برخی در فضای مجازی به دنبال سوء استفاده از ماجرای قطعی برق افتاده و با انتشار اخبار دروغ و راه اندازی بنگاه های دروغ پراکنی، اقدام به تحریف بحران به وجود آمده کردند. این جریان با بهره گیری از سرعت نقل و انتقال اخبار در فضای مجازی، برخی مطالب غیر واقعی را در زمینه صادرات برق به کشورهای همسایه نشر دادند که واکنش های مختلفی را نیز از سوی مسئولان مربوطه در پی داشت. در ادامه به برخی از این واکنش ها اشاره شده است.
کد خبر: ۹۰۳۵۱۸۵
|
۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ این روزها قطعی های مکرر برق در مناطق مختلف کشور موجب شده تا این مشکل اختلالاتی را در زندگی مردم ایجاد کند و برنامه ریزی های صورت گرفته از تغییر ساعات کاری ادارات دولتی تا قطعی های مقطعی و روی برنامه نیز نتوانسته معضل کمبود توان شبکه برق را جبران کند.

با آغاز تابستان سال 97 و گرمای بیش از حد هوا در شهرها و استان های مختلف کشور، شبکه توزیع برق کشور با مشکلاتی مواجه شد که این ماجرا نیز از بالا رفتن میزان مصرف برق و کمبود توان تولید در شبکه توزیع برق نشات می گیرد. همین مسئله باعث شد تا از همان روزهای ابتدایی تابستان امسال، مسئولان مربوطه اخطارهای لازم مبنی بر مدیریت میزان مصرف را به مردم گوشزد کرده و برای جلوگیری از قطعی برق، از مردم بخواهند که در مصرف برق صرفه جویی کنند. اما هر روز که از تابستان 97 می گذرد، با بالا رفتن دمای هوا میزان مصرف برق نیز افزایش یافته و موجب می شود تا راهی جز قطعی های مقطعی برای حل این معضل وجود نداشته باشد.

قطعی هایی که هر چند زندگی مردم را با اختلالاتی همراه کرده اما کمک می کند تا با اندکی ذخیره بیشتر این انرژی حیاتی، سایر نقاط دورتر و محروم تر کشور نیز از نعمت برق استفاده کرده و از خاموشی های گسترده جلوگیری شود. در این مسیر حتی کار تا جایی پیش رفت که پس از عبور میزان مصرف برق از ظرفیت عملی تولید و ورود وضعیت شبکه به محدوده قرمز، تعداد بروز خاموشی‌های پراکنده در کشور زیاد شد و پیرو این مسئله، تصمیم گرفته شد تا خاموشی‌ها مدیریت شود و پیش از بروز خاموشی‌های چندساعته، مردم با انتشار جدولی از سوی شرکت توزیع نیروی برق، از زمان‌بندی قطعی‌های برق مطلع شوند.

در این بین اما برخی در فضای مجازی به دنبال سوء استفاده از ماجرای قطعی برق افتاده و با انتشار اخبار دروغ و راه اندازی بنگاه های دروغ پراکنی، اقدام به تحریف این مشکل به وجود آمده کردند. این جریان با بهره گیری از سرعت نقل و انتقال اخبار در فضای مجازی، برخی مطالب غیر واقعی را در زمینه صادرات برق به کشورهای همسایه نشر دادند که واکنش های مختلفی را نیز از سوی مسئولان مربوطه در پی داشت. در ادامه به برخی از این واکنش ها اشاره شده است.

 وزیر نیرو: صادرات برق نداریم

رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفت: در مواقع پیک مصرف که خودمان نیاز داریم هیچ صدور برق نداریم.

رضا اردکانیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر دولت هیچگونه برنامه ای در خصوص انتقال آب به کشورهای همسایه نداشته و ندارد وزارت نیرو هم در این امر بسیار مصمم است.

اردکانیان در خصوص وضعیت ذخایر آبی کشور گفت: سدهای کشور نسبت به سال قبل حدود 25 درصد با کاهش آب مواجهند، آن بخشی از کشور که به آب های سطحی متکی است با مشکل آبی بیشتری مواجه است، اما دولت برای مدیریت این موضوع با اولویت تامین آب شرب،​ جدیت خوبی نشان داده است. از تعداد حدود یک هزار و 157 شهر کشور، 334 شهر با مشکل کم آبی مواجه است و جمعیت این شهرها بالغ بر 34 میلیون نفر است.

 ایران صادرات برق به عراق را متوقف کرد

وزارت برق عراق اعلام کرد: به دلیل این که عراق بدهی خود از محل واردات برق از ایران را به تهران پرداخت نکرده است، ایران نیز صادرات برق به این کشور را متوقف کرده است.

سخنگوی وزارت برق عراق افزود:‌ این مسئله به شدت گرفتن بحران کمبود نیرو در عراق منجر شده است.

مصعب المدرس سخنگوی وزارت برق عراق گفت: توقف صادرات برق ایران سه استان عراق از جمله بصره را تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه وی به رقم دقیق بدهی برقی ایران اشاره نکرد، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد عراق حدود یک میلیارد دلار در این زمینه به ایران بدهکار است.

بنا به اعلام این وزارتخانه عراق 15 هزار و 700 مگاوات برق تولید می‌کند اما به 23 هزار مگاوات ساعت برق برای تامین تمام نیروی مورد نیاز این کشور نیاز دارد.

به دلیل گرمای بالای 50 درجه در عراق مصرف برق در این کشور در طول تابستان افزایش شدیدی پیدا کرده است.

 صادرات برق ایران به ارمنستان تکذیب شد

 استاندار آذربایجان شرقی نیز صادرات برق به ارمنستان را خبر دروغ فضای مجازی خواند و گفت: کدام عقل بیدار و منصف می پذیرد که در این فصل از سال و با افزایش مصرف، جمهوری اسلامی ایران اقدام به صادرات برق کند.

مجید خدابخش در جمع بانوان فعال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی استان، نوسانات ارزی، خروج آمریکا از برجام، اغتشاشات دی ماه گذشته و سایر مسایل سیاسی و اقتصادی ماه های اخیر را مورد اشاره قرار داد و افزود: دشمنان پس از این رویدادها منتظر فروپاشی جمهوری اسلامی ایران بودند و برای تحقق بخشیدن به این هدف همچنان با شدت به کارآمدی اقتصادی دولت تدبیر و امید می تازند.

در روزهای اخیر به دنبال قطعی برق در تبریز، اخباری مبنی بر صادرات برق ایران به جمهوری ارمنستان در فضای مجازی منتشر شد.

استاندار آذربایجان شرقی، فعالیت های غیرواقع و بی وقفه فضای مجازی علیه دولت را از جمله توطئه های دشمنان برشمرد و اضافه کرد: اکنون به سبب مشکلات اقتصادی، حملات شدید و سنگینی علیه دولت انجام می گیرد و دروغ هایی به مسئولان نسبت و به شتاب نشر داده می شود.

منبع : راه دانا

ارسال نظرات