اشتغال معلولان علاوه بر مزایای اقتصادی دارای مزایای اجتماعی بی‌شماری است، اما مهم‌ترین نکته این است که با حمایت از کالای ایرانی، معلولان کارآزموده و اقتصاد کشور هر دو پویا خواهند شد.
کد خبر: ۹۰۳۳۷۱۷
|
۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲
 

 

 به گزارش خبرگزاری بسیج، بخشی از جامعه ایران را معلولان و افراد ناتوان جسمی تشکیل می‌دهند. افرادی که علی‌رغم ناتوانی‌ها و محدودیت‌های جسمی، از هوش کامل خدادادی برخوردار بوده و توانایی انجام امور مختلف را حتی بهتر از افراد سالم جامعه دارند. باید توجه داشت که اشتغال و سرکار رفتن یک معلول نه تنها موجب دوری این افراد از بیماری‌های مختلف همچون افسردگی خواهد شد بلکه بار سنگینی از دوش خانواده آنها برداشته و هزینه‌های دولت برای پرداخت مستمری به این افراد را کاهش می‌دهد.

با توجه به نامگذاری سال 97 به نام حمایت از کالای ایرانی، خرید و حمایت مردم از کالای ایرانی موجب افزایش تعداد واحدهای تولیدی و خدماتی داخلی شده و در نتیجه بسیاری از افراد معلولی که به دلیل ناتوانی جسمی در گوشه خانه نشسته‌اند و موجب مشکلات روحی و هزینه‌های مادی برای خانواده‌ها و اطرافیان خود شده‌اند، می‌توانند به بازار کار ورود کرده و به این شکل نه تنها سربار خانواده‌های خود نباشند بلکه به عنوان نیروی مولد جامعه، تأمین کننده نیازهای اقتصادی خانواده‌های خود هستند.

در سال های گذشته برخی از کارفرمایان در سطح کشور اقدام به استخدام نیروهای معلول برای واحدهای تولیدی و اداری خود کردند.یکی از این واحدهای تولیدی کارخانه تولید مواد بهداشتی فیروز بود که پس از چند سال استفاده این کارخانه از معلولان،اکنون شاهد رشد اقتصادی و افزایش کیفیت محصولات فیروزهستیم واین امر خود نشان دهنده توانایی معلولان در انجام امور واگذار شده به آنها دارد.

در راستای این گزارش با دو نفر از مدیران مجموعه های فعال کشور در حوزه اشتغال و آموزش معلولان به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه آمده است؛

اشتغال معلولان به معنای خودباوری است

محمدرضا هادی پور مدیرعامل کانون توانا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:حدود سال 74 تعدادی از معلولین کشور دور هم جمع شدند و تصمیم به تشکیل مجموعه‌ای برای حمایت از حقوق معلولان و اشتغال این افراد گرفتند.

هادی پور با اشاره به دید منفی جامعه در رابطه با ناتوانی و ناکارآمدی معلولان افزود: تلاش ما بر این است که این نگاه را در جامعه ایجاد کنیم که معلولیت و محدودیت قدمی به سوی سازندگی بوده و با این نگاه بتوانیم معلولان وارد جامعه و بازار کار کنیم.

وی در رابطه با مراحل رشد موسسه توانا در سالهای گذشته گفت: در قدم اول شروع به تاسیس واحدهای کارآفرینی و صندوق قرض‌الحسنه برای معلولان کردیم و این موضوع موتور هر کسی شد تا اکنون سه کارخانه تاسیس کرده و حدود 800 نفر معلول و 200 افراد سالم که جزو خانواده‌های معلولان هستند، برای ما کار کنند.

مدیرعامل کانون توانا با اشاره به زمینه‌های مختلف فعالیت‌ معلولان تصریح کرد: اکنون کارخانه های در حوزه تولید تابلوهای الکترونیک، کارگاه شیشه‌گری، کارخانه خیاطی و حوزه بسته‌بندی کارخانه تولید لوازم بهداشتی فیروز فعالیت می‌کند.

هادی پور با بیان اینکه مجموعه توانا توانسته بستر را برای ترویج کار معلولان در کل کشور آماده کند، گفت: بر اساس تحقیقاتی که در 103 شرکت بزرگ دنیا که از معلولان برای کار استفاده می‌کردند،انجام گرفت مشخص شد؛ 65 درصد توانایی معلولان بیشتر از افراد سالم، 25 درصد همتراز افراد سالم و تنها 10 درصد معلولان را کم توان‌تر از افراد عادی دانسته‌اند.

وی در رابطه با ویژگی کارمعلولان گفت: معلولان کار خود را به سختی به دست می‌آورند و در نتیجه تعهد و حرف‌شنوی بیشتری از مدیران دارند.همچنین نیروهای کار معلول به مجموعه‌های کاری خود وفادارترند.

مدیرعامل کانون توانا اضافه کرد: در برخی مواقع معلولیت ویژگی مثبتی در کار تلقی می‌شود به عنوان مثال در جاهایی که سر و صدا زیاد است افراد کر و لال در کارها موفق‌ترند و یا در جاهایی که به دقت چشم نیاز نیست مانند مشاورهای تلفنی، افراد نابینا تمرکز بیشتری دارند.

هادی پور یادآور شد: اکنون مجموعه ما آمادگی دارد تا معلولان را به تمام نقاط کشور و واحدهای تولیدی در هر منطقه معرفی کند تا معلولان بتوانند در کارگاه‌ها و شرکت‌های مناطق خود مشغول به کار شوند.

وی تاکید کرد:‌بدون شک راندمان و برکت کار معلولان در فضای کاری بیشتر است. همچنین دولت مشوق‌هایی همچون معافیت سهم 23 درصدی بیمه و پرداخت کمبود کارایی فرد معلول را پیش‌بینی کرده است.

مدیرعامل کانون توانا تاکید کرد: اگر دولت در بودجه‌های خود توجه بیشتری به اشتغال معلولان داشته باشد، بسیاری از مشکلات این قشر برطرف خواهد شد و به جای اینکه بخواهد به معلولان مستمری بدهد می‌تواند این هزینه‌ها را در اشتغال‌زایی آنها صرف کند.

هادی پور تصریح کرد: 10 درصد جامعه کشور را معلولان تشکیل می‌دهد و در صورتی که این جمعیت در تولید ملی و مولد جامعه وارد شوند می‌توانند منافع اقتصادی بی‌شماری را در پی داشته باشند.

وی یادآور شد: در جامعه جهانی جمله ای هست که می‌گوید اگر معلول کار پیدا کند دیگر معلول نیست و اهمیت اشتغال برای معلولان فراتر از اشتغال صرف بوده و بحث خودباوری است.

کارفرمایانی که به معلولان کار می‌دهند، مشمول کمک‌های دولتی می‌شوند

علیرضا آتشک مدیرانجمن رعد الغدیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از سال 1380 تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف با هدف ایجاد اشتغال و آموزش معلولان موسسه‌ای را بنا کردند زیرا که لازمه اشتغال و کار برای معلولان، مهارت‌آموزی است.

آتشک افزود: به تدریج توانستیم کار خود را توسعه دهیم و اکنون 4 مرکز در تهران و 27 مرکز در کل کشور به عنوان مراکز مشاوره معلولان مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: تا کنون در تهران در بیست و نه رشته، 2500 نفر معلول آموزش دیده‌اند که بیش از 750 نفر آنها مشغول به کار هستند.

مدیرانجمن رعد الغدیر افزود: از این تعداد 250 نفر به صورت مستقیم توسط موسسه رعد الغدیر جذب شده است و 500 نفر دیگر از طریق معرفی به کار و یا اشتغال در منزل در حال کار کردن هستند.

آتشک تصریح کرد: بیشتر اشتغال‌هایی که در موسسه الغدیر ایجاد شده در حوزه استفاده از معلولان در مرکز تماس فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بوده است همچنین در حوزه‌هایی که مثل سوخت لباس کاری و پرسنلی و صنایع دستی معلولان مشغول به کارند.

وی با اشاره به مزایای بهره‌گیری از نیروی کار معلول در واحدهای تولیدی و شرکت‌ها گفت: اگر تولید کنندگان ما از نیروی کار معلول استفاده کنند شاهد خواهند بود که این موضوع مزایای بی‌شماری برای آنها دارد و در بسیاری از موارد معلولیت موجب ایجاد توانایی‌ها و استعدادهای خاص و خارق‌العاده در این افراد شده است.

مدیرانجمن رعدالغدیر تأکید کرد: در صورتی که واحدهای تولیدی و اداری بخواهند از نیروی معلول برای کار خود بهره‌ بگیرند موسسه الغدیر می‌تواند با اعزام نیروهای متخصص فضا را برای حضور معلولان مناسب‌سازی کند.

آتشک ابراز کرد: با توجه به دیدگاه امام، برکت وجود معلولان در کار موجب افزایش سود شده و همچنین وجود این افراد موجب افزایش ارزش افزوده خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: به تمام کارفرمایان کشور پیشنهاد می‌کنم از افراد معلول در کار خود استفاده کنند و از این طریق از مزایای دولتی و بهزیستی این امر بهره‌مند شوند.

ارسال نظرات