کارشناسان می‌گویند آمریکا بزرگترین بازنده جنگ تجاری است،‌ شرکتهای داخل آمریکا هم به این مسئله اذعان دارند و نهادهای بین‌المللی مانند صندوق پول هم بر آن صحه می‌گذارند.
کد خبر: ۹۰۳۳۶۵۲
|
۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵


به گزارش خبرگزاری بسیج، آمریکا چند هفته‌ای است که جنگ تجاری را نه تنها با چین بلکه با کشورهای اروپایی و روسیه نیز کلید زده و معتقد است که تراز تجاری این کشور با دیگر کشورها متناسب نیست و از این منظر آسیب‌ می‌بیند.

آمریکا تلاش می‌کند با تعرفه گذاری روی کالاها توازن تجاری برقرار سازد اما کارشناسان بر این باورند که آمریکا در این سیاست تعرفه‌گذاری بیشتر نگاه سیاسی دارد تا اقتصادی و می‌خواهد با ضربه زدن به چین این قدرت بزرگ اقتصادی را از پیش رو بردارد.

آمریکا ابتدا جنگ تجاری را با تعرفه گذاری روی فولاد و آلومینیوم آغاز کرد. اقدامی که بیشتر تولید کنندگان از جمله چین و روسیه را به واکنش واداشت.

چین که بزرگترین تولید کننده فولاد و آلومینیوم جهان است و همچنین روسیه که دومین شرکت تولید کننده آلومینیوم جهان یعنی روسال را در اختیار دارد بلافاصله به این اقدام واکنش نشان دادند.  تعرفه‌گذاری آمریکا روی آلومینیوم در روسیه بیشتر طول نکشید چرا که شرکت‌های هواپیماسازی آمریکا که از آلومینیوم استفاده بیشتری دارند از این اقدام بسیار آسیب دیدند بنابراین تحریم‌های شرکت روسال روسیه منتفی شد اما آمریکا در اقدام جدید در روز جمعه برای 818 قلم کالای چینی تعرفه گذاری کرد که بلافاصله با واکنش چین روبرو شد و این کشور هم تعرفه‌هایی متقابل برای کالاهای آمریکایی اعمال کردند.

بسیاری کارشناسان و حتی شرکت‌های آمریکایی معتقدند جنگ تجاری که آمریکا کلید زده بیشتر از آنکه به ضرر دیگر کشورها باشد به ضرر شرکت‌های داخلی است.

روز گذشته سویاکاران آمریکایی به این جنگ تجاری و تعرفه‌گذاری آمریکا انتقاد شدید داشتند آنها اعلام کردند تعرفه روی سویا باعث شده صادرات آنها و همچنین صادرات و درآمدشان بسیار کاهش یابد.

برخی تحلیلگران در رسانه‌های سی‌‌ان ان و سی ‌ان بی‌سی هم تحلیل کردند که این که جنگ تجاری بین آمریکا و چین برنده‌ای نخواهد داشت و آمریکا که آغازگر این جنگ بوده از این منظر بیشتر آسیب می‌بیند.

چند روز پیش کارشناسان صندوق بین‌المللی پول هم تلویحا از ترامپ در تعرفه‌گذاری روی کالاها انتقاد کرده و آن را مغایر با قانون تجارت جهانی عنوان کرده بود.

در صحبت‌های کارشناس صندوق بین‌المللی پول آمده بود که تجارت آزاد جهانی در سال‌های گذشته به رفع معضل بیکاری و اشتغال جدید در بسیاری کشورها کمک کرده است.تجارت آزاد حد و مرز نمی‌شناسد و اقتصاد جهان را به راه می‌اندازد. بنابراین اقدام جدید ترامپ می تواند مانع بزرگی در اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور و حتی توسعه یافته باشد.

ارسال نظرات