خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
جوانان جهادی هجرت از خود و رسیدن به خدا را در رضایت محرومان جستجو می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۳۳۳۷۶
|
۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس ، تابستان که از راه می رسد بازار اردوهای دانش آموزی و دانشجویی هم داغ می شود. یکی از این نوع اردوها که با حال و هوای کار، تلاش و ایثار همراه است؛ اردوهای جهادی است. با یکی از کاروان‌های اردوی جهادی دانشجویی که به مقصد روستای محروم محمود آباد از توابع بید زرد شیراز در حرکت است همراه می‌شوم.

علی یکی از دانشجویان جهادی است. می‌گوید این اردو‌ها دست کمی از سفر حج ندارند بی توجه به هرطبقه‌ای که هستیم همه در یک سطح قرار می‌گیریم و دوشادوش هم برای ساختن و آباد کردن قدم بر می‌داریم.

از پشت پنجره اتوبوس بیرون را نگاه می‌کنم تا روستای محمودآباد چند کیلومتری بیشتر باقی نمانده به سراغ مهرداد می‌روم مسول کاروان برایم گفته بود او پای ثابت همه اردو‌های جهادی است.

مهرداد دانشجوی مهندسی عمران است. می‌گوید اگر تمام این اردو‌ها را قاب کنی و به دیوار بزنی زیباترین چیزی که در آن به چشم می‌خورد لبخند رضایتی است که بر چهره مردم محروم نشسته است.

  

 اردوی جهادی، شکوفایی نیروی جوانی

اردو‌های جهادی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های خودجوش است که توسط دانشجویان، دانش آموزان، طلاب حوزه‌های علمیه و دیگر جوانان داوطلب در مناطق محروم کشور برگزار می‌شود و بنا بر ظرفیت‌ها و توانایی‌های شرکت کنندگان، انواع فعالیت‌ها از جمله اجرای  طرح‌های عمرانی مورد نیاز منطقه، خدمات کشاورزی، پزشکی- درمانی، آموزشی- تحصیلی در کنار فعالیت‌های فرهنگی ارایه می‌شود. 

این اردو‌ها با  تدابیر مقام معظم رهبری زیر نظر بسیج سازندگی با هدف شکوفایی استعداد‌های جوانان و بکارگیری نیروی نشاط جوانی برای سازندگی کشور در اوقات فراغت، از سال ۱۳۷۹ در کشور آغاز شد. به گفته مدیر مطالعات و برنامه ریزی حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی استان فارس، در ۱۰ سال اخیر ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار فارسی در اردو‌های جهادی شرکت کرده اند که ۳۲۰ هزار نفر از آن‌ها دانشجو بوده اند . این دانشجویان در کنار دیگر نیروهای جهادی به هزار و ۳۰۰ منطقه محروم فارس خدمات رسانی کرده اند.

مُسکویی می‌گوید تا پایان تابستان امسال هم بیش از ۴ هزار دانشجو در قالب اردو‌های ۱۰ روزه به مناطق محروم فارس اعزام می‌شوند.

 

کاروان ایثار

 کاروان دانشجویان شیراز به مقصد می‌رسد. مردم روستا به گرمی از آن‌ها استقبال می‌کنند. دختر بچه‌ها و زنان روستا هم با همان پوشش محلی به استقبال دانشجویان دختر آمده اند. قرار است با کمک آن‌ها گل دوزی و طرزدوختن کیف را یاد بگیرند.

دانشجویان پسر هم قرار است خانه های چند نفر از اهالی روستا را تعمیر و بازسازی کنند. بعد از اسکان، دانشجویان وقت را از دست نمی‌دهند. همه چیز برای خدمت رسانی به منطقه محروم محمود آباد آماده است. مهرداد با کمک دوستانش دست به کار می‌شوند. این طرف فرغون‌ها پر از سیمان و گچ شده، آن طرف‌تر چند دانشجو در حال گچ مالی سقف و دیوار خانه یکی از اهالی روستا هستند.

آن‌ها گویی خستگی را نمی‌شناسند. بی وقفه درحال کار وتلاش هستند.به قول امیر؛ دانشجوی مهندسی برق، آن‌ها آمده اند تا اینجا مشق بندگی کنند و رضایت خدا را در رضایت بندگانش بجویند.

به راستی که چه تابلوی زیبایی از همدلی و ایثار ترسیم می‌شود.

دانشجویان با پیشانی‌های عرق کرده و دستان پینه بسته علم و عمل را با هم عجین کرده اند و بی آن که بخشنامه‌ای و دستورالعملی در کار باشد بی هیچ چشم داشتی داوطلبانه پا به میدان ایثار و جهاد گذاشته اند.

سرهنگ اسماعیلی رئیس بسیج سازندگی استان فارس می‌گوید: در دهه چهارم انقلاب اسلامی که دهه پیشرفت و عدالت نام گذاری شده، بسط و گسترش فعالیت‌های جهادی و از آن مهم‌تر روحیه ایثار و جهاد در جامعه می‌تواند در نیل به اهداف متعالی انقلاب تاثیر به سزایی داشته باشد. از این رو برگزاری اردو‌های جهادی زمینه‌ای برای بسیج عظیم مردمی در آبادانی کشور است.

 

وطن ای شکوه پابرجا

کاروان اردوی جهادی دانشجویان شیراز پس از ۱۰ روز حضور پرشور در میدان جهاد و ایثار و سازندگی در حال بازگشت به شیراز است. روستاییان با کاسه‌های آب در دست و باسلام و صلوات آن‌ها را بدرقه می‌کنند. لبخند رضایت در چهره‌ آن‌ها موج می‌زند. حالا به یُمن فرزندان این آب و خاک، روستا از زیر بارِ محرومیت سر بلند کرده. محمود آباد، آبادتر ازهمیشه به نظر می‌رسد.

این جا هفتمین میعاد گاه کاروان دانشجویان جهادی شیراز بود. پیش از این هم، ۶ بار به مناطق محروم شهرستان‌های نی‌ریز، ارسنجان، نورآباد و لامرد اعزام شده بودند.

ایثار و جهاد، جنگ و بعد از جنگ نمی‌شناسد. وقتی پای آبادانی و سازندگی وطن در میان باشد همه به پا می‌خیزند. جوان که باشی سهم تو برای آبادانی بیشتر از همه است.

در این میان، حضور همه جانبه و همیشگی جوانان دانشجوی فارس در اردو‌های جهادی توقع همه را بالا برده به ویژه وقتی رییس بسیج سازندگی استان از کسب رتبه اول تا سوم اردو‌های جهادی فارس در کشور خبر می‌دهد.

سرهنگ اسماعیلی می‌گوید روحیه ایثار و ازخودگذشتگی در اردو‌های جهادی فارس زبانزد است و همین بلندآوازگی بارها آن‌ها را برای آبادانی و رفع محرومیت در استان‌های دیگر هم فراخوانده است.

اردو‌های جهادی دانشجویان فارس به همراه اساتید، جامعه پزشکی و مهندسی استان تاکنون در مناطق محروم سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، کهگیلویه و بویر احمد و کرمانشاه در قالب خدمات عمرانی، درمانی، پزشکی فرهنگی و اقتصاد مقاومتی برگزار شده و رنگ محرومیت را تا حدی از چهره‌ی این مناطق زدوده است.

کوتاه مدت و زودبازده بودن طرح ها، فراگیر و گسترده بودن، نداشتن پیچیدگی‌های تخصصی و نیز عمومی و عام‌المنفعه بودن از ویژگی‌های طرح‌های بسیج سازندگی در اردو‌های جهادی است.

بی قرار رفتن

کاروان اردوی جهادی دانشجویان به شیراز می‌رسد زهرا که به همراه دیگر دوستانش به زنان روستای محمود آباد کار‌های هنری آموزش داده می‌گوید با کوله باری از تجربه به خانه بر می‌گردد، اما برای حضور در اردوی بعدی لحظه شماری می‌کند.

این بی قراری در زهرا که هجرت را برماندن ترجیح می‌دهد مرا به یاد یکی از نوشته‌های سید شهیدان اهل قلم؛ سید مرتضی آوینی می‌اندازد. لابه لای واژه‌های سراسر عشق و شورِ راوی فتح این عبارت به چشم می‌خورد " ...پرستو را با گرما عهدی است که هر بهار تازه می‌شود. وطنِ پرستو‌ها بهار است و اگر بهار، مهاجر است از پرستو مخواه که بماند"

ارسال نظرات
پر بیننده ها