خبرهای داغ:
کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰» در پیچ و تاب برای صدور مجوز/
کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰» که به‌ همت حجت‌الاسلام سید محمدحسین راجی و با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد به چاپ رسید، این روزها برای صدور مجوز چاپ دوم خود با مشکل روبرو شده است.
کد خبر: ۹۰۳۴۴۵۴
|
۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰»  که به‌ همت حجت‌الاسلام سید محمدحسین راجی و با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گردآوری و به چاپ رسید، این روزها با حواشی مختلفی دست و پنجه نرم می کند.

 

اواسط دی ماه سال گذشته بود که وزارت ارشاد مجوز چاپ اول این کتاب را صادر کرد و این کتاب رسما ۱۳ اسفندماه در  مراسمی که با حضور دانشجویان و خانواده شهدا در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، رونمایی شد. در زمان رونمایی از کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰»، استقبال چشمگیر دانشجویان برای خرید این کتاب مورد توجه رسانه‌ها نیز قرار گرفت و همچنین شنیده شد در فروردین ماه سال جاری این کتاب در یکی از دیدارها به مقام معظم رهبری تقدیم شد و از جانب ایشان نیز مورد تفقد قرار گرفت.
 
در حالی که استقبال ها از این کتاب به اوج خود رسید بود، انتشار خبر عدم صدور مجوز برای چاپ دوم این کتاب بسیار عجیب بود تا جایی که واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز به همراه داشت.
 
برخی گمان نمی‌کردند که نسبت به چاپ این کتاب استقبال شود

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اقدام اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلوگیری از چاپ دوم کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰» می گوید: اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامی بی اساس و بی منطق است و بنده این موضوع را تا ارائه مجوز چاپ دوم کتاب پیگیری خواهم کرد.

 

حجت الله پژمان فر با بیان اینکه باید مشخص شود که وزارت ارشاد به چه دلیل از چاپ دوم این کتاب جلوگیری کرده است، اضافه می‌کند: این کتاب مستند بوده و به همین دلیل مجوز چاپ در مرحله اول پیدا کرده است. اگر مسئولان می گویند کتاب اشکال دارد، چرا در چاپ اول آن نظارت نکرده و اجازه دادند این کتاب به چاپ برسد و اگر هم اشکالی ندارد، در چاپ‌های بعدی نباید از آن جلوگیری کنند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی با تاکید بر اینکه این گونه اقدامات زمینه التهاب‌ها و بی اعتمادی را در جامعه فراهم می‌کند، ادامه می دهد: در حال حاضر عده‌ای اصرار دارند که سند ۲۰۳۰ اجرایی شود که این امر خلاف قانون و اسناد بالادستی است و باید به مردم اطلاع رسانی شود که دشمن برای اجرای این اسناد استعماری از چه مسیر‌هایی وارد می‌شود. 

وی می گوید: برخی گمان نمی‌کردند که تا این اندازه نسبت به چاپ این کتاب استقبال شود؛ اما اینکه چاپ اول به سرعت تمام شد و نوبت به چاپ‌های بعدی کتاب رسید، نشانگر میزان استقبال مردم است.

 

Image result for ‫کتاب سند 2030‬‎

پیگیری جدی مجلس در خصوص اقدام ارشاد در جلوگیری از چاپ دوم کتاب
 
جبار کوچکی نژاد، عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز اقدام اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلوگیری از چاپ دوم کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰» را ارشاد اشتباهی بزرگ می داند و می گوید: در صورت درخواست ناشر کتاب از مجلس برای پیگیری در این زمینه، کمیسیون‌های فرهنگی و آموزش که بر روی سند ۲۰۳۰ بحث دارند، می‌توانند به این موضوع ورود کنند و حتی پای وزیر را به مجلس بکشانند.
 
کوچکی نژاد می افزاید: در حال حاضر با توجه به نقد‌هایی که نمایندگان مجلس به این سند داشتند و باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری دیدگاه خود را در این خصوص صراحتا بیان کردند، کارشناسان حوزه حقوقی در عرصه بین المللی نظارت کارشناسی و انتقادات خود در خصوص سند 2030 ارائه دهند تا مردم بیشتر به ماهیت این سند پی ببرند. 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش در پایان با تاکید بر اینکه مجلس اقدام وزارت ارشاد را به جد پیگیری خواهد کرد، بیان داشت: ما این حق را برای منتقدان سند 2030 قائل هستیم که در صورت هر گونه مخالفت دولت از آنها حمایت کنیم.
 
با بالا رفتن اعتراضات نسبت به چرایی ممنوعیت چاپ دوم کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰» مسئولین وزارت ارشاد نیز بالاخره موضع گرفتند و به کلی عدم صدور مجوز برای این کتاب را تکذیب کردند!
 
محمدجواد مرادی‌نیا، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی (اداره کتاب) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکذیب لغو مجوز کتاب «نقد علمی بر سند ۲۰۳۰» می گوید: مجوز چاپ دوم کتاب «نقد علمی بر سند ۲۰۳۰» در تاریخ دوم خرداد ماه سال جاری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی صادر شده و مجوز چاپ اول این کتاب هم در یازدهم دی‌ماه سال ۱۳۹۶ صادر شده بود؛ یعنی کتاب «نقد علمی بر سند ۲۰۳۰» تا به امروز در دو نوبت چاپ شده است و چاپ و انتشار آن هیچ مشکلی ندارد.
 
بعد از اظهارات مرادی نیا مدیر کل اداره کتاب، حجت الاسلام راجی، نویسنده  کتاب «نقد علمی بر سند ۲۰۳۰» گفت: در نیمه دوم اسفندماه سال گذشته اعلام شد که این کتاب مجوز چاپ دوم خود را دریافت نکرده است، با این وجود طی نامه ای فروردین ماه پاسخ خود را به ایرادات ارشاد، خطاب به وزیر ارشاد نوشتیم و در این مدت نه مجوز کتاب صادر شد و نه پاسخی به نامه ما داده شد، در 10 تیرماه این اقدام وزارت ارشاد را رسانه ای کردیم؛ اما حالا با ادعای عجیب اداره ارشاد مبنی بر صدور مجوز در خردادماه مواجه شدیم.
 
راجی می افزاید: ما نمی گوییم ارشاد در این مسأله دروغ می گوید؛ اما اگر واقعا مجوز چاپ این کتاب را در خردادماه صادر کرده باشد که نکرده است، همین نشانه خیانت و کارشکنی است که مجوز را صادر کرده اند؛ اما آن را بایگانی کرده و به ناشر تحویل نداده ‌اند و با این کار اولا روند چاپ و نشر کتابی در نقد سند ننگین 2030 را حدود 4 ماه به تأخیر انداخته و ثانیا مجوز آن را نگه داشته اند تا بعدها اگر اعتراض و مطالبه قانونی و عمومی صورت گرفت، آن را ارائه کنند و یا مدعی صادر شدن آن شوند.
 
نویسنده  کتاب «نقد علمی بر سند ۲۰۳۰» ادامه می دهد: از طرفی ارشاد مدعی شده است، تا کنون مجوز چاپ دوم صادر شده و ناشر چاپ دوم را انجام داده است، اگر این ادعا صحت داشته باشد که ندارد، تحویل مجوز چاپ دوم به ناشر را اثبات کنند و همچنین چند نسخه از چاپ دوم را طبیعتا باید در آرشیو ارشاد موجود باشد را به ما نشان دهند.
 
وی در پایان می گوید: مطالبه اصلی ما این است که اصلا چرا وزارت ارشاد، مجوز چاپ این کتاب در نقد سند ۲۰۳۰ را لغو کرده است که حال بخواهد با اعتراضات و مطالبات عمومی و قانونی مجوز آن را صادر کند؟ چرا وزارت ارشاد با ممنوعیت چاپ این کتاب، آنچنان که از ایرادات بی مورد ارشاد برمی آید، و با وجود با وجود بیانات صریح مقام معظم رهبری (حفظه الله) و مصوبات نهادهای ذی صلاح کشور مبنی بر ممنوعیت اجرای سند ۲۰۳۰، عملا از این سند ذلت بار حمایت کرده است؟
 
با همه این تفاسیر به نظر می رسد مسئولین وزارت ارشاد باید صبر بیشتری نسبت به منقدین داشته باشند و امیدواریم که این کتاب به زودی با صدور مجوز چاپ دوم خود به دست علاقمندان برسد...
ارسال نظرات
پر بیننده ها