خبرهای داغ:
مدیر انتقال خون مسجدسلیمان در ارتباط با فوائد اهدای خون برای شخص اهدا کننده و افراد گیرنده خون اهدایی این گونه عنوان کرد: با یک واحد خونی که از فرد اهدا کننده گرفته می شود چندین فرآورده ضروری تهیه می شود و که با آن سه یا چهار بیمار را می توانیم نجات دهیم.
کد خبر: ۹۰۳۵۳۲۷
|
۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
نجات جان ۴ بیمار با دریافت یک واحد خون 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از خوزستان، اهدای خون علاوه بر کمک به همنوع، برای بدن اهدا کننده نیز فوائد زیادی دارد.

به منظور اطلاع از فوائد اهدای خون به سراغ سرکار خانم الهام رحیمیان مدیر انتقال خون مسجدسلیمان رفتیم تا توضیحاتی را در این باره بیان کند.

وی در گفت ‌و گو با سرویس خبری بسیج علمی  در خوزستان درباره شرایطی که یک فرد اهدا کننده برای اهدای خون باید داشته باشد، اظهار کرد: شخصی که برای اولین بار به انتقال خون مراجعه می کند توسط پزشک معاینه می شود و در صورت داشتن شرایط لازم می تواند خون اهدا کند.

مدیر انتقال خون مسجدسلیمان در ادامه به بیان شرایط فرد اهدا کننده خون پرداخت و بیان کرد: داشتن حداقل 18 سال و حداکثر 60 سال سن، حداقل وزن 50 کیلوگرم و برخورداری از سلامت جسمانی و روانی و عدم مصرف دارو در هنگام مراجعه از جمله نکاتی که باید این فرد داشته باشد.

وی عنوان کرد: فرد پس از اهدای خون می تو اند سه یا چهار ماه پس از آن می تواند برای اهدا مراجعه کند ولی خانم ها بهتر است هر چهار ماه یک بار این کار را انجام دهند.

رحیمیان با بیان اینکه هر فرد می تواند در طول سال چند مرتبه برای اهدای خون مراجعه کند، تصریح کرد: افرادی که جند بار در سال خون می دهند به عنوان ‌اهدا کنندگان مستمر شناخته می شوند  و کارت شناسایی برای آن ها صادر می شود.

 وی در پاسخ به این سوال که خون چه کسانی پس از اهدا استفاده نمی شود خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که سالم ترین خون را تهیه کنیم افرادی هست به علت استفاده از دارو با تشخیص پزشک تا یک مدت معافیت دارند و نمی توانند خون بدهند، همچنین افرادی که غلظت خون بالای ۱۸ دارند و بنابر شرایطی که دارند نیاز به خونگیری مداوم هستند فساد خون انجام  می دهند یعنی پس ازخون گیری خون آن ها  دور ریخته می شود.

مدیر انتقال خون مسجدسلیمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: افرادی که برای اهدای خون مراجعه می کنند پس از اهدای خون، آزمایشات لازم روی این خون انجام می شود سپس مورد استفاده قرار می گیرد.

وی همچنین در ارتباط با فوائد اهدای خون برای شخص اهدا کننده و افراد گیرنده خون اهدایی این گونه عنوان کرد:هر فردی به محض اینکه خون اهدا می کند مغز استخوان وی شروع به گلبول سازی می کند و خون جدید وارد چرخه حیات بدن می شود ولی جایگزین خونی که در حدود ۴۵۰ سی سی از هر نفر گرفته می شود دو تا سه هفته طول می کشد.

رحیمیان اضافه کرد: برای جبران غلظت مایعی که از بدن شخص خارج می شود به شخص توصیه می شود مایعات زیاد مصرف کند تا حجم مایعی که از بدن انسان خارج شده جبران شود.

وی با تاکید بر این نکته که اهدای خون برای سلامتی شخص اهدا کننده مهم است، یادآور شد: فرد پس از اهدای خون احساس سرحالی می کند و حالت تازگی بودن به او دست می دهد، بر اساس گفته خود اهدا کنندگان اگر مدتی از زمان اهدای خونشان بگذرد احساس  بی حالی  سستی به آن ها دست می دهد.

مدیر انتقال خون مسجدسلیمان اظهار کرد: مسئله مهم دیگر این است که جهت اطمینان از سالم بودن خون اهدایی، آزمایشات گوناگون خون به صورت رایگان برای  شخص انجام می شود و نتیجه آن به صورت پیامک به وی اطلاع داده می شود که با توجه به هزینه های بالای آزمایش خون  این می تواند یک مزیت برای اهدا کننده محسوب شود.

وی ادامه داد: خونی که تهیه می شود به واحد فرآوری خون داده می شود، یک واحد خونی چندین فرآورده از جمله پلاسما، پلاکت، کرایو و پکسل دارد که هر کدام به نحوی برای بهبود شرایط بیماران مورد نیاز است.

رحیمیان در همین ارتباط توضیح داد: پکسل حاوی گلبول های قرمز است و برای زنانی که زایمان می کنند، بیماران کم خون و افرادی که هموگلوبین آنها پایین است  بیماران تصادفی شدید و افرادی که خونریزی داخلی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: همچنین پلاسما در خونریزی های شدید و سوختگی ها استفاده می شود٬ کرایو نیز که حاوی فاکتور 8 و 9 است و برای افرادی که خونریزی شدید و بیماری هموفیلی دارنداستفاده می شود.

مدیر انتقال خون مسجدسلیمان بیان کرد: پلاکت و پکسل  ها نیز در اکثر بیما ری های سرطانی چون  پلاکت و هموگلوبین خون افت شدید پیدا می کند مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: پس از فرآوری، این فرآورده های خونی در اختیار مرکز واحد پخش قرار می گیرند و مراکز در هر ساعت از شبانه روز که نیاز داشته باشند از این قسمت تحویل می گیرند.

 رحیمیان تصریح کرد: با یک واحد خونی  که از فرد اهدا کننده گرفته می شود چندین فرآورده ضروری تهیه می شود و که با آن سه یا چهار بیمار را می توانیم نجات دهیم.

ارسال نظرات