از سوی معاون رئیس جمهور،

ابلاغ ثبت بافت تاریخی ۱۰ روستای منطقه هورامان

ابلاغ ثبت بافت تاریخی ۱۰ روستای منطقه هورامان در کُردستان با تأکید بر حفاظت آن‌ها از سوی معاون رئیس جمهوری صادر شد.
کد خبر: ۹۰۳۵۴۰۸
|
۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کُردستان، گفت: این ابلاغ مربوط ثبت آثار فرهنگی تاریخی، بافت و منظر فرهنگی روستا‌های گردشگری منطقه تاریخی هورامان کُردستان است.

وی افزود: در ابلاغ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خطاب به استاندار کُردستان درخواست شده تمهیدات لازم برای حفاظت از این روستا انجام شود.

سیّدمحسن علوی گفت: این روستا‌ها شامل؛ "وصی سفلی"، "وصی علیا"، "شیان"، "ژان"، "تخته"، "حلوان"، "گلین"، "دولاب"، "بزلانه" و "هشمیز" است.

علوی اضافه کرد: بر اساس این ابلاغیه، بافت تاریخی این روستا‌ها تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هر گونه دخل و تصرف یا تخریب و تغییر برابر قانون مجازات‌های اسلامی، جرم محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: ثبت ملی این روستا‌ها منجر به معرفی هرچه بیشتر کُردستان و توسعه زیرساخت‌های هورامان خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کُردستان، گفت: با ثبت ملی این روستا‌ها مسیر ثبت جهانی هورامان تسریع می‌شود.

به گفته وی، هم اکنون پرونده ثبت بافت معماری ۸ روستای دیگر منطقه تاریخی هورامان در فهرست آثار ملی تکمیل شده و در اختیار شورای ملی ثبت آثار قرار گرفته و ضمن اینکه ۳ پرونده دیگر نیز در حال تکمیل است.

علوی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کُردستان در نظر دارد به منظور تکمیل مقدمات ثبت جهانی منطقه تاریخی هورامان در فهرست آثار تاریخی یونسکو، بافت معماری و فرهنگی ۲۵ روستای این منطقه را در جمع آثار ملی به ثبت برساند.

قرارگیری روستا‌ها در دامنه کوه، ساختار پلکانی و سنگی، دست نخورده بودن بافت روستا، وجود ابنیه‌های تاریخی، نوع مصالح با توجه به گرمسیر و سردسیر بودن منطقه و تفاوت استفاده از عناصر طبیعی در تزئینات خانه‌ها باعث تفاوت روستا‌های منطقه هورامان از دیگر مناطق شده است.

۱۳ روستای استان کُردستان در فهرست آثار ملی قرار دارد که تمام آن‌ها مربوط به منطقه تاریخی و فرهنگی هورامان است.
پیگیری ثبت جهانی منطقه اورامان از ۲ سال قبل آغاز شد.

هورامان، منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که در شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه واقع شده است.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات
آخرین اخبار