پیرامون نامه سردار سلیمانی به رییس جمهور محترم، نظرات و تحلیل‌های فراوانی از طیف انقلابی و غربگرا گرفته تا دشمنان خارجی ارائه شده است؛ در این نوشته برآنیم تا تاملی بر سخنان دکتر روحانی و پیام وحدت آفرین سردار رشید اسلام داشته باشیم.
کد خبر: ۹۰۳۴۴۸۶
|
۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ اخیرا شاهد موضع گیری انقلابی دکتر حسن روحانی در قبال اظهارات سلطه طلبانه و تهدیدات و زیاده‌خواهی‌های مقامات آمریکایی و اروپایی‌ها در پاسخ به تحریم نفتی ایران در سفر اخیرشان به سوئیس بودیم. پاسخی که موضع ضدآمریکایی و انقلابی ایشان را اثبات کرد و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر آن داشت تا با صدور پیامی از مواضع درست و عزتمندانه ایشان تقدیر نماید.

پیرامون نامه سردار سلیمانی به رییس جمهور محترم، نظرات و تحلیل‌های فراوانی از طیف انقلابی و غربگرا گرفته تا دشمنان خارجی ارائه شده است؛ در این نوشته برآنیم تا تاملی بر سخنان دکتر روحانی و پیام وحدت آفرین سردار رشید اسلام داشته باشیم.

قریب به دو هفته پیش سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه همین موضع را حتی قبل از رییس جمهور مطرح کردند و در کمتر رسانه‌ای بازتاب داشت و حال این موضع توسط دکتر روحانی اتخاذ و بیان شد؛ هرچند ممکن است از طرف غربی‌ها و اروپایی‌ها چندان مهم جلوه نکند، اما وقتی فرمانده سپاه قدس بعنوان نماد قدرت نظامی ایران از ایشان حمایت کردند، یک هشدار صریح به غرب صادر کرد و آن این است که هرچند موضع رئیس جمهور بصورت لفظی باشد، اما پشتوانه و ضمانت اجرایی نظامی دارد و حتی نیرو‌های نظامی دست بوس مقام اجرایی انقلاب خواهند بود.

نامه سردار سلیمانی دربردارنده چند پیام داخلی و خارجی است؛ یک پیام داخلی می‌تواند این باشد که برای نیرو‌های انقلابی، جناح‌ها اهمیت چندانی ندارند بلکه هر جایی که گفتمان اصیل انقلاب و تلاش برای حل مشکلات مردم مطرح باشد، بدون توجه به مرز‌های جناحی، تمام قد حمایت می‌کنند؛ انقلابی و تابع محض ولایت مطلقه فقیه بودن شرط و لازمه‌ی پیروزی بر دشمنان است. یک پیام داخلی دیگر این است که این نامه به دولت فرصت جبران نتایج تقریبا صفر مذاکرات برجام را می‌دهد و با اتمام حجت، راه هرگونه عذر و بهانه و عقب نشینی از مواضع را می‌بندد.

و اما یک پیام خارجی این نامه احتمالا این باشد که ایجاد یأس و ناامیدی در دشمن نماید و غربی‌ها حساب کار دستشان بیاید و اثبات کننده این موضوع باشد که دست از دوقطبی کردن و اختلاف افکنی بین نیرو‌های انقلابی و مسوول بردارند. پیامدی به مراتب مهمتر، که دکتر امیرحمزه مهرابی بدرستی به آن اشاره کرد این است که اساسا انتظار می‌رفت سردار حاجی زاده بعنوان فرمانده نیروی دریایی سپاه همچین نامه‌ای بنویسند و این یک کد به ما می‌دهد که مذاکرات و برجام موشکی برای ما اهمیتی ندارد و بستن تنگه هرمز نه تنها نیاز به موشک ندارد بلکه با کمک نیرو‌های مردمی کشور‌های منطقه امکان پذیر خواهد بود.

درخصوص اهمیت تنگه هرمز لازم است به نکته‌ای اشاره شود؛ از طریق این آبراه استراتژیک روزانه یک‌سوم از نفت جهان ترانزیت می‌شود و صادرات نفتی کشور‌های عربستان، ایران، امارات، کویت، قطر و عراق را شامل می‌شود و بستن آن توسط ایران ممکن است قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی را به صورت سرسام آوری (۲۵۰ دلار در هر بشکه) افزایش دهد.

در پایان آنچه مهم جلوه می‌کند این است که این نامه، به موقع و اصولی و در حمایت گفتمانی و مشروط از اتخاذ مواضع صحیح انقلابی نوشته شد و بیانگر وحدت و همدلی بین نیرو‌های دولتی و نظامی است.

به قلم امین کوهرو
ارسال نظرات
پر بیننده ها