استاد دانشگاه و کارشناس اخلاق در جمع بسیجیان ادارات و محلات سامان، ایمان را اصل مراتب در امر به معروف ونهی ازمنکر عنوان کرد.
کد خبر: ۹۰۳۴۲۲۵
|
۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶

 به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ عبدالله علی محمدی، در جمع بسیجیان ادارات و محلات شهرستان سامان گفت: آمران به معروف و ناهیان از منکر دارای ویژگی هایی هستند که از این جمله، به موارد زیر میتوان اشاره نمود.

1-این افراد از ایمان بالایی برخوردار هستند؛یعنی آن اصلی که باعث می شود در قبال دیگران احساس تکلیف کنیم و بر یک دیگر ولایت داشته باشیم و بر اساس آن بتوانیم یکدیگر را امر و نهی کنیم اصل ایمان است به طوری که اگر بخواهیم در مقاصد دنیوی هم پیروز شویم باید ایمان اعتقاد وعمل خود را برای آن هدف تقویت کنیم.

2-خودسازی قبل از جامعه سازی: تزکیه و تهذیب نفس بیرون ریختن بدی ها متخلق شدن به خوبی ها زمینه خود سازی را در خود فرد ایجاد میکند که اگر افراد این خود سازی را در خودشان ایجاد کنندجامعه نیز ساخته خواهد شد.

3-یکی از ویژگی های آمران به معروف و ناهیان از منکر مسئولیت پذیری  است، بدین معنا که کسی که دغدغه هدایت و اصلاح دیگران را دارد باید در قبال خود و جامعه مسئول باشد.

4-یکی دیگر از ویژگی های آمران به معروف وناهیان از منکر شرح صدر و داشتن تحمل بالا در قبال مشکلات وسختی هاست.

وی در ادامه با استناد به بیانات امیر المؤمنین امام علی (علیه السلام)در بیان ویژگی های سلبی آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت:کسانی که امر به معروف و نهی از منکر میکنند باید مصانعه نکرده یعنی از ظاهر سازی غیر واقعی پرهیز کنند و این امر و نهی آنها در حد حرف و گزارش نباشد و در این زمینه با کسی رودربایستی نداشته باشند وهمچنین از مسامحه وسازش کاری با اهل باطل و گنه کاران بایدپرهیز کرد(مداهنه نکردن)،همچنین پر هیز از مشابهت و همرنگ شدن با مفسدان یعنی مضارعه نکردن و پرهیز از مجالست  با اهل معصیت و از خود برتر بینی و کبر و غرورکه بزرگترین آفت نفس انسان است  از جمله این موارد است .

ارسال نظرات