خبرهای داغ:
محمدی گفت:برپایی طرح بزرگترین جمع‌خوانی قرآن کریم در اربعین حسینی وهمکاری با آستان قدس رضوی در زمینه برپایی دوره‌های تربیت مربی مهدهااز جمله برنامه های اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور است.
کد خبر: ۹۰۳۳۸۸۷
|
۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری ارزیابی عملکرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور امروز، ۱۷ تیرماه‌ با حضور حسن محمدی، مدیرعامل این اتحادیه و با تلاوت آیاتی از قرآن با موضوع بررسی فعالیت‌های اتحادیه در سال ۹۶ برگزار شد.

محمدی در ابتدا با اشاره به بحث ادغام اتحادیه‌ها اظهار کرد: در سال ۸۲ با برنامه‌ریزی ۱۴ مؤسسه قرآنی ثبت شده در کشور طرحی به نام تاسیس اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، ارائه شد، اما به دلیل خلأهای قانونی، ثبت قانونی این اتحادیه، حدود دو سال زمان برد تا سرانجام پس از گذراندن تبصره واحد در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتحادیه از سال ۸۴ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور افزود: این اتحادیه توانسته منشأ خدمات بسیاری در حوزه‌های مختلف باشد و بعضاً نیز به اهداف و چشم‌اندازی‌های که ترسیم کرده بود تا حدودی دست پیدا کرد، در حالی که در سال ۸۸ یا ۸۹ اتحادیه دیگری با عنوان اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی توسط سازمان تبلیغات شکل گرفت که از همان ابتدای تأسیس این اتحادیه دغدغه اداره مؤسسات به صورت واحد و منسجم داشت.

وی خاطر نشان کرد: ما از همان سال ۸۸ ،۸۹ خواستار ادغام و انسجام اتحادیه‌ها بودیم تا از تشتت و انشقاق در حوزه مردمی جلوگیری شود، به همین دلیل جلسات متعددی برگزار و برای این امر بسیار تلاش کردیم، اما اختلاف‌نظرهای اعضای اتحادیه‌ها و دیدگاه های متفاوت برخی مسئولان موجب شد که ادغام به سرانجام نرسد.

محمدی افزود: سرانجام با شکل‌گیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی درخواست شکل‌گیری هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در سال ۹۴ و ۹۵ محقق و  با توجه به وظیفه هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت به مسائل و مشکلات این تشکل‌های مردمی، از جمله صدور مجوز، نظارت بر مؤسسات، توزیع بودجه و ... به سرانجام رسید و فعالیت‌های مربوط به مؤسسات دارای استاندارد واحد شد.

وی  با تأکید بر اینکه پس از تشکیل هیئت رسیدگی، یکی از مسائل ادغام مورد بحث ادغام اتحادیه ها بود، عنوان کرد: سال ۹۶ فرایند ادغام استان‌ها براساس فرایند تعیین شده انجام شد، البته در این فرایند نیز با چالش‌های متعددی همراه بودیم که با وجود همه این فراز و فرودها اتحادیه‌های استانی شکل گرفت و سرانجام این فرایند تشکیل اتحادیه مدغم کشوری و مجمع عمومی آن است.

مدیر عامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور، در خصوص ادغام اتحادیه های کشوری نیز گفت: تدوین اساس نامه اتحادیه کشوری، مهمترین اقدام بعدی طرفیت اتحادیه و همچنین هیئت رسیدگی بود که به لطف خداوند انجام شد، مرحله بعدی نیز بررسی و تصویب اساس نامه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

وی در پایان این بخش گفت: پس از تصویب اساس نامه در شورای توسعه، حدود ۲ ماه برای تشکیل مجمع و انتخاب اعضای هیئت مدیره مدغم کشوری  فرصت داریم و با پایان این فرآیند، این فرایند به سراغ ثبت قانونی آن خواهیم رفت.

«تشریح عملکرد اتحادیه در حوزه سیاست گذاری کلان»

مدیرعامل تشکل‌های قرآن و عترت کشور با باین اینکه فعالیت‌های اتحادیه به طور کل در دو حوزه خلاصه می‌شود، گفت: یکی از این فعالیت‌ها، فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی است که طی آن خدماتی را به صورت مستقیم به مؤسسات قرآنی ارائه می‌دهیم و دادیم که برخی به صورت ملموس و مشهور و برخی هم از این خدمات مالی و پشتیبانی در سال ۹۶ بوده است. همچنین حوزه دیگر فعالیت‌های این اتحادیه در بخش دخالت در تصمیم‌گیری‌های و حوزه‌های تصمیم‌سازی و حضور در کانون‌های سیاستگذاری قرآنی ـ فرهنگی به نفع مؤسسات مردم‌نهاد است. از جمله آن می‌توان به حضور فعال در تمامی جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان حراست از سهم مؤسسات قرآنی و حمایت از تشکل‌های مردمی ـ قرآنی اشاره کرد تا از این طریق به تقویت جایگاه مردمی ـ قرآنی برسیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های این اتحادیه در امور سیاستگذاری و تصمیم‌سازی اضافه کرد: همچنین من به‌عنوان نائب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات قرآنی حضور فعال دارم و تلاشمان بر این است تا اعتبارات به دست مؤسسات قرآنی برسد. طی تلاش‌های انجام شده در سال ۹۶، ۵۰ درصد از اعتبار قرآنی کمیسیون‌ها به دست نهادهای مردمی برسد که این دستاورد مهمی بوده است. جهش سهم مردمی از ۵ درصد به ۵۰ درصد در سال ۹۶‌، ۹۷ دستاورد بزرگی بوده است که به حضور نمایندگان مردمی در کمیته تخصیص بوده است.

محمدی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به فعالیت های حوزه اجرایی و عملیاتی، نخستین بخش امور اجرایی اتحادیه  را امور روابط عمومی و رسلنه ای ذکر کرد و عنوان کرد: در حوزه اجرا بیش از ۱۲ نشست خبری در سال ۹۶ داشته‌ایم، همچنین حدود ۱۲ نسخه از خبرنامه تبلیغی ـ ترویجی اتقان چاپ و توزیع شد. از دیگر برنامه‌های مربوط به امور روابط عمومی و رسانه‌ای می‌توان به همکاری در جرای طرح ملی ۱۴۵۱ و ساماندهی مؤسسات برای حضور فعال در این طرح، اعزام دومین کاروان قرآنی نور مربوط به مراسم اربعین توسط اتحادیه، تشکیل دبیرخانه کارگروه قرآن کمیته فرهنگی ـ آموزشی اربعین اشاره کرد.

وی عنوان کرد: برپایی طرح بزرگترین جمع‌خوانی قرآن کریم در اربعین حسینی و همچنین اجرای آن طی امسال، همکاری با آستان قدس رضوی در زمینه برپایی دوره‌های تربیت مربی مهدها و همچنین مهدالرضاها و .. در سراسر کشور به ویژه در مناطق محروم، ساماندهی فضای مجازی اتحادیه و راه‌اندازی کانال‌هایی در تلگرام، اینستاگرام، گروه‌ امت قرآنی و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی، همکاری با رادیو اربعین و تهیه  ویژه‌برنامه تفسیر و شرح سوره واقعه و برپایی بیش از ۳۵۰ محفل قرآنی و بیش از هزار برنامه در مدت یک هفته اربعین از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان آن را بیان کرد.

محمدی با اشاره به تعامل بین دستگاه‌ها برای فعالیت قرآنی اربعین، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم طی تعامل با دستگاه‌ها چون رسانه ملی و شواری توسعه فرهنگ قرآنی  برنامه‌های ‌متنوعی طی مراسم اربعین در شأن قرآن برپا کنیم. در نظر داریم که هزار و ۴۵۲ محفل قرآنی همراه با اجرای طرح ملی بشارت ۱۴۵۲ را برپا کنیم.

وی با تأکید بر شفاف‌سازی مالی اتحادیه و اعتبارات مالی سال ۹۶ اتحادیه، عنوان کرد: همچنین بالغ بر ۵۰۰ طرح قرآنی به اتحادیه ارسال شد که از بیش از ۲۰۰ طرح قرآنی تربیت مربی، روخوانی، روان‌خوانی و ... حمایت کردیم.

مدیرعامل اتحادیه‌های تشکل‌های قرآن و عترت کشور بیان کرد: در بخش اداری و مالی اعطای دو میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه بانک رسالت به بیش از ۲۰۰ فعال قرآنی که برکات خوبی در زمینه حل مشکلات مؤسسات داشته است. همچنین کمک بلاعوض ۶۰ میلیون تومانی به اتحادیه‌های مدغم استان‌ها جهت تجهیز دفاتر اتحادیه به گونه‌ای که به هر اتحادیه مدغم استان حدود ۱۰۰ میلیون ریال برای برپایی دوره‌های آموزشی مدیریت و توانمندسازی مدیران مؤسسات، شفاف‌سازی اعتبارات دریافتی به منظور اینکه ‌اتحادیه در راستای شفاف‌سازی هزینه‌کرد اعتبارات دریافتی و توزیع بودجه دستگاه‌ها و نهادهای عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی است نیز از دیگر فعالیت‌های این اتحادیه در سال ۹۶ بوده است.

وی با اشاره به عقد قرارداد با اتحادیه‌های مدغم استان‌ها در راستای برگزاری مجامع اتحادیه مدغم، خرید تجهیزات اداری دفاتر اتحادیه، ادامه داد: صدور پروانه عضویت سه ساله برای مؤسسات عضو با توجه به انقضای آن در سال ۹۶، پیگیری مطالبات مؤسسات از جمله بیمه فعالان قرآنی، بودجه و اعتبارات قرآنی ومعافیت‌های مالیاتی از دیگر مواردی است که می‌توان اشاره کرد.

 محمدی عنوان کرد: اتوماسیون اداری اتحادیه که مراحل آزمایشی آن در سال ۹۶ راه‌اندازی شد امیدواریم بعد از ادغام این اتوماسیون به صورت ملی و در صورت موافقت اجرایی و عملیاتی شود تا شاهد حذف کاغذبازی و بروکراسی در سطح کشور باشیم.

وی ادامه داد: همچنین طرح ارزش‌گذاری، شناسایی و طبقه‌بندی مؤسسات با عنوان «میزان» در تهران به صورت پایلوت آغاز شد که فعلاً مسکوت نگه‌داشته شده است تا پس از ادغام اتحادیه کشوری این طرح تقدیم هیئت مدیره مدغم کشوری شود.همچنین همکاری با نهادهای مختلف قرآنی چون قوه قضائیه، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه قرآن و حدیث در حوزه‌های مختلف داشتیم.

وی درخصوص بیمه فعالان قرآنی تصریح کرد: اجرای بیمه فعالان قرآنی از سال ۸۹ برعهده اتحادیه قرار گرفت که تا سال ۱۳۹۲ بالغ بر هفت هزار نفر در این بیمه عضو شدد اما به دلایلی این تا سال گذشته به دو هزار نفر کاهش یافت و اما طی سال گذشته و امسال به دلیل اعتبارات خوبی که در بودجه برای این موضوع در نظر گرفته شده است جهش خوبی را در حوزه بیمه فعالان قرآنی خواهیم داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها