امام صادق (ع) ششمین پیشوای شیعیان است که ایشان در طول زندگی خود توانست با آغاز نهضت علمی بزرگ، پایه‌های علمی مکتب شیعه را محکم کند تا جایی که از آن حضرت با عنوان رئیس این مذهب یاد می‌شود.
کد خبر: ۹۰۳۳۸۰۹
|
۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، شاگردان امام محمّد باقر علیه السلام پس از شهادت آن حضرت به گرد شمع وجود امام جعفر صادق علیه السلام حلقه زدند و ایشان با جذب شاگردان جدید به تأسیس یک نهضت بزرگ فکری و فرهنگی بالنده مبادرت کردند به گونه ­ای که مسجد نبوی در مدینه منوّره و مسجد شهر کوفه به دانشگاهی بزرگ تبدیل شدند.

درگیری شدید بین بنی عبّاس و بنی امیّه آنان را آن چنان به خود مشغول کرده بود که فرصتی طلایی برای امام صادق علیه السلام و یارانش به وجود آمد و آن حضرت با استفاده از این فرصت به بازسازی و نوسازی فرهنگ ناب اسلام پرداخت و شیفتگان مکتب حق از اطراف و اکناف، از بصره، کوفه، واسط، یمن و نقاط مختلف حجاز به مرکز اسلام یعنی مدینه سرازیر شدند و چون پروانه ­ای دلباخته به گرد شمع وجود امام جعفر صادق علیه السلام تجمع کردند.

در دوره امامت ایشان مسلمانان بیش از پیش به علم و دانش روی آوردند و در بیش­ تر شهرهای قلمرو اسلام به ویژه در مکّه، مدینه، بصره، کوفه و ... مجالس درس و مناظره ­های علمی دایر و این موضوع از رونق خاصی برخوردار شد.

امام صادق علیه السلام در این زمان با استفاده از فرصت به دست آمده توانست نهضت علمی و فرهنگی پدرش امام باقر علیه السلام را ادامه داده و علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام را در جاهای مختلف بیان و منتشر کند.

سفرهای اجباری و اختیاری آن حضرت به کشورهای عراق و به شهرهای حیره، هاشمیه و کوفه و برخورد با اربابان دیگر مذاهب فقهی و کلامی نقش بسزایی در معرفی علوم اهل بیت علیهم السلام و گسترش آن در جامعه داشت تا جایی که گروه­ های مختلف از مردم این شهرها برای فراگیری دانش نزد امام جعفر صادق علیه السلام می ­آمدند و از دریای دانش ایشان بهره می­ بردند.

برخورد امام صادق علیه السلام با گروه­ های مختلف مردم سبب شد که آوازه شهرتش در دانش و بینش دینی، علم و تقوا، سخاوت و جود وکرم و … در تمام قلمرو اسلام طنین­ انداز شود و مردم از هر طرف برای استفاده از دانش بیکران آن حضرت به سمت امام جعفر صادق علیه السلام بیایند.

در این دوره علوم و فلسفه ایرانی، هندی و یونانی به حوزه اسلامی راه یافت و بازار ترجمه علوم گوناگون از زبان­ های مختلف به زبان عربی گرم و پررونق شد و همچنین مکتب ­های کلامی و فرقه مذهبی و فقهی در این عصر پایه ­گذاری شد.

ایشان با تمام جریان ­های فکری و عقیدتی آن روز برخورد داشت و موضوع اسلام و تشیّع را برای آن ­ها روشن کرده و برتری بینش اسلام شیعی را برای آن ­ها اثبات می ­کرد.

مناظرات امام صادق علیه السلام با اربابان دانش ­های گوناگون مثل پزشکان، فقیهان، منجمان، متکلمان، صوفیان و به ویژه مناظرات با ابوحنیفه یکی از پیشوایان و رهبران اهل سنّت مشهور و در منابع شیعه و سنّی ثبت است.

انتهای خبر/

ارسال نظرات