است، آموزش و پرورش باید شاهد سرمایه گذاری باشیم. امیدواریم نگاه به این حوزه تغییر کند و در همین راستا قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: مهمترین بخش سرمایه گذاری در بعد منابع انسانی است. دانش آموز که خمیرمایه تربیت شونده است و مهمترین منبع نیروی انسانی است. اما این دانش آموز در چه مکانیسمی در اختیار چه نیروی متخصصی قرار بگیرد تا قابلیتهایش بالفعل در بیاید. اینجاست که اهمیت معلمان خود را نشان می دهد. با توجه به سوالی که طرح کردم این ظرفیت در فرهنگیان وجود دارد.

مرادی در پایان تصریح کرد: اما نکته مهمتر اینکه چالش های آموزش و پرورش در سه سطح قابل طبقه بندی است. طبقه اول را گفتم و طبقه دوم چالش های راهبردی است معطوف به چالش های آینده. با توجه به روندی که در منطقه و دنیا می بینیم ظرف ۲۰ سال آینده این روندها چه تاثیراتی در آموزش و پرورش خواهد گذاشت و امروز باید بررسی شود و نتایجش مشخص شود. چالش های جاری آموزش و پرورش هم طبقه سوم است که در چنین جشنواره هایی به این چالش ها پاسخ می دهد.

ارسال نظرات