تاکید استاندار خراسان رضوی بر توسعه روستاها

ستاندار خراسان رضوی با اشاره شرایط استان و قرارگیری بر روی گسل‌های زلزله خیز گفت:: باید مردم به موضوع مقاوم سازی ساختمان‌ها و منازل مسکونی به ویژه در مناطق روستایی که وضعیت خوبی ندارد، به طور جدی وارد شده و به عنوان اولویت با استفاده از تسهیلات موجود در این راستا گام بردارند.
کد خبر: ۹۰۳۴۰۱۷
|
۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی؛ علی رضا رشیدیان در ادامه سفر یک روزه خود به شهرستان تربت جام در حاشیه مراسم آغاز به کار شهرداری شهر سمیع آباد به عنوان ۷۴ امین شهرداری استان در جمع خبرنگاران افزود: سمیع آباد با مصوبه هیات دولت و وزارت کشور به عنوان ۷۴ امین شهر استان تبدیل شد و ارتقا یافت و در این ارتقا سیستم دهیاری به شهرداری تبدیل شد.

وی عنوان کرد: ارائه خدمات در این منطقه از این پس باید در قالب استاندارد‌های شهری انجام می‌شود و امید است با همراهی ومساعدت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این تحول در تغییر و ارتقا این بخش از خاک جمهوری اسلامی و استان موثر باشد.

وی تصریح کرد: به طور قطع یک سری اقدامات را باید شهرداری و شورای شهر در راستای این تغییر برای ارتقا منطقه دنبال کند و مجموعه‌ای از اقدامات را نیز مردم انجام دهند.

وی گفت: از جمله مباحثی که باید توسط مردم به طور جدی پیگیری شود مقاوم سازی منازل مسکونی است که امید است مردم ما با بهره گیری از وام‌های قرض الحسنه در این حوزه ورود کرده و منازل خود را در مقابل حولادث طبیعی مثل زلزله مستحکم نمایند.

وی اظهار کرد: بنیاد مسکن در تدارک تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ازای هر نفر ۲۵۰ میلیون ریال به صورت وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۱۲ ساله است و باید مردم بویژه روستائیان از این ظرفیت برای خانه سازی بر اساس استاندارد‌ها استفاد کنند.

رشیدیان با بیان اینکه متوسط میزان برخورداری مناطق روستایی کشور از مسکن مقاوم ۴۰ درصد است، گفت: در خراسان رضوی این میانگین ۲۸ درصد می‌باشد که به شدت از کشور عقب هستیم و باید این حوزه ارتقا یابد.

وی در ادامه با اشاره به سفر خود به شهرستان تربت جام گفت: درجلسه شورای این شهرستان مسائل منطقه از جمله اشتغال، تولید، مباحث عمرانی از گاز و آب تا جاده روستایی وحمایت از تولیدات معدن و صنایع کوچک و مانند آن بررسی و تصمیماتی در این رابطه اتخاذ شد.

وی افزود: امید است با همت مردم و مسئولان این شهر نرخ بیکاری در این شهرستان کاهش یافته و تولید در این منطقه افزایش یابد وما در مناطق روستایی منطقه، شهرستان تربت جام و نیز استان جوان بیکار نداشته باشیم.

استاندار با اشاره به سهم ۶۱۰ میلیارد تومانی استان از تسهیلات توسعه اشتغال روستایی گفت: این تسهیلات برای مناطق مرزی با نرخ سود ۴ درصد و مناطق روستایی ۶ تا ۱۰ درصد است که تا کنون ۳۰۵ میلیارد تومان آن به بانک‌ها ابلاغ شده و طرح‌های اقتصادی مربوطه هم تا کنون به میزان ۲۲ هزار مورد ارائه شد.

وی افزود: این طرح‌ها باید با توجه به مزیت‌های مناطق روستایی و متناسب با نیاز بازار باشد، اما عمده آن‌ها این شرایط را نداشت از این روتا کنون رقم محدودی از این تسهیلات اعطا شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که جوان‌های مستعد و ظرفیت‌های کار و  فعالیت بسیاری در مناطق روستایی وجود دارد که می‌تواند در قالب راه اندازی خوشه‌های تولید و جذب این تسهیلات در شهرستان‌ها موجب رونق تولید و ایجاد اشتغال قابل توجه بویژه برای دانش آموختگان دانشگاهی شود.

وی تاکید کرد: بدین منظور همه مسئولان شهرستان‌ها باید به این موضوع ورود کرده و ضمن کمک وحمایت و ترغیب متقاضیان روستایی و سرمایه گذاران آموزش لازم را به آنان ارائه دهند تا طرح‌ها مبتنی بر شناسایی مزیت‌ها و نیاز بازار و دارای توجیه و مزیت اقتصادی باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها