خبرهای داغ:
حجت الاسلام مدرسی گفت: امام حسین(ع) در نامه ای مختصر به محمد بن حنفیه به حقیقت بسیار مهم دنیا اشاره و آن را فنا و هیچ می داند و در مقابل آخرت را نزدیک و موجود می داند.
کد خبر: ۹۰۳۵۸۲۳
|
۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام سید مرتضی مدرسی، فرزند آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع تقلید کربلای معلی، عصر روز گذشته در جمع هیئت رایة الحسین(ع) که در دفتر تهران این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به فنا بودن دنیا گفت: امام حسین(ع) در روایتی به فنا بودن دنیا اشاره فرمودند که این روایت در کامل الزیارات که یکی از کتابهای بسیار معتبر شیعه به حساب می رود نقل شده  و اعتبار این کتاب آن قدر زیاد است که بعضی از علماء که در بحث اعتبار روایات سخت گیری می کنند وقتی روایتی از این کتاب نقل شده باشد آن روایت را صحیح می دانند.

حقیقت بسیار مهم دنیا در بیان کوتاه امام حسین(ع)

وی با اشاره به این روایت بیان کرد: در این کتاب یک روایتی است که در آن نامه ای از حضرت سید الشهداء(ع) به برادرش محمد بن حنفیه آمده است. در این نامه مختصر حضرت می فرماید:« بسم الله الرحمن الرحیم؛ من الحسین بن علی الی محمد بن علی و من قبله من بنی هاشم، اما بعد فکان الدنیا لم تکن و کان الاخره لم تزل و السلام ». مثل این که دنیا هیچ وجود سابقی نداشته است و مثل اینکه این آخرتی که ما نمی بینیم این آخرت الان وجود دارد و سابقاً هم وجود داشته و در آینده هم وجود دارد.

حجت الاسلام مدرسی افزود: حضرت در این سطر مختصر یک حقیقت بسیار مهم درباره دنیا را به ما یاد می دهد و می خواهد حضرت به ما بفهماند که این ختم کار ما است. و در اینجا حضرت یک معنای عمیق در توصیف حقیقت دنیا را بیان می فرمایند. اگر از فلاسفه مختلف بپرسید که حقیقت این دنیا چیست؟ و برای چه به این دنیا آمده ایم؟ آیا حقیقت دنیا لذت است؟ کسب است؟ راحتی است؟ اصلا برای چه اینجا هستیم؟ در پاسخ هر کس بحثی می کند و کسی به نتیجه ای نمی تواند برسد در صورتی که حقیقت دنیا فنا و نیستی است.

این کارشناس دینی با تاکید اینکه دنیا فانی است، گفت: همانطور که بیان شد دنیا فنا و نیستی است، و اگر نگاه کنیم می بینیم همین عمری که سپری کردیم مثلا ۲۰ سال، ۴۰ سال از عمرمان گذشته است، می بینیم به سرعت این عمر سپری شد و نیست و فانی گردید. بنابراین دنیایی که فانی و نیستی است چرا در این دنیا غیبت می کنید؟ چرا به این دنیای فانی ارزش می دهید؟ وقت خود را صرف این دنیا می کنید؟ در صورتی که الان آخرت حاضر است ولی ما آن را نمی بینیم و اصلا آن را احساس هم نمی کنیم.

حجت الاسلام مدرسی اضافه کرد: روایت داریم هر چیزی در این دنیا وصفش از خودش زیباتر است اما آخرت واقعیت آن از وصفش زیباتر است. در این دنیا می گویند مثلا فلان خانم زیبا است اما وقتی بنگرید می بینید او هم زنی مثل دیگر زنان است. این زیبایی دنیا را ما از فیلم های هالیوودی و عکس های اینستاگرامی می بینیم که آن را با فیلتر های مختلف زیبا کرده اند اما اگر یک لحظه یک نگاه به فقیر نشین ها، به بیمارستان ها بیندازیم می بینیم دنیا آن طور قشنگ و زیبا هم نیست.

پاسخ امیرالمومنین(ع) به ناراحتی سلمان به خاطر گرفتاری دنیوی

حجت الاسلام مدرسی به دیدار سلمان محمدی با امیرالمومنین(ع) و ناراحتی سلمان از گرفتاری های دنیا اشاره و بیان کرد: یک روز سلمان محمدی نزد امیرالمومنین(ع) نشسته بود و سلمان یک آهی کشید و حضرت فرمود این آه تو درباره چه بود آیا به خاطر مشکلات دنیا است یا آخرت؟ و سلمان هم پاسخ داد به خاطر مشکلات دنیا است.

وی ادامه داد: حضرت به سلمان گفت می خواهی حقیقت دنیا را به تو نشان دهم که هیچ وقت برای دنیا غم و غصه نخوری! سلمان هم گفت بله. و حضرت فرمودند بهترین چیزهای دنیا ۵ چیز است که عبارت است از: خوردن، نوشیدن، پوشیدن، سوار شدن، و همبستر شدن.

این سخنران مذهبی افزود: حضرت در توضیح این ۵ چیز فرمودند بهترین غذا که می خورید عسل است و این عسل از مدفوع یک حشره بدست می آید. بهترین نوشیدنی آب است که خدا به قدر زیاد خلق کرده و همه می نوشند. بهترین چیز که می پوشید از حریر است و حریر از تف یک کرم است. و بهترین چیز که سوار می شوید که سریع تر می رود ولی باعث کشتن شما است. و آن کسی که همبستر او می شوید یک عضوی که عضو ادرار است در عضو دیگری که آن عضو هم عضو ادرار است. و این است دنیا.

خطاب خاص قرآن به مومنین

حجت الاسلام مدرسی با بیان خطاب های مختلف خداوند در قرآن اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم خطاب های مختلفی دارد؛ یک خطاب مستقیم به خود پیامبر(ص) است، خطاب دیگر به افراد مشخص است، خطاب دیگر گاهی به کفار است یا بعضی مواقع به انس و جن است، یا یک وقت خطاب خداوند به همه مردم است اما گاهی خطاب خداوند به مومنین است. بنابراین مومنین کسانی هستند که بر حسب روایات و آیات قرآن ایمان درجه بالاتری دارند و کسی به درجه ایمان نمی رسد مگر با ولایت به آقا امیرالمومنین(ع) که ایمان شرط قبول اعمال است.

حجت الاسلام مدرسی افزود: این خطاب یا ایها الذین آمنوا در قرآن منظور شیعیان هستند که ۸۹ آیه قرآن با این خطاب شروع شده و بعضی از آیات نیز بیش از صد آیه در وسط آن این خطاب آمده است و این خطاب به ما شیعیان است.

وی اضافه کرد: الان یک دوست خوب به شما یک پیام خصوصی می فرستد آیا سزوار نیست این پیام را سریع ببینیم و آن را جواب بدهیم؟ حالا ما چقدر در مقابل این خطاب قرآنی پاسخ داده ایم و به آن اهمیت می دهیم.

حجت الاسلام مدرسی در پایان با اشاره به آیه ۱۸ سوره حشر که خداوند متعال می فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ »، گفت: در این آیه هم خطاب خداوند مومنین هستند و این آیه ۳ امر را بیان می کند که ای مومنین خدا را فراموش نکنید، مثل کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند بدانید که اگر خدا را فراموش کردید باعث می شود که خودتان را هم فراموش کنید و اگر خودتان را فراموش کردید از راه حق خارج می شوید.

وی ادامه داد: آخرت این قدر نزدیک است که تاکید می شود تقوا پیشه کنید و برای آخرت خود کار کنید و بدانید که آخرت بسیار نزدیک است و به یک چشم به هم زدن در آخرت هستید.

گفتنی است؛ در ابتدای این جلسه آموزش عربی توسط سید مرتضی موسوی برگزار و بعد از روضه خوانی با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی مدرسی این جلسه به پایان رسید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها