همزمان با فصل ثبت‌نام مدارس، یافتن یک مدرسه دولتی که در شاخص‌های آموزشی و تربیتی شرایط قابل قبولی دارد مهمترین دغدغه خانواده‌هاست...
کد خبر: ۹۰۳۴۵۴۲
|
۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  ثبت‌نام دانش‌آموزان در حال انجام است، خانواده‌ها هم از مدت‌ها قبل به دنبال یافتن مدرسه‌ای خوب برای ثبت‌نام فرزندشان هستند البته در بخش دولتی اختیار خانواده‌ها برای انتخاب نوع مدرسه چندان ملاک نیست و آنها باید به ثبت‌نام در مدرسه‌ای که آموزش‌وپرورش منطقه معرفی می‌کند، اکتفا کنند.

اما برخی خانواده‌ها زیربار پذیرش این مسئله نمی‌روند و با پرس‌ وجوی بسیار مدرسه‌ای را در همان منطقه که به لحاظ شاخص‌های آموزشی و تربیتی وضعیت قابل قبولی دارد، پیدا کرده و متقاضی ثبت‌نام آن می‌شوند.

وجود انواع مدارس و کیفیت آموزشی و پرورشی متفاوت آنها باعث شده است خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان به دنبال مدرسه‌ای باشند که به لحاظ شاخص‌های کیفی وضعیت قابل قبولی داشته باشد و همین مسئله باعث شده است برخی مدارس دولتی متقاضیان بیشتری داشته باشند اما با توجه به ظرفیت محدودیت مدرسه امکان ثبت‌نام از تمام آنها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

تشدید نظارت بر مدارس همزمان با ثبت‌نام/ خانواده‌ها به مدارس پول ندهند

چک سفید برای ثبت‌نام در مدارس لاکچری/ بدون پول خانواده‌ها مدارس دولتی باز نمی‌شوند

پای حرف مردم؛ خسته از دردسرهای ثبت‌نام

البته خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه‌ای که انتخاب کرده‌اند، تلاش بسیاری می‌کنند و همین مسئله باعث رفت‌وآمدهای بسیار به منطقه و ستادهای ثبت‌نام می‌شود اما در اغلب موارد مشکلات حل نمی‌شود و خانواده‌ها باید فرزند خود را در مدرسه‌ای که از سوی آموزش‌وپرورش در محدوده تعریف شده است ثبت‌نام کنند و در برخی موارد نیز قید ثبت‌نام در مدرسه دولتی را زده و مجبور می‌شوند به سمت مدارس غیردولتی گرایش پیدا کنند.

خانواده‌ها با خیال فراهم کردن فرصت‌های آموزشی با کیفیت‌تر، فرزندان خود را به سمت مدارس غیردولتی سوق می‌دهند، مدارسی که به لحاظ معیارهای آموزشی در حد همان مدرسه دولتی هستند اما برخی موارد منفی مدارس دولتی از جمله جمعیت زیاد کلاس‌های درس، فرصت نکردن معلم برای تدریس مناسب و پاسخگویی به سوالات دانش‌آموزان و بالطبع عدم یادگیری خوب را ندارند و همین مسئله باعث می‌شود تا خودبه‌خود محیط مطلوب‌تری را داشته باشند که این به هیچ عنوان به منزله کارآمدی بیشتر آنها نیست.

برخی کارشناسان بر این باورند که در سال‌های اخیر افت برخی شاخص‌های کیفی در مدارس دولتی به ویژه شلوغی بیش از حد کلاس‌های درس باعث شده است تمایل خانواده‌ها به این مدارس کمتر شود و آنها متقاضی مدارس غیردولتی یا شاهد و نمونه دولتی شوند.

خانم احمدی که فرزندش را از همان سال اول دبستان به مدارس غیردولتی برده است، درباره اینکه چرا مدارس غیردولتی را انتخاب کرده است، می‌گوید: فرزندم هم‌اکنون پایه هفتم است و امسال هم در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کرده‌ایم با هزینه 9 میلیون تومان. اگر چه این هزینه برایم سنگین است و در طول سال هم به بهانه‌‌های مختلف هزینه می‌گیرند و خرده خرج‌هایی که می‌تراشند خانواده‌ها را آزار می‌دهد و تامین آن دشوار است اما هر طور شده آن را تامین می‌کنم چون مدارس دولتی کیفیت ندارند و اعتقادی به این مدارس ندارم و موارد مختلفی از آسیب‌ها تا افت کیفیت آنها را شنیده‌ام.

مادر دیگری که فرزندش هم‌اکنون در مدرسه دولتی تحصیل می‌کند، معتقد است: با وجود اینکه کیفیت مدارس دولتی خوب نیست اما توانایی تامین هزینه‌های مدارس غیردولتی را ندارم بنابراین به دولتی‌ها اکتفا می‌کنم البته مدارس دولتی هم کم مشکل ندارند به عنوان مثال معلم به طور کامل درس نمی‌دهد و سال گذشته  در درس علوم دخترم بسیار مشکل داشتم چون معلم در کلاس درس فقط فرصت روخوانی داشت و می‌گفت در خانه تمرین کنید به همین خاطر مجبورم برای جبران ضعف‌ها از معلم خصوصی استفاده کنم یکی از خواسته‌های اصلی خانواده‌ها این است که کیفیت مدارس دولتی افزایش یابد.

وی ادامه می‌دهد: فرزندم را یک سال در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کردم اما هزینه‌ها بالاست و به جز شهریه‌ای که هنگام ثبت‌نام می‌گیرند در طول سال نیز دائم هزینه تراشی می‌کنند از سوی دیگر در این مدارس سطح توقع دخترم بالا رفته بود و دائم از سفرهای خارجی و اوضاع مالی خوب همکلاسی‌هایش می‌گفت بنابراین برای اینکه احساس کمبود و تفاوت نکند او را به مدرسه دولتی برگرداندم.

پدر دیگری می‌گوید:‌فرزندش در مدرسه دولتی درس می‌خواند اما ناظم مدرسه برای آرام کردن بچه‌ها دائم خط‌کش در دست داشت و همین مسئله باعث ترس پسرم از مدرسه شد و با توجه به اینکه لکنت زبان هم دارد این مسئله موجب تشدید مشکلش شد و هنگامی که به پزشک مراجعه کردیم توصیه کرد مدرسه را تغییر دهیم بنابراین پسرم را در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کردم و خدا رو شکر راضی هم هستم و کادر مدرسه و حتی بچه‌ها بسیار هوای پسرم را دارند متاسفانه در مدارس دولتی دانش‌آموز به امان خدا رها می‌شود.

شلوغی کلاس‌های درس و جمعیت 40 نفره و بیشتر مدارس یکی از دغدغه‌های خانواده‌هایی است که فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام می‌کنند.خانم محمدی در اینباره می‌گوید: سال گذشته کلاس درس پسرم 40 نفره بود و امسال که برای ثبت‌نام رفتیم گفتند که جمعیت بیشتر هم می‌شود و حتی مدیر مدرسه می‌گفت ممکن است در کلاس اول دبستان بچه‌ها را 4 نفره پشت نیمکت بنشاند یا مدرسه را دو شیفت کنند؛ حالا شما تصور کنید 40 دانش‌آموز و بیشتر در کلاس درس چه خواهد شد و آیا اصلا معلم می‌تواند مفاهیم را به خوبی منتقل کند؟ این مسائل که منجر به پایین آمدن سطح کیفی مدارس دولتی شده موجب گرایش خانواده‌ها به فرستادن فرزندانشان به مدارس خصوصی شده است.

در سال‌های اخیر مدارس دولتی با مشکلاتی مواجه شده‌اند که به شکل مستقیم بر کیفیت آنها تاثیر منفی گذاشته است، عدم اختصاص سرانه کافی، کمبود معلم، کلاس‌های درس شلوغ، نبود نیروی لازم برای فعالیت‌های کیفی در حوزه مشاوره، فعالیت‌های تربیتی، پرورشی و ورزشی از جمله چالش‌های جدی این مدارس است و شاید بتوان مدعی شد میان افت کیفیت مدارس دولتی و استقبال از مدارس غیردولتی ارتباطی دو سویه وجود دارد، استقبالی که در سایه ضعف مدارس دولتی رقم خورده است.از سوی دیگر برخی مخاطبان مدارس غیردولتی والدینی از طبقات متوسط جامعه هستند که به کیفیت تحصیل فرزند خود اهمیت می‌دهند و این افراد عمدتا به دلیل ضعف‌های موجود در مدارس دولتی به سمت غیردولتی‌ها روی آورده‌اند.

ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به مشکلات مدارس دولتی در شهر تهران می‌گوید:  در تهران مشکل کمبود شدید آموزگار وجود دارد و به دلیل موج بازنشستگی معلمان و کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، برای جبران کمبود معلم روش‌های مختلفی را به کار گرفته‌اند از جمله انتقال معلم از شهرستان‌ها به تهران که از سایر مقاطع نیز برای تدریس در دوره ابتدایی حضور می‌یابند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی مدرسه دو نوبته می‌شود با کاهش کیفیت آموزش مواجه می شویم همچنین اداره کلاس‌های درس 40 نفره به ویژه  در دوره ابتدایی بسیار دشوار است و این مسائل مردم را نگران و مضطرب می‌کند و به ناچار دنبال مدرسه‌ای هستند که خلوت باشد یا غیردولتی‌ها را انتخاب می‌کنند علاوه بر این در تهران مشکل فضای آموزشی نیز وجود دارد و فضای مدارس فرسوده است همچنین کمبود معلم، تراکم بالای کلاس‌های درس باعث نگرانی و دغدغه خانواده‌ها در رابطه با مدارس دولتی شده است.

باید توجه داشت که روند فعلی مدارس دولتی به ویژه شلوغی بیش از حد کلاس‌های درس باعث می‌شود تا سال به سال تعداد بیشتری از خانواده‌ها اعتماد خود را به کیفیت این مدارس از دست بدهند و حالا این انتظار را دارند که مسئولان با حمایت از مدارس دولتی و بهبود شاخص‌های کیفی، شرایط مطلوبی را برای تحصیل دانش‌آموزان این مدارس که عمدتا از طبقات متوسط یا ضعیف جامعه هستند فراهم کنند.

ارسال نظرات