عضوهيئت علمي دانشگاه يزدگفت: پساب تصفيه خانه فاضلاب يزدبه رغم هزينه‌هاي ميلياردي،به جاي استفاده مفید سالهابي‌استفاده در سطح زمین رهاشده و تبخيرمي‌شود.
کد خبر: ۹۰۳۵۶۱۷
|
۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، در حال حاضر سطح آزاد آب این پساب رها شده بر اساس اطلاعات تصاویر ماهواره‌ای بیش از ۳۰۰ هکتار است و با در نظر گرفتن تبخیر متوسط سالانه بیش از ۳۰۰۰ میلیمتراین استان، می‌توان نتیجه گرفت که حجم زیادی از این آب رها شده تبخیر شده و به هدر میرود.
محمدحسین مختاری درجلسه راهبردی اساتیددانشگاه پیرامون مسئله پساب بابیان اینکه آب دربخش کشاورزی نقش بسیارمهمی ایفامی‌کند، اظهارداشت: یکی ازراه‌های خروج ازمعضل تنش آبی دربخش کشاورزی، استفادهازاین پساب است.
وی بابیان اینکه استفاده درست ازپساب بایدموردتوجه جدی مسئولان قرارگیرد، افزود: پساب می‌توانددربخش‌های صنایع، کشاورزی وفضای سبزپس از مختصر تصفیه لازم، بسیارموثرعملکرده وتحول ایجادکند.
مختاری بااشاره به اینکه بزرگترین تصفیه خانه پساب کشوردرشهر مشهدقراردارد، بیان کرد: در حال حاضر بخش کشاورزی وفضای سبزمشهدآب موردنیازخودرا در سطح بسیار وسیعی ازپساب تامین می‌کنند. چنین تصمیمی بر اساس گزارشات رسانه هادر استفاده از پساب شهری شهر شیراز نیز مطرح شده است.
عضوهیئت علمی دانشگاه یزدبااشاره به فرونشست زمین درمسیراردکانـ میبدودرکناره جاده، و بطور کلی در دشت یزد- اردکان عنوان کرد: این شکست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه ازمنابع آب زیرزمینی پدیدآمده درحالی که می‌توان ازآب همین تصفیه خانه فاضلاب که دراشکذرقراردارد، منابع آب زیرزمینی را پس از تصفیه مناسب تا حدودی تغذیه نموده و احیاکنیم.
مختاری همچنین پیشنهادکرد: استفاده از این پساب در طرح‌های عام المنفعه مانند احداث پارک‌ها و فضای سبز عمومی مد نظر قرار گیرد چراکه بخشی از هزینه‌های جمع آوری پساب را مردم شهر یزد پرداخت نموده اند.
مختاری بااشاره به اینکه پساب این تصفیه خانه می‌توانست بسیاری ازمشکلات فضای سبزوکشاورزی یزدراحل کند، افزود: این درحالی که قراراست این آب برای برخی معادن جدیدالحداث استفاده شودولی تا کنون هیچ ارزیابی در رابطه با تخصیص این پساب به بخش‌های مختلف مورد نیاز استان صورت نگرفته است و یا حداقل اعضای علمی صاحب نظر دانشگاه از آن بی خبرند؛ لذا تنها مشکلات آن که حاصل از رکود وانباشت پساب است، برای مردم به جامانده است.
عضوهیئت علمی دانشگاه یزدتصریح کرد: رفع مشکل آب دراستان یزد فارغ از هر گونه رقابت نیازمندیک مجمع فراسازمانی است ونیاز است که مردم، استانداری، آبفاوصنایع معادن، دانشگاه... درکناریکدیگروباهمکاری هم، مشکلا ت. رابرطرف کنند.
وی درموردچاه‌های غیرمجازومخازن ذخیره‌ای که دربرخی روستاهابخصوص در مناطق ییلاقی استان درمنازل وجود دارد، اشاره کرد اطلاعات دقیقی از تعداد این چاه‌ها وجود نداشته‌و متاسفانه سازمان‌های زیربط به آن ورودنمی‌کند.

ارسال نظرات