خبرهای داغ:
یک کارشناس زنان گفت: در طول سالیان گذشته برای ترویج عفت‌مداری و پاک‌زیستی مردان جامعه، کاری نکرده‌ایم و به گونه‌ای مسئله عفت‌مداری عنوان شده است که انگار عفاف و حجاب تنها مخصوص زنان بوده و این مسئله آلوده با سلایق شخصی نیز شده است.
کد خبر: ۹۰۳۵۶۸۹
|
۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، میزگرد بررسی گفتمان عفاف و حجاب با حضور حجت‌الاسلام علی رجبی مدیرکل حوزه‌ علمیه مروی و مدرس حوزه و دانشگاه، معصومه حکیمیان کارشناس زنان و خانواده برگزار شد.

حجاب قطعه‌ای از پازل دین‌مداری

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام رجبی حجاب و دیگر مبانی دینی را همانند قطعه‌ای از یک پازل دانست و گفت: اگر به این قطعات به صورت واحد نگاه کنیم، حجاب به نظر بی‌معنا و پوچ می‌آید اما قرارگیری این مبانی در متن مجموعه دین به آنها معنی و مفهوم می‌بخشد.


مدیرکل حوزه‌های علمیه مروی با تأکید بر اینکه تربیت متدیاننه موجب گرایش به حجاب می‌شود، اظهار داشت: زمانی که زنان در مقابل کشف حجاب رضاخانی ایستادگی کردند شاید از فلسفه حجاب آن‌چنان اطلاعی نداشته اما به دلیل قرارگیری در بطن زندگی دینی حاضر به برداشتن حجاب خود نشدند.

را‌ه‌های ایجابی برای اشاعه عفت‌مداری را فراموش نکنیم

حجت‌الاسلام رجبی تصریح کرد: باید درباره ترویج فرهنگ عفاف به سمت راه‌های ایجابی برویم. هرچند برخورد با کسانیکه با هدایت دشمنان قصد برهم زدن نٌرم‌های اجتماعی را دارند و در اصطلاح دینی مفسدان فی‌الارض هستند، باید سخت‌گیرانه باشد اما برای گسترش حجاب و عفاف راه‌های ایجابی کمک‌کننده است.

به اعتقاد این کارشناس دینی نباید برای اثبات این امر دینی یک جوان یا نوجوان تنوع‌طلب خام را با برخوردهای سخت‌گیرانه دین‌زده و تبدیل به یک مخالف سیاسی کنیم.

مدیرکل حوزه‌های علمیه مروی با تأکید بر اینکه باید در زمینه حجاب و عفاف مسائل اصلی را از موضوعات فرعی جدا کنیم، گفت: طرح این مسائل در واقع از دین هزینه کردن است.

حد شرعی حجاب، محدودیت رنگ و طرح ندارد

در ادامه حکیمیان کارشناس زنان و خانواده با اشاره به سخن یکی از بزرگان انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته که عنوان کرده بودند در مورد عفاف و حجاب نباید  فراتر از حق شرعی از مردم انتظار داشته باشیم، عنوان کرد: آیا حد شرعی در رابطه با پوشش حجاب و عفاف محدودیت طرح و رنگ و شکل دارد؟

وی با بیان اینکه در شرع مقدس اسلام عنوان کرده است که چه وجوهی از بدن زن نباید پیدا باشد و چه وجوهی باید از دید نامحرمان پوشانده شود، اظهار داشت: اما اینکه الزاماً شرع با پوشش رنگ خاصی مخالفت داشته باشد، ابداً درست نیست.


با کج سلیقگی‌ها درباره حجاب راه عفاف‌زدایی صهیونیستی را هموارکرده‌ایم

این کارشناس اضافه کرد: ما فضای جامعه را به سمتی حرکت داده‌ایم که سلیقه برخی تأمین شود، درحالی‌که خدایی که این بشر را خلق کرده می‌دانسته است تا چه اندازه باید حدود شرعی را رعایت کند و تا کجا اجازه انتخاب دارد. خداوند محدودیت طرح و رنگ برای ستر و پوشش نگذاشته است و این محدودیت را ما ایجاد کرده‌ایم و اسمش را حجاب گذاشته‌ایم.

حکیمیان در  ادامه اظهار داشت: هرچند در طول 40 سال گذشته اقدامات خوبی نیز در زمینه ترویج حجاب و عفاف صورت گرفته، اما برخی کج‌سلیقگی‌ها در خصوص حجاب داشته ایم.

وی افزود: این کج سلیقگی‌ها در حالی در کشور دنبال می‌شود که صهیونیست بین المللی با طرح یک برنامه 200 ساله، جوامع را به سمت عفاف‌زدایی و معنویت‌زدایی سوق می‌دهد و قربانی این طرح نه‌تنها ایران، بلکه تمام کشورهای جهان بوده اند.

وی معتقد است: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگ دینی و ملی می‌توان این پروژه صهیونیستی را خنثی کرد.

حکیمیان با یادآوری اینکه پروتکل‌های یهودی در برنامه 200 ساله‌شان به دنبال ترویج بی‌بندوباری، مواد مخدر، تولد فرزندان نامشروع و در نهایت تبدیل انسان‌ها به حیوان بوده است، گفت: این برنامه‌ها 120 سال پنهانی دنبال می‌شود. هوش ملت ایران در کنار رهبری امام خمینی(ره) باعث شد در مقابل این پروتکل‌های یهودی مقاومت کرده و درنهایت انقلاب اسلامی پدید آمد.

 

وی در ادامه تأکید کرد: انقلاب اسلامی برای مبارزه با سرسپردگی به غرب و فساد اجتماعی شکل گرفت و بسیاری از جوانان این مرزوبوم برای مبارزه با بی‌عدالتی‌ها و فساد اجتماعی سینه سپر کردند.

این کارشناس زنان و خانواده خاطرنشان کرد: هرچند افکار صهیونیستی را با پدید آمدن انقلاب اسلامی از درب‌های ایران بیرون انداختیم اما آنها از دیوارها بالا آمدند و باید حواسمان را جمع می‌کردیم و عملکردمان را بهبود می‌بخشیدیم.

 سیاسی شدن مسئله حجاب کلک استکبار بود

به گفته وی سیاسی شدن مسئله حجاب کلک استکبار بود و آنها این‌طور وانمود کردند که حجاب را روحانیت شیعه وارد ایران کرد و در این گفتمان کشف حجاب به معنای مخالفت با جمهوری اسلامی است، درحالی‌که حجاب در فرهنگ ایرانیان ریشه دارد.

حکیمیان تصریح کرد: بانوان سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید آن‌چنان که سنگ‌نگاره‌ها مشخص است، چادرهایی همانند چادرهای سنتی امروز ایرانی به سر داشتند اما کسی مقابل سیاسی شدن این مسئله فرهنگی تا به امروز قد علم نکرده است.

وی گفت: در کنار این سکوت برخی بر روی موج سیاسی استکبار نیز سوار شدند و آن طور وانمود کردند که هیچ آیین و فرهنگی در خصوص حجاب وجود نداشته و این مسئله مختص اسلام است.

این کارشناس زنان و خانواده با قبول اینکه در بدنه فرهنگی جمهوری اسلامی خطاهایی در زمینه ترویج فرهنگ حجاب وجود داشته و دارد، ابراز داشت: هرچند حجاب در بطن ملی ما وجود داشت، آن را فریاد نزدیم و این باعث شد در خصوص حجاب برخی دچار سوءتفاهم شوند.

برای ترویج عفت‌مداری و پاک‌زیستی مردان جامعه، کاری نکرده‌ایم

حکیمیان همچنین عدم توجه به مبانی قرآنی در خصوص (غض بصر/ آیه 31 سوره مبارکه نور) که خطاب به مردان مؤمن آورده شده است، گفت: خداوند در سوره نور فرموده‌اند؛ «مردان مؤمن باید چشم خود را از نامحرمان کوتاه کنند» و این اولین دستور در خصوص عفاف و حجاب است اما در تاریخ 40 ساله پس از انقلاب برای ترویج عفت‌مداری و پاک‌زیستی مردان جامعه، کاری نکرده‌ایم و به گونه‌ای مسئله عفت‌مداری عنوان شده است که انگار عفاف و حجاب تنها مخصوص زنان بوده و آن هم برگرفته از دین اسلام است و متأسفانه این مسئله دینی آلوده با سلایق شخصی نیز شده است.

مافیای چادرمشکی به جامعه القا کرد که حجاب جز چادر مشکی سوغات شرق آسیا نیست

وی با تأکید بر اینکه باید سلیقه‌های شخصی را درباره حجاب دور بریزیم، گفت: تا زمانی که باندهای تجاری در این زمینه فعال هستند، اوضاع تغییر نمی‌کند،  چراکه در طول 40 سال گذشته مافیای بزرگ چادرمشکی این سلیقه را به جامعه تزریق کرده که حجاب جز چادرمشکی نیست.

حکیمیان با اشاره به صحبت یکی از تاجران صنف چادر مشکی که از وجود این باندهای تجاری را تائید کرده است، گفت: علاوه بر رنگ چادر مشکی، این جنس به دلیل الکتریسیته ساکنی که تولید می‌کند برای سلامت زنان مضر است.

وی افزود: باید از مسئولان فرهنگی بپرسیم که چه شد چادر مشکی براق کره‌ای معیار حجاب کامل اسلامی شد؟ و چه اشکالی دارد چادرهای نخی که در فصول گرما آزردگی ایجاد نمی‌کنند جایگزین این حجاب تیره شود؟ چه اشکال دارد دختران تازه به سن تکلیف رسیده، پوشش رنگی داشته باشند که هم زندگی عفیفانه را تمرین کنند و هم این حجاب با روحیه کودکی‌شان تناقضی ایجاد نکند.

این کارشناس زنان و خانواده خاطرنشان کرد: فضای جامعه به سمتی مدیریت شده که جنس چادر ما از آسیای شرقی و مغایر با شرایط اقلیمی و محیطی تبدیل به وسیله‌ای برای تفاخر شده است و این بدسلیقگی در ارائه پوشش و عفاف در جامعه موجب عفاف‌گریزی شده است.

وی خیانت‌های دانسته و ندانسته در رابطه با سلیقه حجاب در میان مردم را موجب شکل‌گیری شرایط عفاف‌گریزی در جامعه دانست و ادامه داد: شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته است که وقتی صحبت از عفاف می‌کنیم همه یاد چادر می‌افتند.

حکیمیان معتقد است: از حدود الهی و حکم خداوند نباید یک قدم جلوتر و نه یک قدم عقب‌تر حرکت کنیم، همان‌طور که در آیات و روایت به صورت محکم گفته شده زنان برای حضور در اجتماع باید یک حدود شرعی را رعایت کنند اما در این زمینه عده‌ای جلوتر حرکت می‌کنند و با کج‌سلیقگی و حرکات کاریکاتوری بر روی فرهنگ عمومی باعث شدند که موج عفت‌گریزی در جامعه ایجاد شده است.

هزینه‌های میلیونی برای ترویج حجاب به دلیل بی‌برنامگی‌ نتیجه‌ای در پی نداشت

وی با بیان اینکه در این چند ساله میلیون‌ها تومان برای ترویج حجاب اسلامی هزینه شده است، ابراز داشت: این هزینه‌ها به خاطر اشتباهاتمان نتیجه‌ای دربرنداشته است.

حکیمیان خاطرنشان کرد: روش‌هایی که جامعه ما را به سمت احکام الهی سوق می‌دهد را باید شناسایی کنیم و در این زمینه باید زبان جوانان را شناخته و با آن زبان سخن بگوییم؛ چراکه بسیاری از جوان‌ها تحت تأثیر جو، روشنفکرنمایی‌ها و حتی منزلت‌جویی در اجتماع به سمت بدپوششی سوق داده شده‌اند.

به گفته وی اگر فضای جامعه از نظر عفت، حیا و پاک‌زیستی مراقبت نشود و مردم جامعه خود را ملزم به حفظ آن ندانند، بعد سلامت جسمی، روانی و اخلاقی از بین خواهد رفت و جرم‌خیزی به دلیل بدپوششی‌ها افزایش می‌یابد.

این کارشناس ادامه داد: در واقع یکی از ضرورت‌های حفظ سلامت اخلاقی‌، روانی و جسمی رعایت عفاف‌،‌ پاکدامنی و پوشش اخلاقی است که در همه ادیان از آن سخن گفته شده است. در این زمینه باید روش و گفتمان خود را تغییر دهیم و مبانی فکری‌مان در زمینه عفاف و حجاب را بازخوانی کنیم.

عفاف عامل سلامت و امنیت زنان در جامعه

حجت‌الاسلام رجبی نیز با بیان اینکه از نخستین آیات قرآن درباره امنیت صحبت شده است، گفت: خداوند در آیه 32 احزاب قرآن کریم خطاب به زنان می‌فرماید؛ «مبادا صدایتان را آن‌چنان نازک و نرم کنید که کسی که در قلبش مرضی وجود دارد به طمع بیفتد»، در واقع عفاف عامل سلامت و امنیت زنان در جامعه است.

وی‌ ادامه داد: اگر زنان بر اساس آنچه که آیات قرآن بیان کرده است متاع(زیبایی ها و ظرافت) خود را نشان ندهند، مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند.

این کارشناس مسائل دینی حجاب را مسئله‌ای امنیتی برشمرد و گفت: قرآن حجاب را در نگاه اول برای حفظ امنیت زنان و اینکه مورد آزار قرار نگیرند بیان می‌کند.

رجبی با اشاره به اینکه طرح اشتباه مسئله عفاف و حجاب در کشور باعث شده حجاب امروز تبدیل به یک سوءتفاهم شود، اظهار داشت: حجاب را باید از زندان حجاب بیرون آوریم و با هویت‌بخشی، جلوه‌دهی زیبایی‌های درونی به دختران، آنها را از جلوه‌گری ظاهری دور کنیم.

گفت‌وگو از: سمیرا خباز و میثاق بدیعی

 

ارسال نظرات