رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت:فضای مجازی و اینترنت دریا و اقیانوسی برای کار علمی و فرهنگی و ساختن انسان‌هاست و چرا اجازه دهیم دیگران از این بستر استفاده کنند و جامعه را به انحراف بکشانند؟
کد خبر: ۹۰۳۳۸۶۷
|
۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی در پانزدهمین یادواره شهدای روحانی شهرستان شاهرود در حسینیه اعظم مدرسه قلعه این شهر در سخنانی با تسلیت شهادت رئیس مکتب شیعه امام صادق (ع) اظهار کرد: مجلس به دو مناسبت رحلت و شهادت جانسوز امام صادق (ع) که حق زیادی گردن شیعه دارد و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانیت و ۵۵ شهید از این خطه عالم پرور و شهید پرور برگزار شده است.
وی با اشاره به درس ها و عبرت ها از مکتب امام جعفر صادق (ع) افزود: انتظاری که از روحانیت در عصر انقلاب می رود پا جای پای امام صادق بگذارند و هم برای مردم ما مهم است زیرا حضرت امام صادق نقش زیادی در تبلور و تجسم و راهبری مکتب شیعه داشتند و امروز اگر سرمایه داریم از آن شخصیت بزرگوار است.
سعیدی اولین درس مکتب امام صادق را زمان شناسی و فرصت شناسی بیان کرد و گفت: امام صادق در شرایطی عهده دار مسئولیت امامت شد که چند ویژگی جامعه داشت که اول نزدیک یک قرن جلوی نقل حدیث و تفسیر قرآن را گرفته بودند.
امام جمعه موقت شاهرود ادامه داد: فشار مضاعف بنی امیه بر اهل بیت پ سست شدن بنیاد حکومت اموی و درگیری بین جریان بنی عباس و بنی امیه بود و فضای سیاسی باز شد و امام صادق مهمترین و اساسی ترین کار را که انقلاب فرهنگی بود و تدوین محتوای بعثت و امامت بود.
وی با بیان اینکه چرا امام صادق رئیس مکتب است افزود: بزرگترین حوزه علمیه را شکل داد در مدینه و در ادامه در کوفه حوزه تشکیل دادند و شاگردان ایشان را چهار هزار نفر نام بردند و در بستر زمان این شاگردها تربیت شدند و مهمترین خدمت به جهان اسلام بود و دومین اقدام شکلدهی مبانی فقه شیعه بود که مبانی و پایه ها و استوانه های فقه شیعه را امام صادق(ع) شکل گرفت.
سعیدی ادامه داد: ۳۸ هزار حدیث از امام صادق نقل شده که از مجموعه ۶۱ هزار حدیث نقل شده از ائمه اطهار را شامل می شود و امام صادق حداکثر از موقعیت استفاده کرده اند و اگر امام استفاده کردند روحانیون امروز چگونه باید از ف ثن استفاده کنند، امروز هیچ فرصتی در طول تاریخ به اندازه این فرصت وجود نداشته است و حداکثر توان را باید گذاشت و استفاده کرد چرا که ظرفیت بالاست برای کارکردن و اگر کوتاهی کنیم پاسخی در برابر خدا نداریم و این فضای مجازی و اینترنت دریا و اقیانوسی برای کار علمی و فرهنگی و ساختن انسان هاست و چرا اجازه دهیم دیگران از این بستر استفاده و جامعه را به انحراف بکشانند.
وی دومین درس مکتب امام صادق (ع) را مرزبندی و توجه به علما انقلابی بیان کرد و افزود: امام صادق (ع) تعدادی از شاگردان خود را برجسته بیان می کردند و امام راحل نیز برای تعدادی از شاگردان خود تعابیر مختلفی داشتند و در طول این چهل سال چه کسانی ایستادند در کنار ولایت و امروز مواضع رهبری و نگرش ایشان نیاز به حمایت دارد و فقط برای قشر خاصی سخن نمی گوید و شرایط حساسی است و امام صادق بنیان شیعه را گذاشتند و انقلاب تشییع را به دنیا معرفی کرد و چرا بن سلمان می سوزد و تمام سرمایه را بسیج کرده است چرا که ما رهبر جهان عرب بودیم و امروز ایران پرچم دار جهان اسلام است و این افتخار است.
وی با تاکید بر اینکه علما و روحانیون در خط رهبر هستند گفت: مردم را باید اغنا کرد و انقلاب در چه مسیری است اما احساس می شود فقط آقای باید سخن بگوید و امروز نیاز است دیگران هم همصدا شوند و مشکل امام صادق این بود که اگر صد نفر شاگرد می ماندند شرایط بسیار متفاوت بود و انقلابی بودن یعنی در کنار رهبری ایستادن.
سعیدی با اشاره به رسالت علما از زبان امام صادق گفت: علما شیعه ما مرزداران عقیدتی هستند و جلوگیری می کنند، از تسلط شیطان و باران شیطان برای نفوذ به مسلمان و امروز سیستم جهان نفوذ در افکار مردم و جنگ ما جنگ نرم است و سخت نیست و ساز و کار خود می طلبد و ما طوری زندگی می کنیم که جنگی در کار نیست و در سال ۹۶ ، ده میلیون دلار سفر تفریحی ترکیه رفتند و ما در زمان جنگ سخت اینطور زندگی نمی کردیم.
وی ادامه داد: همان بلا که بر سر شوروی آوردند می خواهد سر ما بیاورند و اینجا نقش روحانیون برجسته است و باید انقلاب و معارف الهی را بسط داد و وضع را تغییر داد و مردم در شرایط جنگ نرم مبارزه کنند و هر خانواده و بازاری و عالمی نباید اجازه دهنده انقلاب دست‌خوش طوفان ها بشود.
امام جمعه موقت شاهرود اضافه کرد: کسی که جلوی شیطان را بگیرد و در مسیر جهاد کبیر قرار بگیرد ارزشش هزار هزار برابر بیشتر است از کسانی که در جنگ صدر اسلام می جنگیدند و ارزش عالم و نیروی انقلابی جبهه جنگ نرم با دشمن مقابله می کند اینگونه است.
وی گفت: امروز از شهدای روحانی تقدیر می کنیم اما امام صادق می فرماید کسب که در جنگ نرم نقش ایفا کند ثپابش هزار هزار برابر بیشتر از جنگ سخت است و آیا حوزه های علمیه ما اینگونه هستند و همان بی‌قراری را دارند.
امام جمعه موقت شاهرود بیان کرد: این جنگ نرم هزاران برابر خطرش از جنگ سخت برای اسلام و انقلاب و دین بیشتر است و باید از امام صادق دست بگیریم و دولت باید ایفای نقش کند تلگرام سم مهلکی است و باید دولت نیز نقش خود را ایفا کند و اجازه بدهیم دشمن از این فضای مسموم استفاده کند و نقش علما و مردم و دولت مهم است.
وی افزود: امروز اسلام در عرصه‌های قله‌های را فتح کرد، اما همه دشمنان کمر همت را برای مقابله با انقلاب بسته اند از داعش تا عربستان و نظام استکبار‌ی که مشکل آن‌ها انقلاب اسلامی ایران است و استقامت و پایداری می‌خواهد.
سعیدی درس سوم مکتب امام صادق (ع) را جریان شناسی بیان کرد و افزود: در هر دوره‌ای جامعه اصیل و اندیشه ناب اسلامی با جریاناتی روبرو هست که امام صادق با جریاناتی روبرو بود که گروهی ایمان تنها را ملاک می‌دانستند و نیاز به عمل نیست که جریان مرجعه بودند و گروه دوم غنات بودند که غلو می‌کردند و صفات خدا را نسبت می‌دادند به امام معصوم و گروه سوم معتظله و عشایره بودند و آن روز افراط و تفریط بود.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا عنوان کرد: اگر ما دقت نکنیم جامعه ممکن است با افراط و تفریط روبرو شود و در صدر اسلام بود و زمان امام صادق (ع) هم بود و امروز در جامعه تاریخ بنا نبود تکرار شود و نباید اشتباهات را تکرار کنیم که عده‌ای تحت عنوان شیعه لندنی ترویج عزاداری خشن یا خنثی ترویج می‌کنند، امروز با تحولاتی روبرو هستیم و بخش عمده‌ای از اهل سنت در کشور‌های مختلف منطقه با ما هم پیمان هستند و خلفا را مقدس می‌دانند و الان بیش از هر. زمان دیگر باید تقویت اهل بیت کرد.
وی با اشاره گسترش فرهنگ شیعی در جهان اسلام افزود: امروز با عده‌ای از مداحان روبرو هستیم که جلوتر از علما و دین حرکت می‌کنند و جامعه انقلابی نباید اینطور باشد، الگوی ما رهبری است و از او حرف بگیریم، امروز خیانت‌هایی انجام می‌شود و زندگی‌ها را می‌پاشند چرا که به الگو‌ها توجه نمی‌کنیم و از هر کسی الگو می‌گیریم و تفکر نمی‌کنیم.
سعیدی ادامه داد: احساس با تفکر و شور و شعور باید با هم پیوسته باشد و باید توجه کنند مداحان ما و باید درس‌های امام صادق را به گوش گرفته و عمل کنیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها