وطنخواه: خوشبختانه آفت برگخوار درختان که منوفاژ می باشد فقط به گونه های شمشاد آسیب می رساند و گونه های دیگر درختان جنگلی وباغی را آسیب نمی رساند.
کد خبر: ۹۰۳۵۲۰۲
|
۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، وطن خواه معاون حفاظت گونه های جنگلی منابع طبیعی وآبخیز داری استان با اشاره به با ارزش ومنحصر به فرد بودن گونه شمشاد مازندران افزود: شمال کشور 42هزار هکتارسطح شمشاد وجود داشته که ازخرداد ماه سال 1395 آفت شب پره شمشاد در منطقه آستارا و غرب مازندران گزارش شد.

وی گفت: این آفت بسیار خطرناک ومخرب برگونه های شمشاد است که این گونه آفت که تا 4و 5 نسل بر روی شمشاد زندگی و این کرم از برگها پوست وشاخه نهایتا تنه درخت تغذیه می کند و سبب خشکیدگی کل درخت می شود .

وطن خواه گفت: این آفت در طول سال فعال است تا زمانیکه برگ هست از برگ و اما اگر برگ نباشد از پوست سرشاخه وتنه درخت تغذیه می کند .

معاون حفاظت منابع طبیعی استان یادآورشد: عرصه جنگلی سم پاشی نمی شود بحث کنترل آفات درعرصه های جنگلی بیشتر از ترکیبات میکروبی و ترکیبات هورمونی وترکیبات گیاهی استفاده می کنیم با نصب تله های فرمونی نسبت به شکار حشرات کامل اقدام می کنیم واز تخم گیری وجفت گیری حشرات جلو گیری می شود .

وطن خواه گفت: درعرصه های جنگلی ترکیباتی مثل BT ترکیبات bnoan( بی نوان)ترکیبات chlish(چلیش )که به صورت محلول پاشی در عرصه جنگلی انجام می دهیم که متاسفانه با توجه به حجم وسیع آلودگی سطح شمشاد ما تنها می توانیم به صورت گله ای بعضی از جاها که در معرض دید هستند سم پاشی را انجام بدهیم .

وی تصریح کرد: 2 هزار و 250 تله های فرمونی که در مکانهایی که آلودگی کم بوده نصب شد این تله ها خوب جواب دادتقریبا مناسب بوده حجم زیادی از پروانه ها را شکار کردیم متاسفانه به دلیل کمبود امکانات واعتبارات ما نتوانستیم کل عرصه های آلوده با این کار عملیاتی کنترل کنیم .

وطن خواه گفت جنگلهای خیبوس سوادکوه که مملو از شمشاد هست یکی از مهمترین ذخیره گاه شمشاد خاورمیانه با بیش از 600هکتار وسعت است که در آنجا نیز آفت شب پره مشاهده شده متاسفانه با سطح آلودگی شمشاد با کمبود امکانات واعتبارات منابع طبیعی به تنهایی قادر به کنترل این آفت نیست نیاز به همکاری اداره جهاد محیط کشاورزی محیط زیست استانداری و دستگاه های زیربط دارد .

وطن خواه اظهار داشت: درختان شمشاد که در عرصه های پارکها ویلاها وداخل پلاژها به صورت نواری کاشته شد امکانش هست با سم ها و سم های سیتمیک یا سم های تماسی کنترل انجام شود. اما در مناطق جنگلی باید با سمومی که حتما سازگار با طبیعت باشد مانند سموم میکروبی یا سموم هورمونی گیاهی سمومی مثل بینووانس یا چلیش و بی تی که مرحله اول آن محلول پاشی لارب هاست مرحله بعدی شکار پروانه هاست با نصب تله های مختلف مثل تله های قیفی و تله های بالی و دلتا وتله های نوری می تواند حجم بالای جمعیت پروانه ها را شکار کرده تا کنترل شود

وی گفت: خوشبختانه این آفت که منوفاژ می باشد فقط به گونه های شمشاد آسیب می رساند و گونه های دیگر درختان جنگلی وباغی را آسیب نمی رساند.

دکتر میترا معزی پورعضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به وارداتی بودن این آفت گفت: این آفت خاص ایران نیست که از کشور های دیگر وارد ایران شدوچون این آفت، آفت بومی کشور نیست و قرنطینه بودن این آفت که وارد ایران شد کنترل آن به مراتب مشکل تر است و از نظر عوامل طبیعی مقابله طبیعی در کشور وجود نداردکه امکان کنترل آن باشد .

وی افزود:برای کنترل شب پره شمشاددرحال حاضر روش های مختلفی در کشور در حال بررسی است چون این آفت خیلی خوش خوراک هست و یکدفعه میزبان را از بین می برد یک سری روشها در کنارهم استفاده می شود که اصطلاحا به آن مدیریت آفات گفته می شود و چون از نظرسم پاشی هوایی برای جنگل مشکل و محدودیت هست اگر این آفت کنترل نشود کل شمشاد ها ازبین می رود که با توجه به آفت بسیار خطرناک شب پره در داخل این پروژه (زیراب) از طرف مرکز تحقیقات منابع طبیعی وکشاورزی مازندران 2تا پروژه هست یکی سایت منطقه جواروم زیراب که 3 نوع تله در حال تست هست که یک نوع تله بالی دلتا وتله قیفی است.

این کارشناس گفت: اساس کار این تله ها از فرمون جنسی شب پره استفاده می شودبه شکل مصنوعی فرمون ماده ساخته می شود و داخل تله ها گذاشته می شود تا شب پره های نر جذب تله شوند تا روند شکار شب پره ها مشخص شود که می شود تقریبا وضعیت نسل آفت را مشخص کرد وتا حد مختصری با این روش کنترل کرد .

معزی پور گفت سایت دیگری هم در تنکابن هست که در آنجا از تله های نوری استفاده می شود در آن منطقه تله هایی نوری نصب شده یکی از طرح های مدیریتی می باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها