فرآیند لاک پشتی آغاز ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه

علیرغم گذشت ماه‌ها از حضور جنجالی یونیت ترکیه در ایران برای ساخت نیروگاه و صدور مجوز فعالیت آن توسط شورای اقتصاد مشخص نیست مشکل کجاست و چرا این شرکت ترکیه ای تلاشی برای سرعت دادن به فعالیت خود انجام نمی دهد.
کد خبر: ۹۰۳۴۷۰۳
|
۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷


به گزارش  خبرگزاری بسیج، اواسط خرداد ماه سال ۹۵ بود که شرکت ترکیه‌ای «یونیت اینترنشنال» با انتشار بیانیه‌ای از انعقاد قراردادی با وزارت نیرو در دولت یازدهم برای احداث هفت نیروگاه جدید با ظرفیت 6000 مگاوات و به قیمت 4.2 میلیارد دلار در ایران خبر داد و از همانجا مخالفت‌ها و ایرادات بعضا به جا از این قرارداد هر روز افزایش یافت.

بالا گرفتن دعوای موافقان و مخالفان این پروژه باعث شد تا این شرکت ترکیه ای بارها و بارها به انتشار بیانیه بپردازد.

هر روز که از زمان این بیانیه ها می گذشت کلافی پیچیده از سوی وزارت نیرو و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی دور این قرارداد کشیده شد تا مبادا شرکت های داخلی از جزئیات آن مطلع شوند و از سوی دیگر نیز مخالفان را بر این موضوع مصر کرد که دلیل این حمایت ها چیست و چرا از آنها که سالهاست در کشور فعالیت می کنند و در دنیا اسم و رسمی دارند و جزء برندهای معتبر هستند حمایتی مشابه صورت نمی‌گیرد.

*واکنش دانشگاهی‌ها و مپنا به قرارداد یونیت

واکنش های زیادی در همان دوره برای این اقدام صورت گرفت و هر بار با بی توجهی به این واکنش ها مجوز آن توسط شورای اقتصاد صادر شد.اعتراضات به حدی رسید که برخی نهادهای دانشگاهی و حتی شرکت های بزرگ مانند مپنا اعلام کردند که این اقدام وزارت نیرو در حالی صورت می‌گیرد که قرارداد مذکور از نوع قراردادهای مرسوم خرید برق در کشور نیست.

مخالفان این قرارداد بر این اعتقاد بودند که مشکل اقتصاد صنعت برق و ناتوانی وزارت نیرو در پرداخت بدهی‌های چند هزار میلیارد تومانی خود به سرمایه‌گذاران داخلی موجب شده تا سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی توان و تمایلی به احداث نیروگاه جدید در کشور نداشته باشند.

کار تا حدی پیش رفت که برخی از همین پیمانکاران و شرکت های بزرگ سازنده نیروگاه این پرسش‌ها را مطرح کردند که چه ترتیبات مناقصه‌ای برای این پروژه در نظر گرفته شده است؟ آیا احداث این تعداد نیروگاه از طریق برگزاری مناقصه بین شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی بوده و در فضایی شفاف صورت پذیرفته یا صرفا مذاکره مبنای انتخاب شرکت یونیت اینترنشال بوده است؟

با گذشت چند ماه فشار رسانه ای از سوی برخی نهادهای نظارتی تاثیرگذار در صنعت برق باعث شد تا قرارداد ۴،۲ میلیارد دلاری تعدیل شود و سرانجام به عدد ۱،۲ میلیارد دلار کاهش یابد.

اما نکته اینجاست که علیرغم اینکه ماه‌هاست از این تعدیل قرارداد گذشته و دو ساختگاه در کشور به میزان ۲۰۸۰ مگاوات مشخص شده چرا هنوز عملیات اجرایی آن دو نیروگاه آغاز نشده است و اگر شده چرا اعلام نمی شود؟

*مدیر عامل برق حرارتی: مذاکره با یونیت طولانی شده است

محسن طرزطلب مدیر عامل برق حرارتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص دلایل تعلل در آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه گفت: یونیت ترکیه سرمایه‌گذار خارجی است و طبیعی است که نه در ایران بلکه در همه جای دنیا وقتی قرار است سرمایه‌گذاری صورت گیرد حتماً غیر از آن آورده سرمایه‌گذار خارجی حتماً باید یک وامی هم وجود داشته باشد که از بانک‌های تجاری برای اجرای این نوع پروژه‌ها اخذ شود؛ بنابراین فرآیند زمان‌بر است و متوسط آن در دنیا کمتر از ۲ سال طول نمی‌کشد.

وی افزود: به هر حال تاکنون برای ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه ۲ ساختگاه در نظر گرفته شده است و اقدامات و مجوزات داخلی آن توسط دولت اخذ شده است اما اینکه تضمین لازم صادر شود که مورد قبول سرمایه‌گذار و وام‌دهنده‌های خارجی قرار گیرد خیلی طول کشیده است.

طرزطلب خاطر نشان کرد: حدود یک سال است که در حال مذاکره هستیم و در مراحل انتهایی قرار داریم و متن را مذاکره کردیم؛ نکات کوچکی در متن وجود دارد و باقی مانده است که اگر مذاکره نهایی شود به زودی متن را نهایی می‌کنیم.

به گفته وی، این دو ساختگاه در ساوه و زاهدان به میزان ۲۰۸۰ مگاوات است که احتمالاً تا چند ماه آینده نهایی می شود اما باید پذیرفت که کار سرمایه‌گذاری در نیروگاه سخت شده است و باید شرایط را تحمل کنیم.

*مدیر عامل مپنا:قرارداد ساخت نیروگاه با یونیت ترکیه اشتباه بود

پیش‌تر عباس علی‌آبادی مدیر عامل مپنا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا شرکت یونیت ترکیه با مپنا برای ساخت نیروگاه مذاکره کرده است گفته بود که ما هنوز نمی‌دانیم که این شرکت ترکیه‌ای چه اقدامی انجام می‌دهد و این موضوع را باید از مقامات وزارت نیرو بپرسید، اما از نظر بنده، قرارداد ساخت نیروگاه با یونیت ترکیه اشتباه است.

البته سه ماه قبل از اظهارات مدیر عامل مپنا حمید چیت چیان وزیر وقت نیرو در دولت یازدهم درباره زمان اجرایی شدن قرارداد یونیت ترکیه برای ساخت نیروگاه تولید برق حرارتی گفته بود که قرارداد یونیت در مسیر بررسی‌های نهایی است اما معلوم نیست این قرارداد چه زمانی اجرایی شود.

به نظر می رسد کندی در حرکت و آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه به نگاه متفاوت سکانداران جدید وزارت نیرو به این قرارداد حکایت دارد.

ارسال نظرات