کشت بیش از 4 هزار هکتار اراضی شالیزاری مازندران به ارقام پر محصول برنج

قربان نژاد: 4 هزار و 400 هکتار از اراضی شالیزاری استان مازندران ارقام پرمحصول فجر، شیرودی و ندا کشت شد و بقیه سطوح زیرکشت ارقام محلی شامل طارم محلی، هاشمی، سنگ‌طارم و بینام قرار گرفت.
کد خبر: ۹۰۳۴۰۰۷
|
۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، ابراهیم قربان‌نژاد در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: امسال از 213 هزار و 500 هکتار اراضی شالیزاری در مازندران، حدود 204 هزار هکتار به کشت برنج اختصاص یافت که در 6 هزار و 688 هکتار به‌دلیل عدم تأمین آب و کاهش منابع آبی عملیات کشت انجام نشد و بقیه به‌دلیل تغییر الگوی کشت از چرخه تولید برنج استان خارج شد.

وی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود دهه سوم تیرماه عملیات برداشت برنج از شالیزارهای مازندران آغاز شود، گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد شالیزارهای مازندران در مرحله خوشه‌دهی و خمیری قرار دارد.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: با توجه به توصیه‌های فنی انجام‌شده و لزوم انجام کشت جایگزین در اراضی که تأمین آب امکان‌پذیر نبوده است، حدود یک‌هزار و 500 هکتار از اراضی نکاشت به محصولاتی مانند سویا، کنجد، آفتابگردان و علوفه اختصاص یافت.

این مسؤول اضافه کرد: با توجه به شرایط کم‌آبی و منابع ذخیره آبی، حدود 6 هزار و 500 هکتار از اراضی نشاکاری‌شده تحت استرس کم‌آبی قرار دارد که باید با مدیریت صحیح در توزیع آب و استفاده بهینه از منابع آبی از کاهش عملکرد در این اراضی جلوگیری کرد.

قربان‌نژاد اظهار کرد: 6 هزار هکتار دیگر از اراضی شالیزاری نشاکاری شده که دچار تنش آبی  قرار گرفت، با بارندگی‌ها در اردیبهشت و خرداد و جبران کمبود آب ذخیره‌شده پشت سدها و رها‌سازی آب توسط شبکه‌های آبرسانی،  سطوح تحت استرس کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: 4 هزار و 400 هکتار از اراضی شالیزاری استان ارقام پرمحصول فجر، شیرودی و ندا کشت شد و بقیه سطوح زیرکشت ارقام محلی شامل طارم محلی، هاشمی، سنگ‌طارم و بینام قرار گرفت.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران از افزایش 6 درصدی کشت مکانیزه برنج نسبت به سال قبل در استان خبر داد و افزود: بیش از 53 هزار و 500 هکتار از شالیزارها مکانیزه کشت شد.

این مسؤول گفت: در یک‌هزار و 907 هکتار از اراضی شالیزاری با 21 هزار و 715 نفر قرارداد بیمه محصولات کشاورزی منعقد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار