نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس گفت: 1300 میلیارد تومان برای بهینه‌سازی مصرف آب زراعی«مرگنلر» سرمایه‌گذاری شد.
کد خبر: ۹۰۳۳۷۷۲
|
۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

عین الله شریف پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی گفت: با توجه به اقدامات و پیگیری‌هایی که از سال‌های گذشته در شهر مرگنلر انجام شده بود، بیش از 1 هزار و 300 میلیارد تومان در جهت بهینه‌سازی مصرف آب زراعی سرمایه‌گذاری شد.

 این مسئول با اشاره به مشکلات آبی کشور اظهار کرد: امروز نه تنها در ایران بلکه در کل جهان، آب به عنوان یک چالش جدی فراروی بشریت قرار گرفته و حتی از گذشته عنوان شده که جنگ آینده، جنگ آب است.

 وی تصریح کرد: اینکه آب به عنوان یک کالای راهبردی اعم از آب شرب و زراعی، برای بقای بشریت لازم است بر کسی پوشیده نیست و متاسفانه در کشورمان طی نیم قرن گذشته با طبیعت، رفتار مناسبی انجام نشده، چون بشر هر قدر با طبیعت به صورت خشونت‌آمیز برخورد کند طبیعت با زبان بی‌زبانی با انسان خشن‌تر رفتار می‌کند.

 نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون متاسفانه فشارهایی که در کل کشور بر آب‌های زیرزمینی آورده شده، باعث شد علاوه بر خشکسالی، آب‌های زیرزمینی افت کرده و در نهایت در وضعیت بحرانی قرار گیرد.

بسیاری از استان‌های کشور در تامین برق و آب با مشکل مواجه هستند

 وی بیان کرد: پس در واقع هم با مشکل کم آبی و هم خشکسالی مواجه بوده و هم در تامین برق و آب شرب شهری و روستایی و زراعی در بسیاری از استان‌ها دچار مشکل شده‌ایم و بنابراین در این رابطه، آذربایجان‌غربی از جمله دریاچه ارومیه نیز از این موضوع مستثنا نیست.

 شریف‌پور اظهار کرد: بنابراین هم اکنون به جز شهر مرگنلر در سایر شهرهای حوزه انتخابیه مشکل حاد آبی وجود ندارد اما در این شهر برای تامین آب شرب شهروندان با مشکل مواجه هستیم.

 مشکلی در تامین آب زراعی شهر مرگنلر وجود ندارد

 نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه در رابطه با تامین آب زراعی، با توجه به اقدامات و پیگیری‌هایی که از سال‌های گذشته در شهر مرگنلر انجام شده بود، بیش از یک هزار و 300 میلیارد تومان در جهت بهینه‌سازی مصرف آب زراعی سرمایه‌گذاری شده و در واقع بیش از 30 هزار هکتار زمین زراعی به صورت مکانیزه آبیاری شده است و از 70 تا 80 درصد دارای پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

 وی بیان کرد: بنابراین آبیاری در این 30 هکتار به صورت آبیاری یا قطره‌ای رخ داده است و بنابراین با طبیعت نباید به صورت خشن برخورد کرد و علاوه بر مصرف بهینه آب، باید الگوی کشت را تغییر داده یعنی نهاده‌هایی کاشته شود که به آب نیاز کمتری داشته باشد.

 شریف‌پور اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به وجود سد کریم آباد، شیبلو، شهید قنبری، سد ماکو و نیز سد بابا احمد، هر چند آب پشت این سدها امسال ناچیز است اما با توجه به اینکه آبیاری مدرن راه اندازی می‌شود امید است مشکل خاصی در این رابطه رخ ندهد.

 انتهای آب

ارسال نظرات